مشهد؛

نگهداری 350 نسخۀ نفيس خطی و چاپ سنگی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

گنجینه ارزشمندی شامل 350 نسخۀ نفیس خطی و چاپ سنگی از آثار شريف مرتضی علم‌الهدی و شرح و ترجمه آن در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رئیس ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی گفت: ابوالقاسم علی بن حسين بن موسی مرتضي علم الهدی (355-436 ه.ق) از فقيهان برجسته شيعه است که عمده آثار وی در باب فقه و اصول فقه است.

هاشمی افزود: در حال حاضر گنجینه ارزشمندی شامل افزون بر 200 نسخه نفیس خطی، بيش از 150 نسخه چاپ سنگی، و بالغ بر 80 نسخه ارزشمند چاپی از آثار وی و شرح و ترجمه آن، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

وی به يکی از قديمی ترين نسخه‌ها که در عصر مؤلف کتابت شده اشاره کرد و گفت: عنوان اين نسخه " الموضح عن جهت اعجاز القرآن " در تفسير و اعجاز قرآن و قصه‌‌های قرآنی است که محمد جَشُمي در سال 478 ه.ق به خط نسخ 21 سطری و بر روی کاغذ حنايی کتابت کرده و تعداد اوراق آن، 101 برگ است.

رئیس ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی از نسخه نفيس ديگری در حکمت و کلام شيعه اماميه نام برد و افزود: اين کتاب با عنوان تمهيد الاصول موضوعاتی در اصول دين دارد که متن این اثر را شيخ مرتضی و شيخ طوسی کتابت کرده اند.

هاشمی با اشاره به تنزيه الأنبياء و الائمه گفت: اين کتاب که آن را محمد حسن بن محمد قاسم در قرن هفتم، در 77 ورق 20 سطری، کتابت کرده، به شکل پرسش و پاسخ تنظيم شده و به سبب مسائل نحوی و بلاغی و لغوی در ضمن پرداختن به مسائل اعتقادی جزو کتب ادبی نيز می باشد.

وی افزود: نسخه‌ای از اثر اجوبه المسائل التبانيات در آستان قدس موجود است که در سال 676 ه.ق کتابت شده که آن ابن خاتون وقف کرده و شامل مسائلی است که ابوعبدالله محمد بن عبدالملک التبانی از سيد سؤال کرده و شريف مرتضي علم‌الهدی پاسخ داده است.

رئیس ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی با اشاره به سه نسخه گفت: این نسخه ها با عنوان جواب المسائل الصلّاويه شامل پاسخ‌های شريف مرتضی است، نسخه ديگر جواب المسائل الثلاثه نام دارد و نسخه سوم که مجموعه جواب مسائل شامل قسمت‌های مختلف است جواب المسائل اهل ميافارقين نام دارد.

هاشمي با بيان اينکه آثار متعددي در موضوع فقه، کلام، حديث، تفسير، علوم قرآني و ادبيات از علم‌الهدي موجود است، افزود: از جمله اين آثار کنز الأنساب، الغرر و الدرر، مسائل ناصريات، الفوائد، محکم و متشابه و الحدود و الحقايق است.

گفتنی است که شيخ مرتضي علم‌الهدی برادر بزرگتر سيد رضي (گردآور نهج البلاغه) و از شاگردان شيخ مفيد و شيخ صدوق بوده و خود، شاگردان برجسته‌ای همچون شيخ طوسی را تربيت کرده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.