فن تحریک،لابی و عقده گشایی ورزشی اعراب را بدل کنید

باشگاه های فوتبال عربستان سعودی در پی شکل گیری تنش های سیاسی چند روز اخیر با ایران تحرکات تحریک آمیز برخی دست اندرکاران ورزشی اعراب را به همراه داشت.

فن تحریک،لابی و عقده گشایی ورزشی اعراب را بدل کنیدبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، به نظر می‌رسد که تنش سیاسی بین ایران و عربستان این بار جدی‌تر از قبل شده است و به فوتبال هم رخنه کرده تا بهانه ای برای جنجال سازی سعودی‌ها باشد و آنها بتوانند عقده گشایی کنند.
 
بعد از آنکه رئیس باشگاه الهلال سخنان تندی را علیه باشگاه‌های ایرانی بر زبان آورد و تاکید کرد که تیمش در ایران به میدان نمی‌رود و از کشورهای عربی خواست که همدردی و همکاری خود را با باشگاه‌های عربستانی اعلام کنند به نظر می‌رسد که دیگر باشگاه‌های عربستانی هم در این راستا حرکت می‌کنند.
 
باشگاه النصر عربستان هم که در لیگ قهرمانان آسیا با ذوب آهن همگروه است به صراحت اعلام کرد که برابر نماینده ایران در خاک ایران به میدان نخواهد رفت.
 
این باشگاه عربستانی اعلام کرد که با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا از سران AFC خواسته است که بازی با ذوب آهن را در کشور بی‌طرفی برگزار کند، چرا که از امنیت بازیکنان خود نگران است.
 
جنجالی که باشگاه‌های عربستانی به وجود آورده‌اند بسیاری را به واکنش واداشته است. فدراسیون فوتبال این کشور هم در این زمینه واکنش نشان داد.
 
عدنان المعیبد سخنگوی فدراسیون فوتبال عربستان در گفت‌وگویی که با "نشرة أخبار الریاضة" داشت، گفت: تا کنون هیچ درخواستی از باشگاه‌ها درباره بازی نکردن در ایران به ما نرسیده است. البته باید تاکید کنم که فدراسیون فوتبال عربستان چنین نگرانی و ترسی را از بازی کردن در ایران درک می‌کند. من با احمد عید رئیس فدراسیون هم صحبت کرده‌ام. به هر حال نگرانی‌هایی وجود دارد و نمی توان چنین شرایطی را قبول کرد. همه جوانب را در نظر خواهیم گرفت و بهترین تصمیم ممکن را می‌گیریم. 

هر چند در سمت دیگر میدان رئیس سازمان لیگ فوتبال عربستان اعلام کرد که به هیچ وجه با تیم‌های ایرانی بازی نمی‌کنند.

محمد النویصر، نایب رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ عربستان در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: به دلیل وضعیت بحرانی دیپلماتیک بین ایران و عربستان، ما خواستار ابطال قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا و برگزاری قرعه‌کشی جدید و بدون شرکت تیم‌های ایرانی هستیم.
 
البته فدراسیون فوتبال ایران هم بیکار ننشسته است تا جایی که مهدی تاج، رییس سازمان لیگ در‌ رابطه با فضاسازی تیم‌های باشگاهی عربستان مبنی بر این که در ر‌قا‌بت‌های لیگ قهرمانان آسیا به ایران نخواهند آمد، اظها‌ر کرد که با هماهنگی رئیس فدراسیون شکایتی را علیه باشگاه های عربستانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه خواهد داد.
  
اما سر انجام درپی شیطنت و جوسازی های مقامات فوتبال عربستان مبنی بر قرعه کشی مجدد لیگ قهرمانان آسیا کنفدراسیون فوتبال آسیا بیانیه ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که کنفدراسیون فوتبال آسیا اوضاع سیاسی به وجود آمده میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و تاثیر آن بر برنامه مسابقات فوتبال را زیر نظر دارد.
 
بنابراین هرگونه تصمیمی بر اساس قوانین و مقررات  AFC  از طرق کمیته های مربوطه اتخاذ خواهد شد.

حال ببینیم فیفا در چنین مواردی که از آن به عنوان دخالت سیاسی یاد می شود چه برخوردی انجام می دهد!
 
*نظم و انضباط فدراسیون‌های کشورها

یکی از سیاست‌های منحصربه‌فرد فیفا تعلیق تیم‌ها و اعضای وابسته به آن‌ها از حضور در مسابقات بین‌المللی است وقتی که دولت هایشان در عملکرد فدراسیون فوتبالشان دخالت می‌کند یا هنگامی که فدراسیون مربوطه وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد.
 
یکی از شاخص‌ترین موارد در همین اواخر تعلیق فدراسیون فوتبال یونان به خاطر دخالت‌های سیاسی کشورشان در امور فوتبال بود، دیگری مربوط به کنیا بود که به علت مناسب نبودن روند اجرایی بازی‌ها تعلیق شد و همچنین برای عراق اتفاق مشابه ای رخ داد.
 
بخش آسیایی فیفا یعنی AFC نیز به تازگی  ۲۲فدراسیون‌ خود را مجبور کرده که شفافیت در امور، تعدادمسابقات، کیفیت در آموزش و کیفیت ساختار لیگ‌ها را افزایش دهند. هر فدراسیونی که با این اصلاحات کلی همکاری نکند تعلیق خواهد شد. یکی از فدراسیون‌هایی که در این باره تعلیق شد استرالیا بود کشوری که تنها تیم‌های خاصی می‌توانستند در لیگ حرفه‌ای آن بازی کنند و راه را برای عضویت دیگران بسته بود، این سیستم بیشتر در آمریکای شمالی مشاهده شده بود.
 
تیم ملی فوتبال عراق هم در می ۲۰۰۸ به خاطر دخالت‌های دولتش و منحل کردن فدراسیون فوتبال کشورشان توسط دولتش معلق شد اما این حکم نیز در پی انصراف دولت عراق از انحلال فدراسیونش پس گرفته شد.

حال باید دید که سعودی ها با دخالت های سیاسی خود در امور ورزشی چه چیزی را در سر می پرورانند و با چه چالش هایی رو برو خواهند شد.

و اما در این باب نکته ای که بسیار مهم است هوشیاری مسئولان ورزش کشور در این باره است چرا که اعراب با نفوذ در مجامع بین المللی به نوعی خواستار این هستند که با تحریک دیگر کشور ها کنفدراسیون آسیا را مجاب کنند تا ایران را ناامن بخواند و بازی های ایران را در یک کشور بی طرف برگزار کند.

قوانین فیفا در این باره رأی را به ایران می دهد اگر در تصمیم های مراجع بین المللی ورزش لابی های اعراب دست به کار نشود و این وظیفه خطیری است که باید به موقع جلوی آن را گرفت.

این فرصت را اعراب کینه توز نسبت به ایران به راحتی از دست نمی دهند و باید برای مقابله با لابی های احتمالی فکری کرد.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی و حتی قطر منتظر این فرصت اند و البته این یک تیغ دو لبه است که بدلکاری بدانیم به راحتی محرومیت را نصیب کینه توزان عربستان خواهیم کرد و در غیر این صورت ...

فراموش نکنیم قطر چطور با رشوه توانست زمان برگزاری جام جهانی را تغییر دهد و میزبانی را بدست آورد، می دانیم و ثابت شده که اعراب در روابط زیر میزی و خلاف قانون استادند.

انتهای پیام/

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اگر امنیتی در ایران نبود چرا کنفدراسیون فوتبال اسیا میزبانی کشور عراق و سوریه و افغانستان را به ایران داد ؟
آخرین اخبار