پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها در راه است/تمهیداتی ویژه برای بیمارستان‌های روی گسل

در هفته گذشته اخبار متعددی از جمله برنامه وارنیش فلوراید برای دانش آموزان،پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، تمهیدات ویژه برای بیمارستان های روی گسل، منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شده است.

آماده باش پایگاه‌های سیار اورژانس در پایتخت 
عباسی سخنگوی اورژانس تهران گفت: در حال حاضر 5 پایگاه سیار اورژانس در 5 نقطه شهر تهران به حالت آماده باش هستند. 


بازدید وزیر بهداشت از پروژه ساخت بیمارستان 200 تختخوابی و طرح توسعه بیمارستان سینا سراوان 
وزیر بهداشت سفر خود به استان سیستان و بلوچستان و با حضور در شهرستان سراوان، از پروژه در حال ساخت بیمارستان 200 تختخوابی بازدید کرد و بر تسریع ساخت این بیمارستان که بنا است تا سال 96 به پایان برسد، تأکید کرد.

اجرای برنامه وارنیش فلوراید برای 80 درصد دانش آموزان 
مشاور معاون بهداشت و رییس اداره بهداشت دهان و دندان از اجرای برنامه وارنیش فلوراید برای 80 درصد دانش آموزان کشور تاکنون خبر داد.

دکتر حمید صمدزاده ضمن اعلام این خبر گفت: بر اساس توافقنامه ای که بین وزرای بهداشت و آموزش و پرورش منعقد شد طرح وارنیش فلوراید دانش آموزان 6 تا 14 ساله مقاطع ابتدایی کشور آغاز شد که تاکنون از 7 میلیون دانش آموزان به بیش از 6 میلیون نفر، این خدمت ارائه شده است.


تورم در حوزه سلامت 1.5 برابر تورم جامعه است 
وزیر بهداشت ضمن تأکید بر تورم 1.5 برابری در حوزه سلامت از بهره‌برداری 200 پروژه عمرانی در سیستان و بلوچستان تا سال آینده خبر داد.

مرگ و میر تا 10 سال آینده 25 درصد کاهش می‌یابد
معاون بهداشتی وزیر بهداشت از کاهش 25درصدی مرگ و میر تا ده سال آینده خبر داد و گفت: سالانه 60 هزار نفر در کشور در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت در خصوص معنای سلامتی و حوزه فعالیت برای تضمین سلامتی جامعه گفت: سلامتی یعنی برخورداری از رفاه کامل جسمی‌، روانی، اجتماعی و معنوی که نباید در حوزه سلامت نادیده گرفته شود.

ضرورت وجود آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی تجهیزات پزشکی 
سید حسین صفوی مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: ضرورت وجود آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی در حوزه تجهیزات پزشکی از سال‌ها پیش احساس می‌شد که بعد از پیگیری‌های طولانی‌مدت خوشبختانه به نتیجه رسیده است.

افزایش سهم تولیدات داخلی در بازار تجهیزات پزشکی 
رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش سهم تولیدات داخلی در بازار تجهیزات پزشکی کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ سهم تولید داخل تجهیزات پزشکی به حداقل ۶۰ درصد بازار کشور برسد، در سال گذشته نسبت به سال ۹۲، معادل ۱۰ درصد صرفه جویی ارزی در حوزه واردات تجهیزات پزشکی داشته‌ایم

تامین 30 درصد از سیگار کشور از طریق قاچاق 
معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف سیگار در کشور گفت: 30 درصدمصرف سیگار کشور از طریق قاچاق است و بخشی از آن هم تولید داخل است.

آموزش‌های کاربردی سبب تجویز به موقع و مدیریت مصرف خون می‌شود 
مدیر عامل سازمان انتقال خون در جلسه‌ای با حضور مسوولان امور آموزشی و دانشگاه‌های وزارت بهداشت و موسسه طب انتقال خون گفت‌: آموزش‌های کاربردی سبب تجویز به موقع و به جا و مدیریت مصرف خون می‌شود.

44درصد مرگ و میرهای زیر ۷۰ سال با تغذیه مرتبط است 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه با تاکید بر ضرورت تغذیه سالم، گفت: بر اساس مطالعات ۴۴ درصد مرگ و میرهای افراد زیر ۷۰ سال و ۴۸ درصد مرگ‌های افراد بالای ۷۰ سال با تغذیه ناسالم مرتبط است.
وی اضافه کرد: ۵۲ درصد علل مرگ ومیر‌ها ناشی از ۴ بیماری شایع سرطان‌ها، دیابت نوع۲، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی هستند که ریسک فاکتورهایی نظیر مصرف چربی زیاد، الکل، شیرینی و نمک زیاد و مصرف کم فیبر، میوه‌ها و سبزی‌ها علل اصلی آن است. 

47میلیون ایرانی‌ تغذیه ناسالم دارند 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سالانه 35 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند، گفت: 47 میلیون نفر در ایران تغذیه ناسالم دارند.

وی افزود: نرخ جهانی حوادث ترافیکی در دنیا رو به کاهش است. حوادث ترافیکی روزانه سبب مرگ 54 نفر و معلولیت 110 نفر می‌شود که این مشکل مخصوص ایران است. علاوه بر این ما مشکل اعتیاد را هم در کشور خود داریم.

تمهیداتی برای بیمارستان‌های روی گسل در راه است 
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: تدابیری مبنی بر مقاوم سازی برای بیمارستانهایی که روی گسل واقع شده‌اند در دستور کار است.

نظارت وزارت بهداشت بر عملکرد ۹۰۰ داروخانه بیمارستانی 
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۹۰۰ داروخانه بیمارستانی در سراسر کشور وجود دارد که نظارت های جدی بر این داروخانه ها صورت می گیرد.

توزیع 250 آمبولانس کمک یار در کشور 
دکتر امین صابری نیا رئیس اورژانس کشور در خصوص وضعیت ورود آمبولانس های جدید به ناوگان اورژانس کشور گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه انتقال آمبولانس ها وجود داشت، رفع شده است. امیدوار هستیم تا 2 ماه آینده  آمبولانس‌های نیز وارد ناوگان شوند.

وی افزود: در این مدت بیکار ننشسته‌ایم و تعدادی آمبولاس به عنوان تویوتا هایس به ناوگان افزوده شده است. همچنین حدود 250 آمبولانس کمک یار به کل کشور توزیع شده است تا بتوانیم در فصل سرما پاسخگوی نیاز مردم باشیم و امیدواریم هرچه سریعتر آمبولانس‌های جدید برسد تا کمبود آمبولانس و فرسودگی آنها را جبران کنیم. 

ایران رتبه دوم را در شاخص‌های کنترل بیماری‌های غیر واگیر در جهان دارد 
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: ایران پس از برزیل رتبه دوم را از لحاظ اقدامات و شاخص های کنترل بیماری‌های غیر واگیر در جهان دارد.

ارائه خدمت به کودکان و مادران 11 میلیون حاشیه نشین کشور 
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اجرای طرح ارائه خدمت به کودکان و مادران 11 میلیون حاشیه نشین کشور خبر داد.

فوت 112 نفر براثر بیماری آنفلوآنزا از ابتدای مهرماه تاکنون 
محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اشاره به آخرین وضعیت آنفلوآنزا در کشور گفت: از اول مهرماه تاکنون 112 نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت کرده‌اند و اکثر فوتی ها بیماری زمینه ای داشتند.

برخورد با فعالیت غیررسمی برخی آرایشگاه‌ها 
صادق نیت رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص نظارت بر میکروپیگمنتیشن در آرایشگاه‌ها توسط وزارت بهداشت گفت: از آنجایی که در صورت عدم رعایت بهداشت در آرایشگاه‌ها به ویژه برای میکروپیگمنتیشن امکان انتقال عفونت و بیماری‌هایی مثل هپاتیت و ایدز وجود دارد بنابراین وزارت بهداشت نظارت کافی برای دادن مجوز به این افراد و همچنین عملکرد آنها و رعایت بهداشت را دارد.

پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها در راه است 
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در خصوص حضور بانک‌ها به عنوان عامل سوم برای پرداخت بدهی‌ بیمه‌ها بیان کرد: اگر نتایج تفاهم‌نامه امضا شده با وزارت رفاه مطابق با پیش‌بینی‌ها باشد و در واقع برنامه‌ها به درستی عملیاتی شوند، قسمت عمده‌ای از معوقات بیمه‌ها پرداخت می‌شود و به عبارت دیگر تاریخ پرداختی‌ها جلو می‌افتد بنابراین منتظریم نتایج را ببینیم.

آیا واقعا زیر‌میزی ریشه‌کن شده است؟ 
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت فعلی زیرمیزی پزشکان بیان کرد: خوشبختانه با همکاری‌های نظام پز شکی، دولت و جامعه پزشکی که واقعی شدن تعرفه‌ها را به همراه داشت توانستیم تا حد زیادی از تخلفات پزشکی کم کنیم. علاوه بر این افزایش نظارت‌ها و بازرسی‌ها در این روند مؤثر بوده است.

کنترل وضعیت سلامت آب آشامیدنی توسط وزارت بهداشت و شهرداری 
صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص آلودگی آب آشامیدنی گفت: آب آشامیدنی نه تنها در شهر تهران بلکه در تمام کشور از لحاظ میکروبی، میزان کلر و آلودگی‌های شیمیایی تحت یک پروتکل استاندارد تحت نظارت کامل قرار می‌گیرد. 

وجود 267 بیمارستان نیمه تمام در کشور 
دکتر سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمانهای مردم نهاد و  خیرین حوزه سلامت به وجود 267 بیمارستان نیمه تمام در کشور اشاره کرد و گفت: اگر بنا باشد با اعتبارات دولتی، این پروژه ها به اتمام برسد، به 25 سال زمان نیاز است بنابراین راه برون رفت از این مشکل، حضور و مشارکت مردم در این حوزه است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار