ایران در مسیر اجرای تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای

واشینگتن پست انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه را به عنوان یک گام مهم در مسیر اجرای توافق هسته‌ای مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از روزنامه واشینگتن پست؛ ایران با انتقال اورانیوم غنی شده خود به روسیه به یکی از تعهدات مهم خود در توافق هسته ای عمل کرده است.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم «کارول مورل» نوشت: ایران روز دوشنبه در اجرای یکی از تعهدات اصلی خود در توافق هسته ای که باید پیش از لغو تحریم ها انجام شود، هزاران پوند اورانیوم غنی شده خود را به روسیه منتقل کرد.

«جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام را تحسین کرد و آن را نقطه عطف مهمی در جهت اجرای توافق خواند. براساس توافقی که در چهاردهم ژوئیه در وین حاصل شد، ایران ملزم شد ذخایر اورانیوم با درجه خلوص پایین خود را به حدود سیصد کیلوگرم، حدود 660 پوند، کاهش دهد. از اورانیوم غنی شده با خلوص پایین می توان برای تولید برق استفاده کرد اما اگر کمی بیشتر غنی شود به ماده ای برای ساخت سلاح تبدیل می شود. 

در همین چارچوب، مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفتند ایران اکنون تقریبا همه ذخایر اورانیوم غنی شده خود را منتقل کرده است. 

ایران در مسیر اجرای تعهدات

انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه نشان می دهد که ایران در مسیر اجرای تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای قرار دارد. این کشور باید گام های دیگری نیز بردارد از جمله برچیندن سانتریفوژها و ریختن بتون به داخل هسته اصلی راکتور اراک و آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول تایید همه این اقدامات پیش از کاهش تحریم ها است.

در ابتدا ایران پیش بینی کرده بود همه این کارها پیش از پایان سال انجام خواهد شد اما کارشناسان آمریکایی تخمین زدند این اقدامات ممکن است ماه ها به طول بینجامد و احتمالا تا پیش از بهار به پایان نخواهد رسید. اکنون احتمال دارد ایران تا نیمه دوم ژانویه و پیش از برگزاری انتخابات مجلس در ماه فوریه راه را برای لغو تحریم ها هموار کند.

تهران به نقض برجام هشدار داد

حتی با وجودی که ایران در مسیر اجرای یکی از تعهدات اصلی خود گام برداشته است، وزارت امور خارجه این کشور هشدار داد اگر توافق هسته ای نقض شود، تهران نیز مقابله به مثل خواهد کرد. این در حالی است که هفته گذشته، ایران اعلام کرد محدودیت های صدور روادید به آمریکا که اخیرا کنگره تصویب کرده نقض توافق است. اما «مارک تونر،» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت دولت این کشور این قانون جدید را نقض توافق نمی داند و آن را مانعی برای آمریکا در اجرای تعهد خود برای کاهش تحریم ها تلقی نمی کند.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۸ دی ۱۳۹۴
زنده باد ایران
آخرین اخبار