نیویورک تایمز: ایران می گوید قلب رآکتور اراک را خارج کرده است

ایران برای اثبات تعهدات خود در توافق نامه هسته ای، قلب رآکتور اراک را خارج و جای آن را پر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، ایران روز دوشنبه اعلام کرد به عنوان بخشی از تلاش برای تکمیل تعهدات خود برپایه توافق نامه هسته ای، قلب نیروگاه هسته ای تولید کننده پلوتونیوم را در اراک، خارج کرده است.

از کار انداختن این رآکتور یکی از حیاتی ترین گام هایی است که در توافق هسته ای از ایران خواسته شده است. بنا بر اعلام برخی منابع، ایران قلب رآکتور را پر کرده و برای تولید حجم اندکی از پلوتونیوم که برای ساخت بمب کافی نباشد، این رآکتور بازسازی خواهد شد. 

این گزارش زمانی مطرح شد که اوباما وعده داد قانونی را که هدفش تضعیف توافق نامه هسته ای است وتو کند. این لایحه که قرار است روز سه شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شود جلوی رئیس جمهور را در برداشتن تحریم بانک های ایران یا دیگر نهادهای مالی که با سپاه پاسداران پیوند دارند می گیرد. 

کاخ سفید در یک تهدید کتبی برای وتو کردن اعلام کرد این لایحه فراتر از مفاد توافق نامه است. آسیب زدن به توافق نامه «ضربه ای ویرانگر بر اعتبار آمریکا در مقام رهبر دیپلماسی جهانی وارد خواهد آورد.»

در ادامه این خبر آمده است: کاخ سفید استدلال های خود را تکرار کرد مبنی بر اینکه این توافق نامه تنها برای یک موضوع، یعنی دنبال سلاح هسته ای رفتن ایران، بوده و افزودن تروریسم به عنوان شرطی دیگرباعث از دست رفتن اعتماد خواهد شد. کاخ سفید خاطرنشان کرد تحریم های دیگر برای مجازات فعالیت های تروریستی ایران سر جای خود باقی خواهد ماند. 
ایران شتابان به سوی آنچه مذاکره کنندگان، «روز اجرا» می نامند می رود یعنی هنگامی که این کشور تعهدات خود را برای رهایی از تحریم هایی که گلوی اقتصاد کشور را می فشارند به انجام رسانده باشد. دولت اوباما امیدوار است ایران به تعهدات هسته ای خود وفادار بماند.

از کار انداختن رآکتور اراک در میان پیچیده ترین مسائلی بود که در این توافق نامه حل و فصل شده و در ازای تضمین های ایران برای دنبال کردن انرژی هسته ای صلح آمیز، باعث برداشته شدن تحریم ها خواهد شد. 

ایرانیان شمار سانتریفیوژهای به کار رفته برای غنی سازی اورانیوم را نیز به شدت کاهش داده اند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار