عرضه مواد دخانی تا پایان سال ساماندهی می‌شود

رئیس اداره سلامت محیط و کار گفت: ایران از لحاظ مالیات بر دخانیات از آخر رتبه دوم را بعد از افغانستان دارد تا تمهیدات در نظر گرفته شده عرضه مواد دخانی تا پایان سال ساماندهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  صادق نیت رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص مالیات کالاهای آسیب رسان گفت: مالیات سیگار طی سالیان گذشته رو به کاهش بوده است، بنابراین نیاز است که در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد. لذا در این راستا پیشنهادهایی به هیئت دولت داده‌ایم که امیدواریم در برنامه قرار بگیرد و وضعیت مالیات بهبود بخشیده شود .

وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان قاچاق سیگار گفت: نگرانی ما از قاچاق سیگار در کشور است که در یک سال اخیر اقدامات موفقیت‌آمیزی برای کنترل آن صورت گرفته است، از جمله پیوستن ایران به پروتکل جهانی کنترل قاچاق مواد دخانی می‌باشد. ایران از لحاظ میزان مالیات بر دخانیات از آخر رتبه دوم را بعد از افغانستان دارد، در حال حاضر مالیات بر دخانیات 15 درصد است. این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی میزان مالیات بر دخانیات را 70 درصد قیمت خرده فروشی اعلام کرده است.بنابراین ما پیشنهاد داده‌ایم که میزان مالیات بر دخانیات به 25 درصد برسد.

وی افزود: فاصله قیمت تمام شده سیگار با قیمت عرضه بسیار زیاد است و این عملا از جیب مصرف کننده پرداخت می‌شود، در حالی که سود آن به جیب تولید کننده و دولت نمی‌رود . در این مسیر سودجویی‌هایی وجود دارد که باید کنترل گردد، سیگار جزو کالاهایی است که علی رغم تورم هیچ افزایش قیمتی نداشته است. 

صادق‌نیت ضمن اشاره به اینکه در کشورهای دیگر سیگار‌ها با کمترین کیفیت با بالاترین قیمت به فروش می‌رسد، عنوان کرد: در ایران ارزان‌ترین سیگار عرضه می‌شود، این درحالی است که در سایر کشورهای دنیا سیگارها با کیفیت پایین ولی با قیمتی بالا به فروش می‌رسد، بنابراین برای ساماندهی عرضه دخانیات اقدامات وسیعی توسط وزارت صنعت و معدن درحال آغاز است.
 
رئیس اداره سلامت محیط و کار در خصوص مجوزهای عرضه قلیان در کشور تصریح کرد: هیچ گونه مجوز جدیدی برای عرضه دخانیات داده نخواهد شد. بنابراین عرضه مواد دخانی تا پایان سال ساماندهی می‌شود، ثابت شده است که برخی از مراکز عرضه قلیان بدون مجوز از مواد روانگردان در عرضه قلیان استفاده می‌کنند که متعدد دیده شده است، این آلودگی عمدی موجب مسمومیت افراد می‌گردد، همچنین مواد شیمیایی سرطان‌زا در تنباکوها مثل ترکیبات آروماتیک و بنزن موجب افزایش میزان سرطان می‌گردد که اغلب این تنباکوها از نوع معطر هستند.

وی افزود: یک بار مصرف قلیان به اندازه یک تا 5 پاکت سیگار دود را وارد ریه‌ها می‌کند، این دود از آب می‌گذرد و سرد می‌شود، این به معنای تصفیه آن نیست، بنابراین هیچ عارضه‌ای را کاهش نمی‌دهد.مشکل دیگر مصرف خانودادگی قلیان است که موجب در معرض قرار گرفتن کودکان می‌گردد به طوری که اغلب افراد مصرف کننده در سنین زیر 18 سال با دود ارتباط مستقیم داشته‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: میزان مصرف قلیان در دختران همپای پسران و گاهی بیشتر است. 
این موجب نگرانی ما از مادران آینده در پرورش کودکان می‌گردد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار