جاش ارنست: سياست آمريکا در قبال سوريه تغيير نکرده است

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا سیاست‌های خود در قبال سوریه را تغییر نداده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید؛ "جاش ارنست،" سخنگوی دولت آمریک، در کنفرانس هفتگی در پاسخ یکی از خبرنگاران که پرسید "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، بعد از دیدار با "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، در کاخ کرملین و در یک کنفرانسی خبری گفت: سیاست ما (آمریکا) تغییر رژیم در سوریه نیست. 

آیا این دیدگاه در راستای رویکرد دولت آمریکا در قبال بشار اسد و آینده وی در سوریه است؟ وی مدعی شد: من فکر نمی کنم موضع ما در قبال سوریه تغییر کرده باشد و به نظر من جان کری هم در کنفرانس خبری خود در مسکو قصد نداشت چنین پیامی را مخابره کند. زیرا جان کری در اظهارات خود تصریح کرد که بشار اسد مشروعیت خود را برای رهبری سوریه از دست داده است. این مساله هم ناشی از شکست رهبری وی و ناتوانی وی در حفظ بخش های مختلف سوریه در کنار همدیگر است به همین علت هم ما شاهد این میزان خشونت در سوریه هستیم و این وضع فضا را برای گروه داعش مناسب کرده است و تاثیرات منفی بر زندگی میلیون ها شهروند برجا گذاشته است و آنها را وادار کرده است که از خانه هایشان بگریزند. همه این مسائل ناشی از شکست رهبری بشار اسد است. واکنش اسد در برابر این تحولات استفاده از سلاح ارتش این کشور علیه مردم خود بوده است. بنابراین ما نه تنها از نظر اخلاقی به این نتیجه رسیده ایم که وی باید برود بلکه از دیدگاه عملی هم وی توانایی اداره و رهبری کشورش را ندارد. وی در طول پنج سال گذشته با خشونت مردم خود را با بمب های بشکه ای عظیم و دیگر سلاح های وحشتناک هدف قرار داده است و این اقدامات به کشتار گسترده و ویرانی در سوریه منجر شده است و بسیاری از شهروندان غیرنظامی و کودکان در این خشونت ها جان خود را از دست داده اند.

جاش ارنست در ادامه گفت: به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که سیاست ما در قبال سوریه تغییر کند. جان کری هم در پایان کنفرانس خبری خود در مسکو تاکید کرد که انتقال سیاسی در داخل سوریه ضروری است. وی به صراحت اعلام کرد که بشار اسد مشروعیت خود را برای رهبری سوریه از دست داده است. بنابراین این مواضع نشانه های آشکاری هستند مبنی بر این که سیاست ما در خصوص این که بشار اسد باید برود تغییر نکرده است.

یکی از خبرنگاران پرسید مدت زمان ریاست جمهوری بشار اسد در سال 2021 (1400) به پایان می رسد و قرار است انتخابات پارلمانی سوریه هم در ماه مه برگزار شود. آیا آمریکا درباره تغییر مدت زمان ریاست جمهوری بشار اسد یا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه سخن می گوید؟ یا منظور شما این است که ما به مردم سوریه اجازه خواهیم داد که آینده بشار اسد را تعیین کنند؟ موضعی که روسیه هم تاکنون بر آن تاکید کرده است.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت: سیاست ما همیشه این بوده است که مردم سوریه تنها کسانی هستند که باید آینده کشورشان را تعیین کنند. به صراحت باید گفت این مردم سوریه هستند که بیش از همه از انتقال سیاسی در این کشور نفع می برند روندی که تاکنون بیش از حد به تعویق افتاده است. به همین علت هم جان کری بشدت با جامعه بین الملل همکاری می کند تا هم بتواند فضا را برای انتقال سیاسی در سوریه آماده کند و هم بتواند گروه های مخالف سوریه را که مایوس و سرخورده شده اند در ساختاری منسجم گردهم بیاورد تا بتوانند وارد گفتگوها درباره انتقال سیاسی شوند. این موضوع یکی از محورهای اصلی مذاکرات نشست نیویورک خواهد بود و بطور مفصل و گسترده درباره آن بحث و گفتگو خواهد شد. من تاکید می کنم که حتی تصور آن هم بسیار دشوار است که آمریکا یا جامعه بین المللی و حتی مردم سوریه بپذیرند خشونت ها در این کشور تا پنج یا شش سال آینده همچنان ادامه بیابد صرفا به این علت که باید دوران ریاست جمهوری بشار اسد به پایان برسد. این سناریو قابل قبول نیست. بنظر می رسد هیچ کدام از گروه های مخالف سوری هم از این رویکرد حمایت نخواهد کرد. ما معتقدیم که انتقال سیاسی در سوریه بشدت مورد نیاز است.

یکی از خبرنگاران پرسید پیش از این از اقدام کشورهای غربی و آمریکا در برکناری معمر قذافی یا صدام حسین و سران مناطق دیگر انتقاد شده است. چون شما یک حاکم مسلما بد را در کشوری برکنار می کنید و با این اقدام خلا قدرت در آن کشور ایجاد می کنید و با این کار ممکن است حتی وضع را بدتر و بحرانی تر بکنید. دولت آمریکا از مدت ها قبل بر لزوم برکناری بشار اسد از قدرت تاکید کرده و گفته است باید مردم سوریه بعد از این مرحله تصمیم گیری کنند اما سئوال این است که بعد از آن چه به وقوع خواهد پیوست؟ شما بعد از برکناری بشار اسد از قدرت در سوریه چه اقدامی انجام خواهید داد که وضعی که در کشورهای دیگر ایجاد شده است در این کشور ایجاد نشود؟

جاش ارنست گفت: این دقیقا همان سئوالی است که جان کری در نشست نیویورک درباره سوریه تلاش خواهد کرد جوابی برای آن بیابد. چون جامعه جهانی در نشست نیویورک در اواخر هفته جاری تلاش خواهد کرد مبانی و چارچوب های انتقال سیاسی را در سوریه مشخص کند. برگزاری نشست سوریه را در نیویورک نباید اقدام دیپلماتیک کم اهمیتی توصیف کرد زیرا وزارت خارجه آمریکا تلاش می کند نمایندگان طرف های مختلف شامل عربستان سعودی، ایران، روسیه و شرکای ما را در حاشیه خلیج فارس در این نشست گردهم جمع کند. همه این کشورها درباره مسائل زیادی با هم اختلاف نظر دارند ولی همگی آنها می پذیرند که انتقال سیاسی در داخل سوریه ضروری است تا بتوان ثبات نسبی را در این کشور جنگ زده ایجاد کرد. سئوالات دشوار زیادی درباره انتقال سیاسی در سوریه وجود دارند که باید به آنها پاسخ داده شود. اما فکر می کنم همگی می پذیرند که این وظیفه محوله به آنها باید انجام شود تا بتوانیم با خطرات جدی ناشی از تداوم هرج و مرج در داخل سوریه مقابله کنیم.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی کاخ سفید پرسید موضع دولت آمریکا این است که روسیه در سوریه داعش را هدف قرار نمی دهد بلکه گروه های مخالف بشار اسد را هدف قرار می دهد آیا نشانه ای مبنی بر تغییر این وضع مشاهده می شود؟ آیا این مساله در جریان سفر جان کری به روسیه مطرح شد؟ آیا پیشرفتی درباره این مساله حاصل شده است؟
جاش ارنست گفت بر اساس اطلاعاتی که من اخیرا دریافت کرده ام بخش عمده ای از حملات روسیه در داخل سوریه بر گروه داعش متمرکز نبوده است. روسیه حملات خود را بر مناطقی در سوریه متمرکز کرده است که داعش در آنها حضور ندارد بلکه گروه های مخالف رژیم بشار اسد در این مناطق حضور دارند. این مبنای استدلال ما است مبنی بر این که روسیه بیشتر مایل است رژیم بشار اسد را تقویت کند به جای آن که با گروه داعش بجنگد. این راهبرد مشکلات زیادی دارد. اما در دیدار ولادیمیر پوتین با باراک اوباما که پیش از شروع حملات نظامی، ماه سپتامبر در مقر سازمان ملل انجام شد ولادیمیر پوتین تایید کرد که وی با دیدگاه اوباما مبنی بر لزوم انتقال سیاسی در سوریه موافق است. مشکل این است که تا زمانی که روسیه مخالفان سیاسی بشار اسد را هدف قرار می دهد و این اقدام تنها به تقویت بشار اسد منجر می شود این اقدام صرفا امکان دستیابی به توافق درباره انتقال سیاسی را در سوریه دشوار می کند این در حالی است که ولادیمیر پوتین خود می گوید محور راهکار حل بحران سوریه انتقال سیاسی است . این تناقض عامل یاس مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما رئیس جمهوراست و این مشکل بزرگ تری برای روسیه ایجاد می کند. روسیه بیش از پیش در این جنگ فرقه ای گرفتار خواهد شد و این مساله به تضعیف منابع روسیه و ایجاد مشکل جدی امنیت ملی برای این کشور منجر خواهد شد.

بنابراین صرفا بعنوان یک مساله عملی ما به رهبری جدیدی در داخل سوریه نیاز داریم. سئوال این است که چگونه می توان این رهبری جدید را ایجاد کرد؟ رهبر جدید این کشور چه کسی یا چه گروهی خواهد بود؟ کشورهای مختلف منطقه هم در این مساله منافعی دارند. اما دیدگاه آمریکا این است که باید علائق و خواسته های مردم سوریه هم در این روند مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از خبرنگاران پرسید بنابراین بشار اسد تنها نمی تواند دیگر رئیس جمهور سوریه باشد اما می تواند نخست وزیر این کشور باشد. این درست است؟
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت خوب بسیار دشوار است که بتوان تصور کرد مردم سوریه که هدف حملات خشونت آمیز بشار اسد قرار گرفته اند از وی برای بدست گرفتن یک مقام عالی در دولت شان حمایت کنند. اما در نهایت باید گفت مردم سوریه در این خصوص تصمیم گیری خواهند کرد. اما بنظر من این یک تصمیم غیرعقلایی خواهد بود که به وی مسئولیت مهمی واگذار شود.   

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار