کری: حل مسئله سوریه باید در بازه زمانی مشخصی انجام شود

وزیر امورخارجه آمریکا بر حل مسئله سوریه در یک بازه زمانی مشخص تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "جان کری،" وزیر امورخارجه آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با "سرگئی لاوروف،" وزیر امورخارجه روسیه، و "استفان دی میستورا،" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، در نیویورک اظهار داشت: ما بر اجرای کامل بیانیه ژنو تاکید داریم. در قطعنامه تصویب شده نیز بارها به این مسئله اشاره کرده ایم. ما در این خصوص بر تشکیل دولت انتقالی و حل این مسئله تاکید کرده ایم. باید بلافاصله وارد این روند شویم. هدف و بازه زمانی نیز این است که این کار در مدت شش ماه انجام شود. این سخن به معنای آن است که باید تا دو ماه دیگر تصمیماتی به تدریج اتخاذ شود درباره اینکه بخشی از قدرت تفویض و دولت انتقالی تشکیل شود و این دولت، اختیارات اجرایی کامل داشته باشد. یا این کار با همین سند (قطعنامه شورای امنیت) انجام می شود یا اینکه کار انجام نمی شود. مسئله به همین سادگی است. 

کری در ادامه افزود: نباید شش ماه یا یک سال یا یک و نیم سال صبر کرد تا به این مسئله پی برد. به سرعت متوجه خواهیم شد که آیا انتقال در حال رخ دادن است یا خیر. همه با این روند همراه هستند. چهار بار این همراهی اعلام شده است که عبارتند از نشست وین یک، نشست وین دو، امروز و همچنین در شورای امنیت سازمان ملل متحد. باید مشخص شود که شکل این روند به چه صورت باشد.

وی در ادامه افزود: ایران حدود یک سال پیشنهاد صلحی مطرح کرد. براساس این پیشنهاد، ابتدا آتش بس برقرار و سپس اصلاحات در قانون اساسی انجام شود ، دولت وحدت ملی تشکیل گردد و بعد از آن انتخابات برگزار شود. بنابراین می بینیم که این طرح جدید با کمی تفاوت، به طرح پیشنهادی ایران نزدیک است. حالا زمان آن است که طرفهای مطرح کننده سخنانی در نشست های مختلف در مواقع مختلف در چند سال اخیر، حرفهای خود را به عمل تبدیل کنند. ما نمی خواهیم کارها را طولانی کنیم. باید بازه زمانی مشخصی تعیین شود. این کارها براساس بازه زمانی مشخص است و معنای آن این است که روند انتقالی با فوریت و الزام ضروری پیگیری شود. ضروری است همه ما در این فرایند همکاری کنیم.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار