لفاظی مقام آمریکایی: ایران بدون دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هم خطر محسوب می‌شود

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا با مطرح کردن این ادعا که ایران حتی بدون دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای، تهدیدی برای اروپا و جهان محسوب می‌شود، خواستار مقابله با آن شد.

لفاظی مقام آمریکایی: ایران بدون دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هم خطر محسوب می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خزانه‌داری آمریکا، معاون وزیر این نهاد آمریکایی در چاتم هاوس اعلام کرد: موفقیت آمریکا در پیشبرد اهدافش در ارتباط با ایران به هماهنگی نزدیک بین آمریکا و هم پیمانانش بستگی دارد. 

آدام سوزبین، معاون وزیر خزانه داری، اعلام کرد: در حالی که ما در زمینه‌های گوناگونی در سراسر جهان با یکدیگر همکاری می‌کنیم، سه موضوع بیش از همه برای ما اهمیت دارد که شامل برنامه‌های ما در هدف قرار دادن ایران، روسیه و داعش می‌شود. 

وی با مطرح کردن ادعایی بی‌اساس درباه ایران گفت: ممانعت ایران از دست یابی به یک سلاح هسته‌ای همواره از اولویت‌های مهم ما در زمینه امنیت ملی بوده است. اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد می‌تواند امنیت اروپا، آمریکا و دیگر نقاط جهان را در معرض تهدید قرار دهد. 

وی مدعی شد: ما به همراه اتحادیه اروپا، جبهه‌ای متحد از قدرت‌های جهانی را برای جلوگیری از وقوع چنین کابوسی تشکیل داده‌ایم. با گذشت زمان مشخص شده است که این اتحاد ضروری است به ویژه در زمانی که ما فشار‌ها را بر ایران افزایش داده‌ایم. این اقدام سبب صدور چندین قطعنامه سخت گیرانه شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال تحریم‌های داخلی و منطقه‌ای در آمریکا، اتحادیه اروپا و همچنین ژاپن، استرالیا، سوئیس، کانادا و دیگر کشور‌ها شد. 

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: اگر رژیم تحریم‌های چند جانبه را علیه ایران اعمال نمی‌کردیم، مقامات این کشور بر روی میز مذاکره با گروه پنج بعلاوه یک حاضر نمی‌شدند. زمانی که ایران بر روی میز مذاکرات حاضر شد، گروه پنج بعلاوه یک همانند یک جبهه واحد با ایران وارد مذاکره شد. و ما با هماهنگی اتحادیه اروپا به یک راه حلی دیپلماتیک دست یافتیم که همه راه‌های پیش روی ایران را برای دست یابی به یک سلاح هسته‌ای مسدود می‌کند. 

وی در خصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، توافقی قدرتمند است که می‌تواند به تضمین امنیت اروپا، آمریکا و هم پیمانانمان کمک کند. این توافق اجازه برداشته شدن برخی تحریم‌های خاص را می‌دهد اما این تحریم‌ها تنها زمانی برداشته خواهند شد که ایران ثابت کند به تعهدات خود در ارتباط با توافق هسته‌ای پایبند بوده است. 

این مقام آمریکایی در ادامه ادعا کرد: «ما در حال حاضر همچنین دریافته‌ایم که ایران -حتی بدون دست یابی به قابلیت تسلیحات هسته ای- مطمئنا تهدیدی برای اروپا و دیگر کشورهای جهان محسوب می‌شود. ایران همچنان کشوری پیشرو در زمینه حمایت از تروریسم محسوب می‌شود. ایران تأمین کننده اصلی مالی گروه حزب الله است. ایران تسلیحات در اختیار تندرو‌ها در یمن قرار می‌دهد. و به رژیم بشار اسد در ایجاد خشونت و ویرانی در سوریه کمک می‌کند.» 


آدام سوزبین در ادامه اظهارات بی‌اساسش درباره ایران گفت: در بحبوحه دست یابی به برنامه جامع اقدام مشترک، ما باید همچنان در تلاش برای مقابله با روند حمایت ایران از تروریسم و رفتارش در نقض حقوق بشر و منزوی کردن بازیگران بد از نظام مالی بین المللی، متحد باشیم. 

معاون وزیر خزانه داری آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: «می‌توانیم این کار را با ادامه روند قرار دادن افراد و شرکت‌های مرتبط با ایران -که حقوق بشر را نقض می‌کنند یا فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند- در فهرست تحریم‌ها انجام دهیم. دست یابی به برنامه جامع اقدام مشترک ما را در انجام چنین کاری محدود نمی‌کند. ما این موضوع را به ایران و شرکای بین المللی خود نشان داده‌ایم. و از آنجایی که در تلاش برای تقویت تحریم‌های غیر هسته‌ای در دوره پس از دست یابی به برجام هستیم، هماهنگی نزدیک با شرکای اروپاییمان همچنان امری حیاتی محسوب می‌شود.»



انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار