آخرین تلاش قانون‌گذاران آمریکایی برای ممانعت از لغو تحریم های ایران

همزمان با زمزمه بسته شدن پرونده مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته ایران، قانون‌گذاران آمریکایی می کوشند مانع از لغو تحریم های اقتصادی این کشور شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "واشینگتن اگزمینر"، قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست روز سه شنبه، پایان پرونده مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته ایران را اعلام کند. با بسته شدن این پرونده، لغو تحریم های اقتصادی ایران در دستور کار شش قدرت جهانی قرار خواهد گرفت. دولت اوباما – رئیس جمهور آمریکا – این اقدام را گامی مهم برای آغاز اجرای توافق هسته ای می داند.

ایران و شش قدرت جهانی 14 ژوئیه (23 تیر) به توافقی تاریخی دست یافتند. طبق این توافق، قرار شد در ازای محدود شدن فعالیت های هسته ای ایران، تحریم های اقتصادی علیه این کشور لغو شود. از زمان حصول این توافق، لابی رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا بسیار تلاش کرده است مانع از اجرایی شدن برجام شود.

 به ادعای منتقدان توافق هسته ای، اجرای برجام به معنای دستیابی ایران به میلیاردها دلاری خواهد بود که این کشور از آن برای حمایت از تروریسم استفاده خواهد کرد. ضمن اینکه با رهایی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، به تولید و توسعه نسل پیشرفته موشک هایی دست خواهد زد که قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را دارند.

"اد رویس" – رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا – در این خصوص مدعی شد: "ما مطلع شدیم ایران چندی پیش یک آزمایش موشکی دیگر انجام داد. این موشک ها قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را دارند. اقدام عجولانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در بستن پرونده مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته ایران، مانند چراغ سبزی است که این کشور را در ادامه فعالیت های موشکی خود جسورتر خواهد کرد."

شماری از قانون‌گذاران کنگره پنج شنبه گذشته در نامه ای از "هنری اینشر" – نماینده آمریکا – در آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستند از پذیرش گزارش آژانس در خصوص  پرونده مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته ایران امتناع کند.

سایر قانون‌گذاران نیز می کوشند با بهره برداری از دو آزمایش موشکی ایران، مانع از اجرای برجام شوند. آنها آزمایش موشکی ایران را نقض توافق هسته ای دانستند. از این رو، خواهان ممانعت از لغو تحریم های اقتصادی این کشور شدند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار