ادعای بلومبرگ: ایران در حال عقب نشینی از سوریه است

وب سایت بلومبرگ در گزارشی مدعی شد ایران دیگر تمایلی به ادامه حضور نظامی در جنگ سوریه ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در گزارشی به قلم "الی لیک" مدعی شد: آنچه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، چند ماه پیش "ائتلاف دو کشور" در سوریه خوانده بود، در حال فروپاشی است. ایران دیگر تمایلی به مشارکت با روسیه در حمایت نظامی از "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، ندارد. مقامات ایرانی در حال خارج کردن نیروهای زبده و ماهر خود از سوریه هستند.

بلومبرگ در ادامه ادعای خود نوشت: مقامات آمریکایی اعلام کردند شواهدی در دست است که نشان می‌دهد در چند هفته اخیر تعداد قابل توجهی از نیروهای نظامی ایران از مناطق جنگی سوریه خارج شده‌اند. خروج نیروهای ایرانی پس از آن اتفاق افتاد که تعدادی از فرماندهان نظامی و عالی رتبه ایران در جنگ سوریه مجروح و یا کشته شدند. اغلب این فرماندهان ایرانی در عملیات آزادسازی ادلب که سال گذشته به دست معارضان سوری افتاده بود، جان خود را از دست دادند. با خروج ایران از سوریه، روسیه بزرگترین دوست و حامی خود را در این کشور از دست می‌دهد.

انجمن "سابان" در موسسه بروکینز روز جمعه اعلام کرد: "موشه یعلون،" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مدعی شد طرح روسیه برای دخالت در جنگ سوریه، سه ماهه برنامه‌ریزی شده بود. مسکو قصد داشت با آزادسازی ادلب و دیگر شهرهایی که به دست مخالفان بشار اسد افتاده است، از وی حمایت کرده و به ارتش سوریه فرصت دهد بر شدت حملات خود علیه معارضان اضافه کند. یعلون همچنین مدعی شد: برنامه زمانی روسیه با موفقیت اجرا نشد زیرا عملیات نظامی همواره با دشواری‌های خاص خود همراه است. به نظر می‌رسد روسیه در بیرون راندن مخالفان اسد از شهرهای در کنترل آنها ناکام ماند زیرا در این میان مجبور به درگیری با تروریست‌های داعش نیز شد. یعلون در ادامه ادعایش افزود: این موضوع نشان دهنده بی‌کفایتی ارتش سوریه و فقدان عزم جدی از سوی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی که اکتبر (مهر) منتشر کر، مدعی شد: ایران 7 هزار نفر از نیروهای نخبه نظامی سپاه پاسداران و دیگر نیروهای داوطلب را برای حمایت از بشار اسد به سوریه اعزام کرده است. در روزهای پایانی اکتبر، ژنرال "جوزف دانفورد،" رئیس نیروهای ستاد مشترک ارتش آمریکا، آمار منتشر شده از سوی وال استریت ژورنال را تغییر داد و تعداد نیروهای ایرانی حاضر در سوریه را 2 هزار نفر اعلام کرد. این روزها مقامات آمریکایی بار دیگر آمار جدیدی از تعداد نیروهای ایرانی مستقر در سوریه ارائه داده‌اند و مدعی شدند این نیروها به 700 نفر کاهش یافته است. مقامات آمریکایی مدعی شدند این آمار مربوط به نیروهای نظامی ایران در سوریه است و مستشاران ایرانی را شامل نمی‌شود.

مقامات آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا دلیل کاهش تعداد نیروهای ایرانی در سوریه را کشته و مجروح شدن فرماندهان ایرانی عنوان کرده‌اند و بار دیگر تاکید کردند همچنان در حال پیگیری صحت اخبار درباره وضع سلامت سردار "قاسم سلیمانی،" فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران، هستند.

"رابرت فورد،" سفیر آمریکا در سوریه – سالهای 2011 تا 2014 – مدعی شد: فرماندهان ایرانی در حال از دست دادن دستیاران زبده و آموزش‌دیده خود در خط مقدم جبهه جنگ در سوریه هستند. زمانیکه فرماندهان نظامی دستیاران و معاونان خود را از دست بدهند، کسی وجود ندارد تا در خط مقدم جنگ نیروها را هدایت کند. این موضوع در عقب نشینی ایران از جنگ سوریه نقش بسزایی داشته است.

سوال مهم اینجاست، با خروج نیروهای ایرانی از سوریه آیا روسیه باز هم به نبرد نظامی علیه مخالفان بشار اسد و احتمالا تروریست‌های داعش ادامه خواهد داد؟ "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، هفته گذشته اعلام کرد اگر ضرورت داشته باشد از سلاح اتمی برای نابودی داعش که در شرق سوریه و غرب عراق خلافت خودخوانده تاسیس کرده، استفاده خواهد کرد. برخی منابع نیز مدعی شدند روسیه به دنبال بازگشایی دومین پایگاه هوایی خود در حمص، مرکز سوریه، است تا به پشتیبانی از پایگاه استقرار یافته در لاذقیه، نزدیک به ساحل مدیترانه، بپردازد.

بلومبرگ در پایان این گزارش مدعی شد: از آغاز بحران داخلی سوریه، روسیه و ایران تلاش‌های فراوانی برای حفظ بشار اسد در قدرت بکار بستند؛ اما با وجود حمایت گسترده هواپیماهای روسی از ارتش سوریه به نظر نمی‌رسد اسد دیگر جایگاهی در سوریه داشته باشد. مشاوران باراک اوباما امیدوار هستند خروج نیروهای ایرانی از سوریه نشانه خوبی برای دست برداشتن این کشور از حمایت اسد باشد. روسیه نیز به زودی درمی‌یابد اسد یک مهره سوخته است و راهی به غیر از کنار گذاشتن وی از قدرت وجود ندارد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۴
اینارو باش...5 سال سخت حمایت کردیم الانکه داره جواب میگیریم ولش کنیم...دروغ محض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
هذیان های رسانه های شیاد غرب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
چه ایران اونجا باشه چه نباشه حضرت علی به اندازه کافی طرفدار تو سوریه داره که نذاره هیچ غلطی بکنین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
بلومبرگ ایرانی ها رو خوب نشناخته
مشکل ما با داعشی ها چیزی نیست که به این راحتی ها حل بشه
ما هیچ وقت در مقابل کسی که میگه قصد داره بعد فتح دمشق و تخریب «زینبیه» اسمش رو به «یزیدیه» تغییر بده عقب نشینی نمی کنیم

حتی اگر روسیه عقب نشینی کنه ما عقب نشینی نمی کنیم
حتی اگر خود بشار اسد هم عقب نشینی کنه ما عقب نشینی نمی کنیم
قضیه ناموسیه بلومبرگ ناموس چه می فهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
از این بلوفا زیاد میزنن ماتو سوریه شهید دادیم به این راحتی عقب نمیکشیم اگه این موضوع درستم باشه ایران نقشه ای داره ایران برای خط مقاومت حزب الله حفظ کنه به سوریه نیاز داره درضمن ایرانیا مردن نامرد نیستن مثل عربای کوفه وقتی دست میدنو قول عقب نمیشینن اینو تاریخ ثابت کرده اگه کمبود نیرو فقط یه اشاره بکنن رهبر عزیزمون 70میلیون سریاز میریزن توسوریه داعش که هیچی اسرائیلم یهو میگیریم منطفه پاک میشه ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
این چرت و پرت ها رو میگن که روحیه محور مقاومت رو ضعیف کنند و گرنه خودشون هم می دونند که ایران هرگز نخواهد گذاشت که سوریه و بشار اسد سقوط کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۴
شتر در خواب بیند پنبه دانه به همین خیال باشید ای ادم کش ها
آخرین اخبار