وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

از مهم ترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته میتوان به بحث قانونی بودن رشته‌های دانشگاه آزاد و هم چنین اتفاقات روز دانشجو در هفته گذشته اشاره کرد.


در روز دانشجو در دانشگاه های کشور چه خبر بود؟
رییس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: آنچه که خواستارش هستیم این است که شاخصه‌های ما شاخصه‌های مطلوب باشد. یکی از دوستان گفتند که دولت از لحاظ رکود پیشرفت نداشته آمار می‌گوید سال 91 رکود منفی 6.8 بوده یعنی ما در عمق رکود بودیم. در سال 92 به منفی 1.9 رسید. اما آن را در سال 93 به مثبت 3 رساندیم. کار بزرگی انجام شده است البته امسال سال سختی است . ممکن است از لحاظ آمار رشد اقتصادی‌ ما مثبت باشد. این در حالی است که هنوز آمار سال آینده مشخص نشده است اما اطلاعات اولیه به ما می‌گوید که رشد ما مثبت است.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: اگر در جامعه برای موضوعات اساسی فکر کردیم که چه بهتر ولی اگر به این فکر باشیم کسی از بیرون و خارج برای ما کاری انجام دهد، اشتباه است. مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: اگر در جامعه برای موضوعات اساسی فکر کردیم که چه بهتر ولی اگر به این فکر باشیم کسی از بیرون و خارج برای ما کاری انجام دهد، اشتباه است.

دکتر باهنر نیز در جمع دانشجویان دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات گفت: وابستگی اقتصاد کشور به نفت یکی از معضلات موجود و قابل توجه است که تاکنون موفق به حل آن نشده ایم. از محل فروش نفت درامد بالایی نصیب کشور می شود ولی متأسفانه میزان مصرف انرژی در ایران حداقل دوبرابر این درامد است به نحوی که از لحاظ ضریب شدت مصرف انرژی رتبه اول را در منطقه داریم. همچنین وجود بالغ بر 5 میلیون فارغ التحصیل بیکار نیز از دیگر معضلات حال حاضر است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر اغراق نباشد باید بگویم دانشجویان نه تنها در دوران جنگ تحمیلی با نثار جان خود در برابر دشمن تا دندان مسلح مقاومت کردند، بلکه به جرأت می توان گفت هرروز نوآوری در علم و تجهیزات در تمامی زمینه ها نظیر عمران، نگهداری، تجهیزات دفاعی، بازمهندسی و ... داشته اند.

جزئیات مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی پزشکی اعلام شد
آزمون مرحله دوم در روزهای اعلام شده در تمام رشته ها در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی واقع در تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار برگزار خواهد شد.

تاریخ حضور هر یک از داوطلبان در آزمون شفاهی بر روی کارت ورود به جلسه مصاحبه درج شده است و داوطلبان در زمان دریافت کارت از سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی از زمان مصاحبه مطلع می شوند.
آزمون مرحله دوم در نوبت صبح از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۲ و در نوبت عصر از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ برگزار می شود.

زنگ خطر فرسودگی دانشگاه ها 
امید معاون مالی وزارت علوم درباره هزینه‌های عمرانی گفت: اعتباری حدود 800 تا 900 میلیارد تومانی را برای پروژه‌های عمرانی نیاز داریم و برای پروژه‌هایی که 5 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند حدودا اعتبار 4 هزار میلیاردی را لازم داریم که البته تعدادی از پروژه‌هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند به بهره برداری رسیده است و امسال نیز حدود 200 هزار متر مربع از این تجهیزات به بهره برداری می‌رسد و اگر این روند ادامه داشته باشد نتایج خوبی در بر خواهد داشت.

دانشگاه آزاد هیچ رشته غیر قانونی ندارد
دانشگاه آزاد هیچ رشته غیر قانونی ندارد. تمام رشته محل های دفترچه سال آینده از نظر قانونی مورد تائید است. اظهارنظرها در مورد رشته‌های دانشگاه آزاد باید قانونی باشد.

مجتبی علوی فاضل رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی گفت:برای تشکیل کمیته بررسی و تصویب رشته‌ها از معاونت قوانین مجلس استعلام گرفتیم و اعلام کردند قانون تشکیل این کمیته لازم الاجراست. نماینده وزارت علوم در کمیته حضور داشته و امضای وی وجود دارد.

جزئیات بیست و یکمین المپیاد علمی دانشجویی کشور اعلام شد
دانشجویانی که حداقل ۷۰ واحد درسی گذرانده باشند، می توانند متقاضی شرکت در المپیاد رشته های یاد شده باشند. متقاضیان باید فرم تقاضـانامه ثبتنام اینترنتی را همانند سایر داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسـی ارشـد سـال ۱۳۹۵ تکمیل و بند ۲۹ را در فرم تقاضانامه ثبتنام اینترنتی علامتگذاری کنند.

مواد امتحانی مرحله اول رشته های المپیاد، همانند مواد امتحانی دوره کارشناسی ارشد این رشته خواهد بود.

منتخبین مرحله اول المپیاد علمی دانشجویی، براساس نمرات اکتسابی داوطلب در آزمون رشته های مذکور با ضرایب برابر و بـدون احتسـاب نمـره معدل کارشناسی، تعیین و از طریق سایت المپیاد سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

ثبت نام بیش از 34 هزار نفر در آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در این باره گفت:به منظور فراهم آوردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبان که تا کنون موفق به ثبت نام در آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور نشده‌اند مهلت ثبت نام تا بیست و پنجم آذر ماه تمدید شده است.

وی خاطر نشان کرد:آن دسته از داوطلبانی که قبلا موفق به ثبت نام نشده‌اند می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق اقدام به ثبت نام کنند.
 
نام 3 استاد دانشگاه پیام نور در بین 100دانشمند برجسته جهان
ابوسعیدی در نشست صمیمی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان عضو هیات رئیسه ، برنامه و بودجه و انرژی مجلس افزود: دانشگاه پیام نور بر اساس اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) جزو دانشگاه های یک درصد برتر جهان قرار گرفته است و رتبه دانشگاه پیام نور در رنکینگ جهانی در جایگاه مطلوبی قرار گرفته است.

وی با عنوان اینکه بیشترین تعداد دانشجو در این دانشگاه در مقطع کارشناسی است، یادآور شد: 92 درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی، حدود 6 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 3 دهم درصد در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند که بر اساس استانداردها و شاخص های نقشه علمی کشور، تعداد دانشجویان دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد باید به 30 درصد و در مقطع دکترا باید به 3/5 درصد برسد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار