در ارتباط صنعت و دانشگاه دانشجویان کارشناسی فراموش شدند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در ارتباط با صنعت دانشجویان کارشناسی فراموش شدند در صورتی که لزوما تنها نباید تحصیلات تکمیلی مطرح باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست هم‌اندیشی آمایش سرزمین با محوریت ارتباط صنعت و دانشگاه‌ که در ساختمان وزارت علوم بر پا شد، گفت: یکی از وظایف اصلی ما در این وزارتخانه پر کردن خلا‌ است که نظام علمی با آن مواجه است خوشبختانه از لحاظ ساختار علمی و توانمندی پژوهشی و توانمندی آموزشی وضعیت قابل قبولی را داریم اما آن خلا‌یی که کاملا محسوس است پژوهش است که آیا پژوهش در حوزه تقاضا نقشی دارد یا نه. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: در سطح جامعه با این سوال جدی مواجه هستیم که آیا دانشگاه و دانش ما نقش موثری در حل مشکلات دارد یا نه ؟ نیروی تربیت شده ما توانایی‌ حل مشکلات را دارد یا خیر‌؟ ما افرادی را که آموزش می‌دهیم باید توانمندی لازم را برای رفع نیازهای کشور داشته باشند.

دکتر احمدی عنوان کرد: در بحث ارتباط دانشگاه و صنعت مکانیکی صرفا مطرح نیست بلکه باید حوزه ارتباطمان با تقاضا هم مطرح باشد. در واقع از اولویت‌های وزارت علوم سوق دادن مجموعه نظام آموزش عالی و نظام علمی به این سمت است که بتوانند نیازها را چه به صورت فردی و چه به صورت کلی مرتفع کنند. در دنیا صنعت و تقاضا رو به رشد و پیش‌برنده است ما هم در تلاش هستیم که این موضوع را برای خود هم ایفا کنیم. 

وی اظهار داشت: در حالت کلی این واقعیت وجود دارد که از دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس به خوبی استفاده نمی‌کنیم. سرمایه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما که دانشجوها و اعضای هیئت علمی هستند می‌توانند در دو جهت کارشان را ارائه دهند که یکی از این جهت‌ها این است که در حین تحصیلات و پروژه‌های خود در صنعت هم برای رفع مشکل فناوری اقدام کنند. ما 4.8 میلیون دانشجو داریم که تقریبا 20 درصد آنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و فقط در حال سرمایه گذاری روی آنها هستیم اما این مساله باید تقویت شود و دانشجویان لیسانس را فراموش نکنیم و سرمایه گذاری روی آنها هم داشته باشیم و از آنها هم خوب استفاده کنیم. در حالت کلی حتما باید به این رویکرد پرداخته شود. 

دکتر احمدی ادامه داد: مدل نگاهمان بر ایجاد فضای نوآوری در دانشگاه و بهره‌برداری بالا از حجم و بدنه دانشگاه‌ها باید باشد و اگر برای تولید فناوری حتما باید تحصیلات تکمیلی و به خصوص دکترا را داشته باشیم در این مساله تامل کنیم و دانشجویان لیسانس را هم به کار بگیریم. در حوزه‌های مختلفی در حال جبران خطاها و کمبودها در ارتباط با صنعت هستیم و این کار در حال انجام است. از جمله در حوزه نفتی کار بزرگی در دانشگاه‌های بزرگ صورت گرفته و تاکید شده که دانشگاه‌های بزرگ محور باشند تا بقیه دانشگاه‌ها هم بتوانند از آنها استفاده کنند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که با ایجاد شبکه افراد محقق و پژوهشگر مرتبط شویم و ارتباطی ارگانیک با لینک‌های داخلی و خارجی فراهم شود. همچنین هدف ما این است که رویکرد دانشگاه‌ها را به سمتی ببریم که تحصیلات تکمیلی ما بتواند هدفمند و به سمت حل مشکلات بروند و دانشجویان لیسانس هم در ارتباط با صنعت به کار گرفته شوند. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار