خبرگزاری شینهوا تنش کنونی بین عراق و ترکیه را نشانه ای از وجود اختلافات عمیق در بین کشورهای منطقه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری شینهوا در گزارشی از بغداد به قلم جمال هاشم نوشت:

تنش بین عراق و ترکیه بر سر استقرار اخیر نظامیان ترکیه نزدیک موصل در شمال عراق به عنوان بازتابی از اختلافات عمیق منطقه ای و بین المللی قلمداد می شود و این در حالی است که طرف های دخیل برای نقشی بزرگتر در شکل دادن به آینده منطقه رقابت می کنند.

طی اواخر هفته گذشته، آنکارا با اعزام نیروهای کمکی به شمال عراق، بدون مجوز دولت این کشور، خشم بغداد را بر انگیخت. عراق این اقدام را به عنوان نقض جدی حاکمیت این کشور محکوم کرد.

عراق روز شنبه سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرد و خروج فوری نظامیان ترکیه را از شمال عراق خواستار شد.

تحلیلگران در عراق می گویند بحران اخیر نشانگر تلاش های ترکیه برای ایجاد توازن جدید در منطقه است در حالی که تلاش می کند پس از آن که گروه داعش شکست خورد، نقش بزرگتری را در آینده در منطقه دنبال کند.

گروه تروریستی داعش در حال حاضر کنترل بخش های بزرگی را در عراق و سوریه در دست دارد.
در حال حاضر حدود سه هزار نظامی ترکیه در منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق در شمال این کشور حضور دارند که بیشتر آنها به عنوان تیم های ارتباطی فعالیت می کنند و دیگران در سه پایگاه آموزشی، دو پایگاه در منطقه کردستان عراق و یک پایگاه نزدیک موصل، حضور دارند.

به گفته سفیان دزه‌یی سخنگوی دولت منطقه کردستان عراق، نیروهای ترکیه در چارچوب به اصطلاح ائتلاف بین المللی ضد داعش مستقر شدند.

وی افزود :« ترکیه در پایان سال 2014 میلادی در بخش های سوران و قلعه‌چولان در منطقه کردستان عراق، دو پایگاه آموزش نظامی برای نیروهای پیشمرگه ایجاد کرد».

ترکیه همچنین سومین پایگاه آموزشی را برای نیروهای شبه نظامی عرب سنی در منطقه بعشیقه، نزدیک موصل، اداره می کند و کمک نظامی در اختیار قرار می دهد.

ترکیه چهارم دسامبر حدود 400 کماندو و حدود 100 پرسنل تانک را به اردوگاه آموزشی بعشیقه اعزام کرد تا به حدود یکصد مشاوری که در آنجا بودند، ملحق شوند.

در پی واکنش جدی و سخت بغداد، ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد فعلا استقرار نیروهای بیشتر را در شمال عراق متوقف کرده است، اما نیروهایی را که در آنجا حضور دارند خارج نخواهد کرد.

تانجو بیلجیک سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد ارتش ترکیه دو هزار و 441 نفر را در بعشیقه برای نبرد موصل آموزش داده است و این ماموریت آموزشی با دولت منطقه کردستان عراق و مقامات مسئول عراق هماهنگ شده است.

ابراهیم العامری، تحلیلگر سیاسی، به شین‌هوا گفت هدف از این اقدام آنکارا ظاهرا به تمایل ترکیه برای هدایت یک ائتلاف ضد داعش با اعراب سنی و دولت منطقه کردستان عراق به منظور ایجاد توازن با ائتلاف قدرتمند ضد داعش شیعیان عراقی و ایران در زیر چتر روسیه، نسبت داده می شود.

عامری خاطر نشان کرد:« آنکارا می خواهد نظامیانی در عراق و سوریه داشته باشد تا از عمل انجام شده احتمالی که ممکن است در آینده ترکیه را از بازی در منطقه در پی مغلوب شدن داعش دور کند، اجتناب کند ».

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار