جامعه را به سمت کتابخوانی سوق دهیم

به منظور رواج کتابخوانی باید در مدارس زنگ کتابخوانی داشته باشیم.

عباس براتی‌پور، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه خرید کتاب به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روالی همیشگی است، گفت: جامعه را باید به سمت کتابخوانی سوق داد. در صورتی که توده‌ای کتاب را در کتابخانه‌ها بریزند، کسی به این کار توجهی نخواهد کرد. کتابخوانی باید به وسیله رادیو و تلویزیون معرفی شود. برای کسی که به آن گوش می‌کند، حالت تبلیغ خواهد داشت.

وی افزود: کتاب‌های ارزشمند خوبی در کشور وجود دارد که هم‌اکنون بر روی آن تبلیغ نمی‌شود. به همین دلیل کسی به سراغ مطالعه آن‌ها نمی‌رود. به منظور رواج کتابخوانی باید در مدارس زنگ کتابخوانی داشته باشیم. دبیر ادبیات می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

این شاعر با اشاره به بیان خاطره خود در زمینه ادبیات بیان کرد: زمانی که دبیر ادبیاتم، مطلبی را می‌خواند، آن را تهیه می‌کردیم و خود دبیر‌های ادبیات می‌توانند به هر طریقی در این زمینه ایفای نقش کنند. خود صدا و سیما می‌تواند در این زمینه تأثیر بگذارد.

براتی‌پور ادامه داد: در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد بودجه‌ای را صرف خرید کتاب کند، این مسئله در کتابخوانی تأثیری نخواهد داشت. زمانی که محصل بودم، کتابخانه‌های زیادی در کشور نبود. در سال 38 عضو کتابخانه ملی بودم و کتاب را نیز بیرون نمی‌دانند. در آن زمان عاشق کتابخوانی بودیم. برای ترویج کتابخوانی باید این عشق را افزایش دهیم.

وی با اشاره به آنکه در فرهنگسرا و مساجد نیز کتابخانه وجود دارد، بیان کرد: هم‌اکنون باید افراد کتابخوان تولید کنیم. خود دبیر‌های ادبیات و آموزش و پرورش باید یک کتابخانه باشند و به دانش‌آموزان  کتاب بدهند. قشر کتابخوان ما در میان جوانان باید افزایش پیدا کند. روزی محصل بودیم و کتابی برای مطالعه وجود نداشت یک قرون جمع‌آوری می‌کردیم و با دوستان کتاب می‌خریدیم. همان کتاب را نیز شبی نیم ریال یا ده شاهی اجاره می‌دادیم.

این شاعر ادامه داد:‌ پول‌ها را نیز پس از جمع‌آوری به خود دبیرستان‌ها اهدا می‌کردیم. این کار را با همان بضاعت اندک انجام می‌دادیم. کتاب‌هایی که به کتابخانه‌ها اهدا می‌شود نیز باید خوب و ارزشمند باشد. نه آنکه دو صفحه از کتابی را بخوانیم و سپس آن را در گوشه‌ای رها کنیم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار