آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با میهمانان همایش دیابت:

توجه به بیماری دیابت یکی از ضرورت‌های دانش بشری است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توجه به بیماری دیابت یکی از ضرورت‌های دانش بشری است.

به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته، دوم آذرماه در دیدار جمعی از میهمانان خارجی همایش راهبردی دیابت، که در سالن همایش‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شده بود، توجه به بیماری دیابت را یکی از ضرورت‌های دانش بشری دانست و خطاب به پزشکان و مسئولان مربوطه اظهار داشت: وظیفه شماست که به عنوان دانشمندان در کنار دولت‌ها به مردم کمک کنید.

وی دیابت را «وبای خاموش» توصیف کرد و با ابراز تأسف از رشد سالانه این بیماری در کشورهای جهان، تحمل این مرض و دارو و درمان بیماری دیابت را برای فقرا بسیار مشکل دانست و گفت: مشکل این بیماران پس از شناسایی آغاز می‌شود و اگر به دیالیز برسد که مشکل دو چندان می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اهداف تأسیس بنیاد بیماری‌های خاص که غیر دولتی است، خطاب به پزشکان خارجی ادامه داد: در سازمان ملل و دیگر مجامع جهانی کمک کنید تا داروهای این بیماری ارزانتر و سریع‌تر به بیماران برسد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز علاقه و آمادگی دانشگاه آزاد و بنیاد بیماری‌های خاص برای کمک در جهت پیشگیری و درمان بیماری دیابت، گفت: باید هم برای بهداشت عمومی و هم تأمین داروها کمک کنید.

وی با تشکر از اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برپایی بهتر این همایش، گردهمایی پزشکان و متخصصان را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد که نتیجه این همایش دو روزه، برای جوامع انسانی مفید باشد.

در آغاز این مراسم باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن ارائه گزارشی از چرایی و چگونگی همایش و ترکیب میهمانان خارجی و کشورهای متبوع آنها، توضیحاتی درباره برنامه‌های کشور برای پیشگیری و درمان بیماران دیابتی داد و گفت: این نوع همایش‌ها باعث می‌شود که مجموعه سیاست‌گزاران و مردم به بیماری دیابت توجه داشته باشند.

حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد هم گزارشی از اهداف و روند تأسیس این دانشگاه ارائه کرد و گفت: این دانشگاه یک میلیون و 700 هزار دانشجو، 17 هزار استاد، 7600 کارگاه و آزمایشگاه، حدود 20 میلیون متر مربع فضای آموزشی و در 5 کشور واحد خارجی دارد.

وی با اعلام آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری تحقیقاتی با مراکز پژوهشی دنیا، افزود: با بیش از 400 واحد در سراسر کشور پراکنده و بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است.

در ادامه فیلمی از فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی، تحقیقاتی، فنی، پژوهشی، به خصوص پزشکی دانشگاه آزاد به نمایش درآمد که طی آن بخشی از سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه سال 1360 پخش شد که گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تا 10 سال آینده سراسر کشور ما دانشگاه شود.

قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در سخنانی، تلاش برای تعمیق و تداوم مسایل مربوط به سلامتی ملت‌ها را یکی از ضروری‌ترین کارهای دولت‌ها دانست و از هاشمی رفسنجانی و دانشگاه اسلامی برای برگزاری این همایش تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم و پس از سخنان هاشمی رفسنجانی، تالانت‌بیک باتیرعلیف، وزیر بهداشت قرقیزستان با بیان علل و عوامل گسترش بیماری دیابت در جوامع انسانی، توسعه فرهنگ کتابخوانی و نشریات علمی را یکی از راه‌های افزایش آگاهی مردم دانست و اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه برای کم کردن هزینه‌ها ضروری است و کار ایران برای درمان دیابت ستودنی است.

مازیار دوستدار، قائم مقام شرکت نوو نوردیسک که بزرگترین شرکت در زمینه داروهای دیابت است، با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های شرکت، گفت: امیدوارم بیماران دیابتی در ایران هر روز وضع بهتری در مسیر درمان داشته باشند.

وی همچنین با تشکر از هاشمی رفسنجانی برای حضور در این همایش، از اقدامات و تأثیرات دانشگاه آزاد تشکر کرد.

بروتلند، معاون رئیس سازمان بهداشت جهانی در امور بیماری‌های غیرواگیر نیز با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی در خصوص ظرفیت‌های سازمان ملل متحد، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان جهانی ارائه کرد و گفت: ایران در این زمینه فعال بود و اقدامات ارزشمندی داشت و من به ایرانیان تبریک می‌گویم.

وجیه ریزوی، فوق تخصص غدد آمریکا و رئیس انجمن IMI در آمریکا نیز با توضیح مشکلاتی که بیماری دیابت برای انسان‌ها ایجاد می‌کند، گفت: امیدواریم براساس برنامه پزشکی ایران در سال‌های آینده این بیماری کنترل شود.

کبیر، مسئول بیمه سلامت کشور نیز در سخنانی برگزاری این همایش را در راستای نظام بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: فکر می‌کنم اقدام جمهوری اسلامی برای عملی کردن سند بیماری‌های غیرواگیر گامی مهم است و اعتقاد داریم که باید از منابع خود حفاظت کنیم و امیدواریم در بیمه‌های پایه بسته‌‌های خدماتی لازم را به مردم ارائه کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

انتهای‌پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار