تحریرهای رود رونمایی شد

آیین رونمایی از مجموعه اشعار عاشورایی سید حمید رضا برقعی با عنوان «تحریرهای رود» عصر سه شنبه 19 آبان برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این مراسم که با حضور گسترده مسئولان فرهنگی، اساتید و شاعران علاقه مند در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، چهره های برجسته ای همچون احمد مسجد جامعی، محمد علی مجاهدی، سید علی موسوی گرمارودی، سعید بیابانکی، حجت الاسلام و المسلمین محمود دعائی و حجت السلام جواد محمد زمانی به سخنرانی پرداختند.
 
تحریرهای رود عنوان مجموعه ی اشعار جدید سید حمید رضا برقعی است که از اشعار عشاورایی این شاعر آیینی متشکل شده است. تحریرهای رود را موسسه رسانه آفتاب  منتشر کرده و از دوبخش کتاب و آلبوم صوتی تشکیل شده است. آلبوم صوتی این مجموعه نیز با صدای شاعر می باشد و با آهنگسازی و صداگذاری ویژه ای همراه شده است.
 
برقعی صرفا ماتم  اهل بیت را نمی گوید

نخستین سخنران مراسم رونمایی از تحریرهای رود استاد محمد علی مجاهدی بود. ایشان ابتدا از شعر در در اسلام و رویکرد نبی اکرم صلوات الله علیه نسبت به شعر سخن گفت در ادامه افزود: در زمانه ما علی‌رغم پیشرفت‌های چشم‌گیر بعد از انقلاب در حوزه شعر آیینی، شاهد ریزش‌هایی هم بودیم. کافیست مجموعه شعرهایی را که در سال‌های اخیر چاپ شده است، ببینید تا متوجه شوید چه بلایی بر سر شعر آیینی آمده و خوراکی آماده را در اختیار وهابیت قرار داده است. این موضوعی‌ست که مسئولان فرهنگی ما از آن غفلت کردند. باید گفت که برقعی از رویش‌های شعر آئینی ماست. ایشان برخلاف بقیه به قرائت صرف ماتم از عاشورا نمی‌پردازد و قرائت حماسه، عرفانی و ارزشی با خود دارد که بسیار ارزشمند است. تاکنون در قرائت غالب اکثر شعرهای آئینی، قرائت صرف ماتمی بوده است که البته بعد از انقلاب شاهد نگاه‌های نافذی بودیم که ابعاد تو در توی عاشورا را روایت کرد و عظمت‌ها و زیبایی‌ها را در نهایت هنرمندی به تصویر کشید.

به گفته این پیشکسوت شعر آیینی، سروده‌های برقعی آمیزه‌ای از قرائت ماتمی، حماسی، عرفانی و ارزشی‌ست و این چیزی‌ست که باید مورد توجه قرار بگیرد. مجلس حسینی بدون گریه و اشک امکان‌پذیر نیست و شور و شعور و حماسه این را کامل می‌کند. کافی‌ست تا ما عظمت این واقعه را نشان دهیم تا مخاطب همانند درختی بعد از باران با یک ضربه تبدیل به اشک بشود.
 
شعرخوانی سعید بیابانکی و حجت الاسلام و المسلمین زمانی
پس از مجاهدی سعید بیابانکی در جایگاه قرار گرفت و ضمن تبریک به سید حمید رضا برقعی، چند شعر عاشورایی قرائت کرد. حجت السلام و المسلمین جواد محمد زمانی هم بعد از بیابانکی به جایگاه دعوت شد و ایشان هم قصیده ای تقدیم به حضرت علی اکبر علیه السلام قرائت کرد که شعرخاونی هر دو شاعر با استقبال حاضران همراه بود.
 
غلو مهمترین و جدی ترین آسیب شعر آیینی
استاد سید علی موسوی گرمارودی از دیگر مهمانان حاضر در مراسم رونمایی از مجموعه تحریرهای رود بود. ایشان مقدمه ای که بر دومین کتاب سید حمیدرضا برقعی با عنوان قبله مایل به تو نوشته بود را برای حاضران قرائت کرد. از مهمترین بخش های این مقدمه مطرح کردن بحث غلو درباره اهلبیت علیهم السلام بود.

موسوی گرمارودی توصیه‌ای به شاعران آیینی داشت و گفت: شاعر آیینی در شعر خود باید دو موضوع را مد نظر قرار دهد تا به اشتباه نیفتد؛ اول اینکه شاعر آیینی که در عرصه توحید گام بر می‌دارد و شعر می‌گوید هرگز نباید در مدح دنیاداران قلم بفرساید، دوم فرو افتادن در غلو است که در گفتن شعر آئینی ممکن است رخ دهد. اگر شاعر با خود می‌اندیشد که شهدای کربلا، شهدای توحید بودند قطعاً به غلو روی نمی‌آورد که این موضوع بهانه‌ای دست وهابیان می‌دهد. البته باید گفت که برقعی در کتاب «طوفان واژه‌ها» خیال همه را بابت مدح دنیاداران راحت کرد. البته او در کتاب «طوفان واژه‌ها» یک مورد غلو داشت که چقدر بهتر بود این هم حذف می‌شد. باید توجه داشت که غلو نزدیک به یکی از صنایع شعری به نام مبالغه است که ممکن است شاعر فریب خورده و به این سمت برود. البته غلو در توصیف از بقیه چیزها ایراد ندارد همانطور که فردوسی در متن حماسه خود آورده است اما در منش و رفتار اهل بیت اگر راه یابد ما را در باتلاق فرو خواهد برد.
 
شعرخوانی اسماعیل آذر

اسماعیل آذر چهره شناخته شده سیما و مجری برنامه مشاعره از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به شعر عاشورایی ایرج میرزا، آن را یکی از بهترین آثار عاوشرایی معرفی کرد و آن را تصویری ناب از واقعه عاشورا دانست. همچنین بحر طویل عاشورایی برقعی را نیز یکی از بهترین اشعار عاشورایی مجموعه تحریرهای رود دانست.
 
شعرخوانی میزبان
در ادامه مراسم نوبت به شاعر مجموعه تحریرهای رود رسید. سید حمید رضا برقعی ضمن قدردانی از مسئولان و اساتید حاضر در جلسه، تحریرهای رود را حاصل تلاش موسسه رسانه آفتاب دانست و تشکر ویژه ای از مسئولان این موسسه فرهنگی هنری به عمل آورد. شعرخوانی برقعی به قصیده ای با ردیف سر اختصاص داشت که در کتاب و آلبوم صوتی تحریرهای رود نیز منتشر شده است.
 
پیشینه شعر عاشورایی در سخنرانی مسجد جامعی
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران دیگر سخنران این مراسم بود. ایشان ابتدا به بیان پیشنیه ای از ارادت ایرانینان و فارسی زبانان به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام پرداخت و اظهار داشت: گفته می‌شود کسایی مروزی اولین شاعر مقتل‌سرای فارسی است. باید دقت کرد که ایرانیان حتی بیش از آنچه که به لحاظ تاریخی مشهور است، به این عشق و علاقه پیوسته‌اند؛ چرا که 50 سال بعد از غیبت صغری، کسایی مروزی شعر می‌گوید که قطعاً بی‌مقدمه نبوده است. کسایی در قصیده‌ای به حوادث کربلا می‌پردازد و از این حیث نوآوری به همراه دارد. او را می‌توان آغازگر مقتل‌سرایی فارسی دانست. او در بعضی از اشعار خود به ریشه‌یابی واقعه کربلا می‌افزاید.

وی اضافه کرد: البته باورهای شاعر با امروز کمی فاصله داشته است. برای مثال او می‌گوید یک کودک پنج ماهه در کربلا شهید شده است و از نظر او شهربانو همسر امام حسین علیه اسلام در کنار حضرت زینب سلام الله علیها شاهد واقعه کربلا بوده است.

عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به یک بیت شعر از کسایی مروزی افزود: این شعر بیانگر این است که سوگواری ایرانیان برای امام حسین علیه السلام نه فقط در  قرن سوم و در دوران آل بویه، بلکه از دوران سامانیان نیز در ایران رواج داشته است و علاوه بر شهرهای مذهبی ما از جمله قم، کاشان، تفرش و ری، در سایر مناطق هم سوگواری امام حسین علیه السلام پررونق بوده است.
 
آخرین سخنران مراسم حجت الاسلام و المسلمین دعائی بود. ایشان هم در سخنانی کوتاه به بیان فضایل و مناقب امام حسین علیه السلام پرداخت و از ارادت به حضرت در طول زمان ها سخن گفت و به بیان برخی از مراثی و مقاتل امام حسین علیه السلام پرداخت.
 
پایان بخش این مراسم رونمایی از مجموعه رونمایی از مجموعه و امضای تابلوی طرح آن توسط حاضران بود. مسجد جامعی، مجاهدی، گرمارودی، برزین ضرغامی، بیادی، حجت الاسلام دعائی، حجت الاسلام زمانی، اسماعیل آذر، بیابانکی، سید محمد جواد شرافت، محمد صالح اعلاء، نجم الدین شریعتی و... با حضور در جایگاه به رونمایی از این مجموعه پرداختند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار