شعر ابزاری برای هدایت جامعه است

یکی از لوازم و ابزارهای جدی برای انتقال فرهنگ به عموم زبان شعر است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب با حضور حمید قبادی کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، سید حمیدرضا برقعی و مهدی افضلی مجری برنامه موسسه هنرهای معاصر صبح امروز در معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کنگره ملی شعر و عفاف و حجاب در خصوص این کنگره گفت: اولین کنگره شعر عفاف و حجاب توسط کارگروه موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر  و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی و موسسه فرهنگ فرهنگ‌سازان مشعر برگزار می‌َشود.

این جشنواره با هدف تولید محتوایی عفاف و حجاب در قالب شعر که یکی از اجرای فرهنگی جامعه است، برگزار خواهد شد.

وی در خصوص دلایل برگزاری جشنواره گفت: قالب‌های خاص ادبی به خصوص صناعات شعری یکی از روش‌های هنری موثر در جامعه است یکی دیگر از دلایل برگزاری این جشنواره اجرای آهنگین ترانه‌هایی با موضوع عفاف و حجاب است. عفاف و حجاب یک نماد و یک رکن اساسی در جامعه است که باید به آن توجه ویژه شود.

قبادی با اشاره به اعضای کنگره اظهار داشت: در این کنگره سید حمید رضا برقعی دبیر علمی کنگره، حجت‌الاسلام و المسلمین جواد زمانی رئیس هیئت داوران، مهدی افضلی مجری برنامه موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر، سید مهدی مرتضایی دبیر اجرایی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: خروجی برنامه در قالب کتاب و یک قطعه موسیقی توسط هنرمندان موسیقی کشورمان منتشر خواهد شد.

قبادی ادامه داد: شعر یکی از لوازم و ابزارهای جدی در فرهنگ عمومی است. امیدواریم پس از جشنواره به کمک سایر عوامل بتوانیم این مفاهیم را با زبان و رفتار و گویش نوآورانه در جامعه جاری سازیم. ما به دنبال این هستیم. بعد از جشنواره  از ما حصل آن به عنوان یک دستمایه جدی از معانی متعادل عفاف و حجاب با رویکرد نوآورانه، امکان بازسازی ارتباط میان خانواده‌ها ایجاد شود.

قبادی در پایان گفت: ما پیش‌بنیی کردیم هزار هنرمند یا شاعر در این جشنواره شرکت خواهند داشت البته این مشارکت هیچ محدودیتی برای علاقه‌مندان ندارد. جلسه داوری با حضور 30 نفر از هنرمندان با استفاده نقطه نظرات و پیشنهادات آن‌ها جهت داوری برگزار می‌شود.

سید حمیدرضا برقعی دبیر علمی کنگره گفت: ما امروز شاهد رویکرد متفاوتی در شعر هستیم شعر ابزاری برای هدایت جامعه است. شعر مذهبی و اخلاقی شعری است که بتواند تاثیر خود را در جامعه بگذارد و جریان‌ساز باشد.

وی افزود: نخستین کنگره شعر عفاف و حجاب با عنوان «مستور» در چهار بخش اصلی شعر کلاسیک و نو، شعر کودک و نوجوان، ترانه، شعر کوتاه یا هایکو یا طرح‌واره آغاز به کار کرد.

وی افزود: تلفیق شعر با هنرهای متفاوت نگاه اصلی ما در این کنگره است. امیدواریم با این حرکت خمیرمایه اصلی برای هنرمندان به وجود بیاید.

برقعی با بیان رویکرد اصلی در داوری اشعار عفاف و حجاب گفت: در وهله اول نگاه شاعر ملاک و معیار اصلی ماست که باید به لحاظ مضمون و زبان با موضوع سازگاری داشته باشد. دوم این که مضمون‌های جدید و رویکردهای متفاوت در عرصه حجاب امتیاز ویژه‌ای خواهد داشت.

حمیدرضا برقعی در خصوص انتخاب نام «مستور» برای این کنگره گفت: واژه «مستور» که از «ستر» به معنی «پوشش» است، گرفته شده و معنی اصلی آن پیدای پنهان است که با موضوع عفاف و حجاب رابطه مستقیمی دارد.

مهدی افضلی مجری برنامه موسسه هنرهای معاصر اظهار داشت: وقتی که این موضوع مطرح شد، با انگیزه بسیار بالا از آن استقبال کردیم سپس جلسات متعددی راجع به آن تشکیل شد زیرا این امر را نیاز امروز جامعه می‌دانیم. مسئله عفاف و حجاب یکی از دغدغه‌های امروز جامعه است که باید به صورت نوآورانه به آن پرداخت.


طریقه ارسال آثار به دبیرخانه: 

آدرس پستی: تهران، چهارراه کالج، خیابان حافظ، جنب پمپ بنزین، بن بست هلال احمر، پلاک 6، ساختمان بنیاد ملی مد و لباس 

نمابر: 02166722313

پست الکترونیک: info@mastoorfestival.ir

تلفن: 02166722311

مهلت ارسال ارسال تا 30 آذر 94




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار