افزایش درگیری در مناطق کردنشین پس از اعلام نتایج انتخابات ترکیه

مناطق کردنشین ترکیه از جمله دیاربکر در پی اعلام نتایج انتخابات اخیر این کشور شاهد افزایش خشونت ها و درگیری بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: پس اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ، درگیری هایی در شهر دیار بکر ترکیه رخ داد.

به علت پیچیدگی های بسیاری که در خصوص نتایج حزب عدالت و توسعه وجود دارد درگیری هایی میان نیروهای امنیتی ترکیه و جوانان کرد در شهر دیار بکر ترکیه رخ داد. دیار بکر بزرگ ترین شهر ترکیه در جنوب شرق ترکیه است که اغلب ساکنان آن کرد هستند.

ده ها نفر در این شهر اقدام به شلیک هوایی کردند و در مقابل حزب دموکراتیک خلق ها لاستیک به آتش کشیدند. پلیس راهپیمایان را با پرتاب گاز اشک آور متفرق کرد.

در جنوب شرق ترکیه نیز به علت انفجار یک دستگاه مولد برق در یکی از ساختمان های تجاری شهر نصیبین ترکیه دستکم یک نفر کشته و بیست تن دیگر زخمی شدند. گزارش های اولیه احتمال می دهد که این حادثه ربطی به انتخابات ترکیه نداشته باشد.

محمد بوعبدالله گزارشگر شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد بر خلاف گمانه زنی هایی که در خصوص آینده سیاسی ترکیه و آینده رجب طیب اردوغان صورت می گرفت حزب عدالت و توسعه بار دیگر اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورد و به تنهایی قدرت را در ترکیه به دست گرفت.

انتخابات زودهنگام ترکیه نزدیک به پنجاه درصد آراء را به حزب حاکم اختصاص داد. این حزب توانست سیصد شانزده کرسی از پانصد و پنجاه کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد.

اکثر نظرسنجی ها حاکی از آن بود که حزب عدالت و توسعه چهل تا چهل و سه درصد آرا را کسب می کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت :رای دهندگان ترک به سود وحد و حاکمیت ترکیه رای دادند. وی افزود: ملت عمل و برنامه را بر جدال و درگیری ترجیح می دهند.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در میان جمعیت زیادی از هوادران حزب عدالت و توسعه پیروزی این حزب در انتخابات را اعلام کرد و گفت : ترکیه وارد مرحله جدیدی شده است.

حزب جمهوری خلق ترکیه پس از حزب عدالت و توسعه قرار گرفت و توانست نزدیک به بیست و پنج درصد آراء را به خود اختصاص دهد. پس از حزب جمهوری خلق حزب راستگرای حرکت ملی با دوازده درصد آراء قرار گرفت. این دو حزب به نسبت انتخابات پارلمانی که در ماه ژوئن گذشته برقرار شد نتایج بدتری کسب کرده اند.

حزب دموکراتیک خلق ها که یک حزب هوادار کردهاست توانست کرسی های خود در پارلمان را حفظ کند. آراء این حزب از سیزده درصد در انتخابات گذشته به ده درصد کاهش یافته است. حداقل آراء برای حضور در پارلمان ترکیه، ده درصد کل آراء است که به هر حال این حزب توانست این مقدار از آراء را کسب کند.

این حزب در انتخابات گذشته هشتاد کرسی پارلمان را به خود اختصاص داد و باعث شد حزب اردوغان نتواند اکثریت مطلق را کسب کند. این بار حزب دموکراتیک خلق ها تنها پنجاه و نه کرسی پارلمان را به دست آورده است.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار