دلواپسی آمریکا از سردی روابطش با ترکیه

دولت آمریکا با وجود انتقاد های ملایم از نبود آزادی بیان در ترکیه، نگران سردی روابط با این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: فشار آمریکایی ها به ترکیه در خصوص سلب آزادی مطبوعات، با احتیاط و با هدف جلوگیری از سردی روابط با متحد ترک طراحی شده است.

نیروهای امنیتی ترکیه هفته پیش به دفتر دو شبکه تلویزیونی نزدیک به مخالفان یورش بردند. آمریکا در واکنش به این اقدام از اعمال فشار به رسانه های ترکیه انتقاد کرد. مجری از گزارشگر این شبکه در این باره سوال کرد.

گزارشگر گفت: از اظهارات یکی از سخنگویان کاخ سفید این طور بر می آید که واشنگتن به شکلی حساب شده و با هدف جلوگیری از سردی روابط با ترکیه موضع گیری کرده است. وی در ابتدا در باره برگزاری انتخابات پارلمانی به مردم ترکیه تبریک گفت، نه به مقامات ترکیه.

وی سپس از اعمال فشار به رسانه های ترک و اشخاص فعال در رسانه ها ابراز نگرانی کرد. اوضاع دیپلماتیک کمی پیچیده است، چرا که در غیر این صورت این اعمال فشار می بایست محکوم می شد. اما آمریکا قصد سردی روابط با این متحد ارزشمند در یک منطقه بی ثبات را ندارد.

به ویژه آن که ترکیه عضوی مهم در ائتلاف آمریکا علیه گروه دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) است. ترکیه اخیرا پایگاه اینجرلیک در جنوب را به روی هواپیماهای اعضای این ائتلاف باز کرد. ترکیه از معدود کشورهای با ثبات در این منطقه تلقی می شود. از طرف دیگر باید خاطر نشان کرد که اوباما طبق روال مرسوم در آمریکا به اردوغان تبریک نگفت.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار