دشمن «شریعه» را بست ولی «شریعت» دست امام بود

ما در عالم دو قطب بیشتر نداریم: «منفی» و «مثبت». امام حسین(ع) قطب مثبت را ثابت كرد تا قطب منفی پاک شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر درباره عاشورا و تاثیر قیام امام حسین(ع) در تاریخ گفت: در كربلا یک «شریعه» وجود داشت و یک «شریعت» ایجاد شد كه هر دو به معنای رودخانه است! شریعه دست كسانی بود كه فریاد می‌زدند بیایید و بنوشید وگرنه از بین می‌روید، ولی شریعت دست امام حسین(ع) بود.

وی ادامه داد: در كربلا امام حسین(ع) را از شریعه منع كردند. اما حضرت مردم را دعوت به آب دیگری می‌كرد و می‌فرمود ای مردم شریعه عطش نمی‌نشاند، حیات‌ شما از آب است، اما نه آن آب، این آب شریعت است كه حیات جاودانی به شما می‌دهد، آبی كه عطش شما را می‌نشاند، رودخانه شریعت است كه از كنار من می‌گذرد، من هم این رودخانه را نبسته‌ام، بیایید و از آن بنوشید! به همین دلیل هم بود كه حضرت می‌فرمود «ان الحیات عقیده و الجهاد».

معلم دامغانی با تاكید بر معنای اصیل «حیات»، تصریح كرد: اگر مردمی از مرگ نترسند دشمنان آن‌ها هیچ كاری نمی‌توانند بكنند. مثلا گاندی كه از امام حسین(ع) تاثیر گرفته بود، به مردمش گفت كه اگر انگلیس‌ها هركاری كردند شما دستانتان را روی سرتان بگذارید، تا شخص مظلوم و شخص ظالم مشخص بشود، همین! 

وی افزود: این كار را امام حسین(ع) هم در كربلا انجام دادند. ایشان وقتی دیدند ظلم دارد با پول، شهوت، كلک و مقام‌پرستی گسترش می‌یابد، مظلومیت را به تمام معنی در یک صحرا به نمایش گذاشتند و اثبات كردند و تاریخ را تحت تاثیر قرار دادند.

رئیس فرهنگستان هنر اظهار كرد: چون ما در عالم دو قطب بیشتر نداریم، «منفی» و «مثبت»، عده‌ای قطب منفی را بروز می‌دهند و عده‌ای قطب مثبت را. امام حسین(ع) قطب مثبت را ثابت كرد تا قطب منفی پاک شود. ما هم برای اینكه در مسیر ایشان باشیم باید همین كار را انجام دهیم. 

معلم دامغانی در پایان گفت: برای چنین كاری در مرحله اول باید خودمان باشیم، و در مرحله بعد نباید از مرگ بترسیم، زیرا معتقدیم یا در این جهان پیروز می‌شویم یا اگر در این راه كشته شویم در آن جهان پیروز هستیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار