پیشنهاد فرهنگی آخر هفته؛

از رنگ و بوی حسینی تئاتر شهر تا «عین» مثل «عاشورا»

در بسته فرهنگی آخر هفته به معرفی آثاری پرداخته‌ایم که آن‌ها هم رنگ محرم و سوگواری به خود گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با توجه به مشغله کاری که همه ما به نوعی در طول هفته درگیر آن هستیم، آخر هفته فرصت خوبی است برای پرداختن به کارهایی که در طول هفته وقت آن را نداریم. با فرا رسیدن ایام محرم و سیاه پوش شدن شهر و محل هایمان حال و هوای  پییشنهاد بسته فرهنگی آخر هفته‌ها هم به نوعی در این غم شریک شده‌اند.

از رنگ و بوی حسینی تئاتر شهر تا «عین» مثل «عاشورا»

تئاتر هفته:
 
محوطه مجموعه تئاتر شهر که از روز جمعه 24 مهر میزبان اجرای نمایش‌های خیابانی شده است، با حضور عزاداران و تماشاگران سوگوار، رنگ عاشورایی به خود گرفته که هر روز میزبان اجرای 9 نمایش خیابانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر است. عموم مردم و دوستداران تئاتر از ساعت 15 گرد هم می‌آیند تا همراه با هنرمندان تئاتر در این آیین سوگواری نمایشی شرکت کنند.

این نمایش‌ها فرصتی را ایجاد کرده تا مردم به همراه خانواده خود در فضای باز به تماشای آثاری بیایند که مرتبط با این ایام است و از نزدیک به گونه‌ای اتفاقات را لمس کنند. فضایی که در آن، هرشب می‌توانند 9 نمایش را ببینند و پندهایی را بیاموزند.


از رنگ و بوی حسینی تئاتر شهر تا «عین» مثل «عاشورا»

کتاب هفته:

نشر جمهوری ۱۰ عنوان جدید از «جهان تازه شعر اهل بیت(ع)» را همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی منتشر و راهی بازار نشر کرده است که عنوان و نام سراینده و نویسنده برخی از آن‌ها عبارتند از: «اسب حیوان نجیبی نیست بعد از کربلا» اثر مهدی رحیمی زمستان، چاپ دوم مجموعه «آواز لال» به قلم محمد سهرابی، چاپ دوم مجموعه «از آب گذشته» اثر وحید قاسمی، «زلالود» نوشته احمد بابایی، «راوی باش» به قلم محسن ناصحی، «این شعر مرا کشت» اثر عباس شاه زیدی، «کبود پر رنگ» اثر محمد قاسمی، «تقصیر سنگ‌هاست» نوشته وحید قاسمی، چاپ دوم مجموعه «مشبه بهتر» و چاپ چهارم «مراعات بی‌نظیر» از مهدی رحیمی زمستان. 

مجموعه این عنوان‌ها در کنار هم در یک کتاب می‌تواند انتخاب خوبی باشد تا در این ایام آن را گرفت و در تکیه‌ها و حسینیه‌ها که می‌رویم از آن‌ها استفاده کنیم و یا به دیگران معرفی کنیم تا آن‌ها در هیئت‌های خود بهره ببرند.

از رنگ و بوی حسینی تئاتر شهر تا «عین» مثل «عاشورا»

برنامه تلویزیونی هفته:

«منظومه بیداری» واقعه عظیم عاشورا را سرلوحه خود قرار داده است که هرشب ساعت 20 در شبکه سه روی آنتن می‌رود که منازل و اشارات عزاداری گروه‌های مختلف شغلی و صنفی، کلام بزرگان، گزارش‌های مردمی و شعر عاشورایی از بخش‌های دیگر برنامه است. اینگونه از برنامه‌ها که متناسب با این ایام و واقعه عاشوراست، فرصت خوبی را ایجاد می‌کند تا اعضای خانواده به دور یکدیگر بنشینند و از قاب تلویزیون حال و هوای به تصویر کشیده شده را ببینند.

این برنامه به تهیه‌کنندگی: هادی پور حامدی در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای پخش می‌شود.

از رنگ و بوی حسینی تئاتر شهر تا «عین» مثل «عاشورا»

موسیقی هفته:

موسیقی جدیدی به نام «چشماتو وا کن» با فضای عاشورایی و در رابطه با حضرت علی‌اصغر منتشر شده که شعر این اثر موسیقایی را قاسم صرافان، شاعر مطرح آیینی سروده است. خواننده این اثر علی میر‌محمدی، ملودی از ساناز مهرآسا بوده و تنظیم این اثر عاشورایی را نیما علامه به عهده دارد. تک آهنگی که می‌توان در این ایام آن را بر روی گوشی و یا هارد کامپیوتر داشت تا در این ایام به آن گوش داد و استفاده کرد.

از رنگ و بوی حسینی تئاتر شهر تا «عین» مثل «عاشورا»

نمایشگاه هفته:

به مناسبت ایام محرم این هفته به معرفی یکی از نمایشگاهایی پرداخته‌ایم که با این مضمون آثار خود را در معرض نمایش گذاشته است. بخش دوم نمایشگاه «عین عاشورا» با نمایش منتخبی از آثار برتر عکاسان استان‌های مختلف برای چهارمین سال متوالی توسط گروهی از عکاسان با موضوع عکس‌های عاشورایی و آیین‌های سوگواری ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی برپا شده است. در نمایشگاه «عین عاشورا» 72 عکس از 60 عکاس به‌ نمایش گذاشته شده است. 

بخش نخست این نمایشگاه همزمان با آغاز ماه محرم در نگارخانه «لاله» گشایش یافت و بخش دوم آن که به عکاسان استان‌ها و شهرستان‌های کشور اختصاص دارد، در نگارخانه «مریم» در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

مجموعه عکس‌های این نمایشگاه تا 20 آبان‌ماه، هر روز به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت 9 تا 13 و 15 تا 19 برپاست. نگارخانه «لاله» در ضلع شمالی بوستان لاله در خیابان فاطمی و نگارخانه «مریم» در خیابان کریمخان‌زند، خیابان استاد نجات‌اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم (س) واقع شده است. و مردم می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های خود به این نمایشگاه بروند تا از آثار هنرمندان دیدن کنند.




گزارش از: نیلوفر جوانشیر



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 




انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار