مراسم سوگواری امام حسین(ع) در دو هزار و 780 امامزاده برپا می‌شود

حجت الاسلام شرفخانی گفت: 33 میلیارد تومان از درآمد موقوفات کشور برای مراسم روضه‌خوانی، تعزیه‌داری و اطعام عزاداران حسینی در ماه‌های محرم و صفر اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صبح امروز بیست و یکم مهر ماه در نشست خبری طرح سوگواره بصیرت عاشورایی اظهار داشت: در کشور بیش از 175 هزار موقوفه وجود دارد که به نیات مذهبی، اجتماعی، خیریه، فرهنگی و قرآنی دسته بندی می شوند.

وی ادامه داد: حدود 50 هزار موقوفه در کشور با نیات عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام وجود دارد که بر اساس نیات واقفین خیراندیش در سه گروه روضه خوانی، تغزیه داری و اطعام عزاداران حسینی تقسیم بندی شده اند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه صد در صد نیات واقفین در این موقوفه ها مرتبط با ماه محرم نیست، افزود: ممکن است موقوفه ای با چهار نیت وقف شده باشد که برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) یکی از آنها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی تصریح کرد: 33 هزار موقوفه با نیات تغزیه داری و 86 هزار موقوفه با نیات اطعام و روضه خوانی وقف شده اند و بر این اساس سازمان اوقاف و امور خیریه موظف به اجرای امینانه اهداف واقفین خیراندیش در قالب طرح «سوگواره بصیرت عاشورایی» است.

وی گفت: تبیین اهداف قیام امام حسین(ع)، تبیین عبرت ها و درس های عاشورا، تقویت باورهای دینی و ایجاد بصیرت افزایی با بهره گیری از بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از محورهای اصلی طرح بصیرت عاشورایی است.


معاون فرهنگی سازمان اوقاف با با بیان اینکه طرح بصیرت عاشورایی در دو هزار و 780 امامزاده و بقعه متبرکه کشور در دهه اول محرم برگزار می شود، افزود: اولین برنامه سراسری ما اجتماع بزرگ «لبیک یا حسین» است که در 606 امامزاده و بقعه برپا می شود.

وی اظهار داشت: در روز دوم محرم امسال همایش شیرخوارگان حسینی در 381 بقعه و در ششم محرم مراسم احلی من العسل در 300 بقعه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی با اشاره به شعار محوری محرم امسال گفت: شعار «هیهات من الذله» در روز عاشورا به صورت سراسری در دوهزار و 780 امامزاده و بقاع متبرکه طنین انداز می شود.

وی خاطرنشان کرد: همایش «رهروان زینبی» که در روز دوازدهم محرم در 351 بقعه متبرکه ویژه بانوان برگزار می شود و ایجاد محافل انس با قرآن در هزار و 200 بقعه با حضور قاریان و اساتید قرآنی از دیگر برنامه های طرح بصیرت عاشورایی در ماه های محرم و صفر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ادامه داد: 6 هزار مبلغ از حوزه علمیه قم و سایر استان ها به امامزادگان و مناطق محروم کشور برای ایراد سخنرانی و تبیین احکام و اهداف حسینی و نیز برپایی خیمه های معرفت اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی یادآور شد: خیمه های معرفت ماه محرم در 741 بقعه متبرکه در محورهای موضوعی پرسش و پاسخ، مشاوره خانواده، مشاوره تربیت کودک، بیان احکام و بخش ویژه کودکان برپا می شوند.

وی با بیان اینکه 33 میلیارد تومان از درآمد موقوفات به مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه محرم اختصاص داده شده، گفت: این مبلغ برای روضه خوانی، تغزیه داری و اطعام عزاداران حسینی در ماه محرم و صفر هزینه خواهد شد که برای این کار ساختار و دستورالعمل های مشخصی در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی یادآور شد: سازمان اوقاف و امور خیریه سال گذشته به بیش از 13 هزار هیئت مذهبی کمک کرده است که امسال به طور حتم تعداد آنها بیشتر خواهد بود و تمرکز طرح بصیرت عاشورایی بر ارائه خدمت در مناطق محروم کشور است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار