استفاده از فناوری نانو درمصارف خانگی تا صنعت

فناوری نانو از جمله فناوری های نوینی است که در قرن بیست و یکم مورد توجه جهان قرارگرفت و اکنون این فناوری به بسیاری از حوزه ها از جمله غذا، دارو، تشخیص پزشکی، مواد و نساجی ورود کرده است.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، فناوری نانو علاوه بر ورود به صنایع پلیمر و شیمی، در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی نیز به کار گرفته شده است به طوری که این فناوری درآینده نقش بسیاری در زندگی بشر خواهد داشت.
ایران توانسته است در 10 سال گذشته فعالیت های خوبی را در زمینه تولید علم و محصول فناوری نانو داشته باشد، به طوری که امروز ایران از جایگاه هفتم جهان در تولید علم نانو برخوردار است.
در طی سالیان اخیر، جشنواره و نمایشگاه سالانه فناوری نانو برای ارایه دستاوردهای ایران در این حوزه با حضور دانشگاهیان و فناوران کشور برگزار می شود. امسال نیز هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ایران همچون سال های گذشته با حضور فعال دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز رشد برگزار شده است و این مراکز آخرین دستاوردهای خود در زمینه نانو را ارائه کرده اند. 
در این دوره همچنین 133 شرکت دانش بنیان حوزه نانو آخرین دستاوردهای خود را در زمینه های سلامت، کشاورزی، نساجی، پلیمر، دارویی، تجهیزات آزمایشگاهی نانو ارایه کرده اند.
در بخش دانشگاهی، دانشگاه های تهران، الزهرا، آزاد اسلامی ، یزد، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف آخرین دستاوردهای پژوهشی اساتید و دانشجویان فعال خود را در حوزه های مختلف علوم و فناوری نانو از جمله انواع نانوحسگرها، مواد نانو متخلخل، نانوحسگرهای گازی، نانوپوشش ها و نانومواد پیشرفته، پارچه آغشته به نانوساختارها با خاصیت ضد آتش، ضد رنگ، ضد آب و لک،بتن بهینه شده با فناوری نانو با ویژگی هایی چون کاهش میزان جذب آب و خوردگی، افزایش مقاومت به ضربه و افزایش مقاومت فشاری تا 83 درصد، دستگاه اندازه گیری جریان- ولتاژ در سلول خوشیدی به نمایش گذاشته اند. 
دانشگاه آزاد اسلامی 170 نمونه اولیه و اختراعات حاصل از پژوهش 20 واحد دانشگاه آزاد اسلامی را عرضه کرده است.

*** ارایه 29 طرح دربخش طرح های نوآورانه هشتمین نمایشگاه فناوری نانو ایران
همچنین در این دوره از نمایشگاه، سومین دوره از برگزاری بخش طرح های نوآورانه برای جذب سرمایه گذار با حضور 29 طرح انتخابی برپا شده است.
این طرح ها از بین 400 طرح ارایه شده به ستاد ویژه توسعه فناوری نانو انتخاب و در حوزه های مختلفی همچون برق و الکترونیک، نانو مواد و نساجی نفت، سلامت و بهداشت، کشاورزی ارایه شده است.
نانوآفت کش های نور تخریب پذیر و زیست سازگار که با هدف کنترل آفات در مزارع طراحی شده، یکی از طرح های ارایه شده در این بخش است. در این طرح بکارگیری فناوری نانو در فرمولاسیون آفت کش ها، موجب افزایش عملکرد و کاهش مصرف آفت کش ها شده است. 
نانوفیلتر هوای خودرو نیز یکی دیگر از طرح ها است که با توجه به روند رو به رشد جمعیت و تولید روز افزون خودرو، بهینه سازی سوخت در این طرح ارایه شده است،نانوفیلتر هوای خودرو که با لایه ای از نانوالیاف پوشش داده شده است، اکثر ذرات ریز معلق در هوا را تصفیه کرده و موجب بهبود عملکرد موتور، افزایش شتاب خودرو و در نهایت کاهش مصرف سوخت می شود.
تهیه غشاهای سرامیکی نانوساختار برای تولید کنسانتره آب پنیر، استفاده از سیلیس استخراج شده از پوسته برنج در سنتز نانوحفرات سیلیکاتی مغناطیسی ، سنتز نانوذرات سیلیکای مزوپور مغناطیسی با کاربرد در دارورسانی، تولید پودر اکسید تیتانیوم از کنسانتره معدنی در مقیاس نانومتری، نانو ویتامین K3 جهت استفاده در مدل حیوانی از دیگر طرح هایی است که در این بخش ارایه شده است.

***محصولات نانویی مورد استفاده در زندگی روزمره تا استفاده در صنایع مختلف 
در کنار این دو بخش، شرکت های موفق در زمینه فناوری نانو در این دوره از نمایشگاه حضور داشته و آخرین دستاوردهای خود را با کاربردهای متفاوت این فناوری در معرض دید علاقه مندان قرار داده اند.
شرکت ها در تمامی زمینه ها از جمله آب و محیط زیست، سلامت و بهداشت، کشاورزی و بسته بندی، نانو مواد، نساجی، ساحتمان، خودرو و سازندگان تجهیزات، محصولات تولید خود را با کمک فناوری نانو عرضه کردند.
** یکی از محصولات فناوری نانو که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد، انواع پاک کننده ها است. یک شرکت فعال در این حوزه ، پاک کننده ارگانیک با فناوری نانوخود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.
این شرکت محصولات خود را در دو بخش گروه نانو شوینده های بیولوژیک خانگی شامل پاک کننده های صفحات ال سی دی و ال ای دی کامپیوترها، تلویزیون و دیگر تجهیزات الکترونیکی، پاک کننده مایع جهت استفاده در ماشین ظرف شویی، همه کاره برای سطوح چرب و پاک کننده شیشه را ارایه کرده است.
سطوح تمیز شده با این محصول به خاطرداشتن خواص آنتی استاتیک بسیار دیرتر از محصولات مشابه گرد و خاک را جذب می کنند و ضمنا به خاطر آنکه از مواد بیولوژیک ساخته شده اند، موجب حفاظت از محیط زیست می شوند.
در گروه نانو شوینده های بیولوژیک صنعتی نیز انواع پاک کننده های قسمت های داخلی و خارجی اتومبیل به صورت جداگانه و پاک کننده اتومبیل بدون استفاده از آب ارایه شده است، این محصول قادر است اتومبیل شما را بدون استفاده از آب با کیفیت بسیار بالا تمیز کند، کافی است که آن را ابتدا روی سطوح مورد نظر اسپری کنید و سپس با اسفنج و یا دستمال نرم، اتومبیل را پاک کرد.

** کیسه زباله حاوی نانو ذرات اکسیدی با خاصیت آنتی باکتریال یکی دیگر از محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، این محصول در شهریور ماه سال جاری موفق به دریافت تأییدیه نانومقیاس برای تولید صنعتی این محصول شده است.
در این محصول، افزودن نانو ذرات مختلف با توجه به خواص آنتی­باکتریالی آنها و آزمایش های مکرر تجربی باعث رسیدن به یک ترکیب موفق از نانو ذرات به همراه دیگر ترکیبات شده است، این امر سبب کاهش درصد کلی استفاده از نانو ذرات شده و عدم رشد صد درصدی تمام باکتری­ها و مرگ بالاتر از 5/99 درصدی اکثر باکتری­ها را به همراه دارد.

** مکمل دارویی سینا کورکومین از محصولات فناوری نانو در حوزه پزشکی و دارویی است که در این نمایشگاه نیز جزء برترین های هشتمین نمایشگاه فناوری نانو معرفی شد. 
ماده موثره این محصول از زرد چوبه گرفته شده است و این ماده درون حامل های نانو میسلی قرار می گیرد، مهمترین خواص کورکومین اثر ضدالتهابی، انتی اکسیدانی و ضو توموری است و می تواند در پیشگیری و درمان بعضی بیماری ها به عنوان مکمل دارویی به کار گرفته شود .
این محصول دارای خاصیت ضد التهاب قوی در بیماری های التهابی مفاصل، التهابی گوارشی، التهابی دهان و پوستی از جمله اگزما است و به عنوان مکمل درمان استفاده می شود.

** کامپاند نانو افزودنی برای محصولات upvc ، محصولی است که در صنعت ساختمان صنعت آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.
این محصول جزء برترین های نمایشگاه معرفی شده است، این محصول که حاوی ترکیب نانو ذرات مناسب و حامل های ویژه upvc است، خواص فیزیکی، مکانیکی و حرارتی محصولات را همچون استحکام ضربه، دمای نرم شدگی و ظاهر نمونه در محصولات upvc شامل لوله، اتصالات و پروفیل در و پنجره، بهبود می بخشد. این محصول در تولید لوله ، اتصالات و پروفیل های upvc کاربرد دارد.
همچنین در این دوره از نمایشگاه، صدها محصول دیگر از سوی شرکت های مختلف به نمایش گذاشته شد.
گستردگی دستاوردهای علمی فعالان حوزه نانوی کشورمان چنان است که سفرای 25 کشور جهان در بازدید از نمایشگاه از توانمندی های ایران در این حوزه شگفت زده شدند.
در حین برگزاری این نمایشگاه قراردادهای همکاری بین شرکت ها و سرمایه گذاران و نیز برخی از نمایندگان کشورهای مختلف منعقد شد.
این جشنواره و نمایشگاه از 13 مهر ماه سال جاری کار خود را در محل نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز کرد و تا پایان روز پنجشنبه 16مهر ماه سال جاری برپا است.
منبع:ایرنا
انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.