نسل جدید جلیقه‌های ضد گلوله با فناوری نانو ساخته شد

محققان در دانشگاه مالک اشتر موفق به طراحی و ساخت زره های نسل نوین مایع برای ساخت جلیقه های سبک و منعطف ضد گلوله با فناوری نانو شدند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، امروزه ساخت زره های هوشمند از نانو کامپوزیت های جاذب انرژی جهت حفاظت شخصی توجه محققان بسیاری را جلب کرده است. از سوی دیگر وزن، مقاومت و ... از عواملی هستند که در یک زره باید در نظر گرفته شوند.

به همین دلیل محققان در دانشگاه مالک اشتر موفق شدند با فناوری نانو به ساخت زره هایی کم وزن و بدون کاهش مقاومت نفوذ بپردازند. این زره از دو جزء اصلی از جمله پارچه با مقاومت کششی بالا مانند «کولار» و سیال سخت شونده تحت برش تشکیل شده است.

این سیال به گونه ای است که چنانچه به آن ضربه وارد شود و یا تحت نیروی ناگهانی قرار بگیرد، در کسری از ثانیه دچار افزایش «ویسکوزیته» (مقاومت یک مايع در برابر اعمال تنش برشی ) شده و انرژی وارد شده را به شدت جذب می کند.

جلیقه ضد گلوله و ضد چاقوی منعطف با قابلیت جذب انرژی بالا با استفاده از فناوری نانو بر پایه سیالات زرهی زرد مایع است. ساخت زره فوق سبک با حجم کم و کاهش وزن به میزان حداقل ۴۰ درصد نسبت به زره های مشابه از مزایای این طرح است.

همچنین این زره های طراحی شده علاوه بر انعطاف پذیری بالا و  قابلیت تعریق و تنفس پذیری بالا، دارای قابلیت مقاومت در برابر چند شلیک همزمان و جذب انرژی نسبت به وزن بالا است.

این زره ها قابلیت پوشش دهی تمام اعضای متحرک بدن از جمله گردن، آرنج و زانوها را دارد.

از این زره می توان برای حفاظت فردی در مقابل مین، بمب، گلوله، چاقو، حفاظت خودروهای زرهی و هواپیماهای جنگنده، پتوهای جاذب امواج انفجار، پوتین های ضد مین سربازان، دستکش های مقاوم به برش و نفوذ برای حفاظت پزشکان و پرستاران بهره برد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار