هاشمی در موافقت با استیضاح آخوندی؛

آقای وزیر! چرا با گذشت 400 روز هنوز برخوردی با عوامل سقوط آنتونف نشده است؟

رئیس کمیسیون عمران گفت: در وزارت راه و شهرسازی نیروهای غیرمتخصص و غیرمرتبط مشغول فعالیت هستند.

نیروهای غیرمتخصص در وزارت راه مشغول کارند/ وعده جوان‌گرایی در وزارتخانه چه شد؟به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمهدی هاشمی که در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 14 مهر) مجلس به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار کرد: بر اساس آمار از سال 2009 تا 2011 روندی کاهشی سوانح هوایی داشتیم و از سال 2011، 18 برابر استاندارد بین‌المللی سوانح هوایی داشتیم اما در سال 2015 طبق پیش‌بینی‌ها 220 برابر عرف جهانی حوادث هوایی داشتیم که این نشان از بی‌برنامگی وزارت راه در عرصه هوایی است. چرا در مورد سقوط هواپیمای آنتونف کسی بازخواست نشد و چرا تاکنون بارها و بارها چرخ هواپیماها باز نشده است؟

هاشمی گفت: فرصتی نیست برای اینکه ما وضعیت صنعت هوایی، ریلی، جاده‌ای را به درستی ترسیم کنیم اما با نگاهی به آمارها متوجه می‌شویم که در سال 2001 هجده درصد در سال 2013 پنجاه درصد، درسال 2014 صد و پنجاه درصد و تا پایان 2015 براساس براوردی که نسبت به آمار جهانی داشتیم 220 درصد با افزایش حوادث مواجه بودیم.

وی ادامه داد: آیا ما کمبود بودجه داشتیم یا تغییر کاهشی شده که با این آمار حوادث مواجه‌ایم یا اینکه عدم بکارگیری افراد توانمند موجب همه این‌ موارد است. 

این نماینده مجلس ادامه داد: چرا از مدیران مجرب استفاده نمی‌شود و افراد غیرمتخصص بکار گرفته می‌شود چرا علیرغم سازمان بازرسی این پروازها انجام شده و ما این سقوط‌ها را داشته‌ایم، چرا برای هواپیمای آنتونف که 41 نفر کشته شدند پس از گذشت نزدیک به 400 روز هیچ کس مورد برخورد قرار نگرفت و هیچ‌ عذرخواهی هم صورت نگرفت با اینکه بارها تذکر داده شد.

هاشمی گفت: چرا هواپیمای چکفلایت که در اسفند 92 در کیش سقوط کرد با گذشت شش ماه از آب بیرون نیامد و جنازه‌های آن طعمه ماهیان شد پاسخ این چراها را چه کسی باید بدهد. 

وی اضافه کرد: تابحال چندین بار چرخ هواپیماها باز نشده زیرا نظارتی وجود نداشته است ضمن اینکه بعدها نیز مشخص می‌شود که علت باز نشدن چرخ هواپیماها بر عکس بسته شدن شلنگ‌های رفت و برگشت بوده است وقتی شما می‌آیید کار نظارت را به خود شرکت هواپیمایی واگذار می کنید اینطور می‌شود که آنها با فحش و ناسزا هواپیما را به پرواز در می‌آورید.

این نماینده مجلس افزود: شما به جای نظارت به همه این مسائل وقتتان را صرف بازدید از خانه هنرمندان، همایش روز صنعت و معدن و ... می‌کنید پس چه کسی باید حرف اقتصادی را مطرح کند. 

وی با بیان اینکه بانک‌های ما بیماری‌های مزمن دارند گفت: از 4 وزیر که برای رئیس جمهور نامه نوشتند و مسائل و مشکلات را در میان گذاشتند و وی نیز دستور پیگیری داد تشکر می‌کنم.

هاشمی تصریح کرد: آقای وزیر این به هر حال این گپ‌وگفت‌های نسبی و سببی که دارید را کنار بگذارید و به درد نمایندگان برسید چند بار تابحال برخورد و مشاجره پیش آمده است؟ چرا نمایندگان اقلیت‌ها باید ماه‌ها در صف ملاقات با شما باشند من خود بارها به شما تذکر داده‌ام که وقت دادن به نمایندگان اقلیت‌ها چه وقتی را از شما می‌گیرند.

وی تأکید کرد: تورم و رکود و عدم شکوفایی اقتصادی که مربوط به مسکن و اشتغال می‌شود را پیگیری کنید چرا انقدر ساخت مسکن با رکود مواجه شده این عرضه و تقاضا رابطه مستقیمی دارد و اگر فردا روزی این عدم عرضه باعث جهش قیمت مسکن شود چه کسی پاسخگو خواهد بود.

هاشمی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده در بخش نظام مهندسی و مهندسی کردن مقدمات انتخاب اعضا گفت: زمانی را که اعلام می‌کنند در ماده 11 قانون تصویب شده و شرایط افرادی که می‌خواهند متصدی این کار شوند کاملا اعلام شده شما پس از اینکه ثبت نام صورت گرفته و مرحله تأیید و بررسی در حال اتمام است شرایط جدیدی را از قول خودتان به عنوان نظریه و قانون مافوق ارائه می‌کنید و فتوای می‌دهید شما آخوندی هستید ولی آخوند نیستید که می‌نویسید جایز نیست. 

وی ادامه داد: آیا وقتی بررسی صلاحیت‌ها تمام می‌شود باید این کار را انجام دهید و بعد از تأییدیه‌ها سایت دوباره باز شود تا تعدادی مجددا ثبت نام کنند کجای دنیا چنین اتفاقی ممکن است روی دهد. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: شما در جلسه رأی اعتماد فرمودید می‌خواهید جوان‌گرایی کنید اما من آمار 24 نفر از مسئولین ارشد وزارتخانه را دارم که همه بازنشسته هستند آیا این‌ها همه جوان‌گرایی هستند.

وی ادامه داد: چرا از ظرفیت کمیسیون عمران در حمایت و پشتیبانی استفاده نمی‌کنید و عمل معکوس انجام می‌دهید چرا به 62 محور حوادث و افتضاحاتی که در راه آهن وجود دارد رسیدگی نمی‌کنید، چرا پروژه زیرزمینی منطقه 17-18 تهران چندین وقت است که متوقف شده، چرا منافع مردم را که شخص دیگری دستورش را داده این گونه مورد سخره قرار می‌دهید. من نمی‌خواهم به بسیاری از مسائل سیاسی اقتصادی وارد شوم تنها بحث‌های تخصصی را دراینجا دنبال می‌کنم.

هاشمی گفت: آقای آخوندی ما به دنبال تعامل بودیم و کمیسیون را به وزارتخانه آوردیم و خودمان را کوچک کردیم که تأمین منافع ملت شود ولی فردای آن روز شما رئیس سازمان هواپیمایی را به دولت معرفی کردید دریغ از اینکه به نمایندگان چیزی گفته باشید چندین بار به شما گفته شد که فلان آقا صلاحیت این مسئولیت را ندارد شما ده ماه او را سرپرست گذاشتید و بعد به دلیل مسائل و مشکلات جدی که داشت از کار برکنار کردید. 

وی در ادامه به موضوعات صرافی فرودگاه امام، CIP و شرکت شهر فرودگاه امام اشاره کرد و گفت: آقای آخوندی چگونه است که در پروژه شهر فرودگاهی که یک سیستم و نظارتی دارد را و یک شرکت مسئول آن است و در ماده 166 قانون تکلیف و تصویب شده، دو تن از شرکا و رفقای خود را در هیئت مدیره آن قرار می‌دهید در صورتی که قبلا تصریح شده مجمع شرکت فرودگاه‌های کشور، چه مسئله‌ای در اینجا وجود دارد؟

این نماینده مجلس افزود: چگونه است که شما برای یک موضوع قرارداد طراحی فرودگاه 101 صغری و کبری می‌چینید و قرارداد قبلی را لغو می‌کنید به فرانسه می‌روید و مقدمات قراردادی را فراهم می‌کنید که زمان سفر رئیس جمهور به آنجا مورد امضا قرار گیرد این کار چه ارزشی دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: من تعجب می‌کنم با وجود این همه مشکلات برخی می‌گویند که این استیضاح برخورد سیاسی است من بعد از حدود 20 روز در کمیسیون عمران تلاش کردم که این هزینه برای نظام نشود و استیضاح صورت نگیرد ولی شما به آن تعهداتی که داده بودید عمل نکرده‌اید و امیدوارم بتوانید در جایگاه دیگری خدمات بهتر از این خود را ارائه دهید و من درخواست دارم به این استیضاح درخواست مثبت داده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
وزير راه توانايي هندل كردن اين همه سازمان هاي مختلف را ندارد. بدليل وسعت دامنه اين وزارت خانه، بررسي كنيد متوجه ميشويد.
آخرین اخبار