قائید رحمت: آیا اتباع بیگانه جایی در ایران دارند؟/ تنها 2 هزار نفر توانستند اسناد هویتی بگیرند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: شمار اتباع بیگانه از سال‌های گذشته تا حال حاضر افزایش داشته است.

محسنی/ شنبه***قائید رحمت: آیا اتباع بیگانه جایی در ایران دارند؟/ تنها 2 هزار نفر توانستند اسناد هویتی بگیرندعباس قائید رحمت عضو هیأت رئیسه و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اتباع بیگانه از سال‌های گذشته تا به حال رو به افزایش بوده است که در همین راستا اتباع بیگانه‌ای که در ایران اقامت داشته و با زنان خارجی ازدواج کرده‌اند فرزندانی از آنها ایجاد شده که اسناد هویتی و تابع بودنشان در وضعیت بلاتکلیفی است.

وی در ادامه گفت: قانونی در سال 1375 تصویب شد که افرادی که به سن 18 سالگی رسیدند، یک سال بعد از 18 سالگی می‌توانند اسناد هویتی دریافت کنند که طبق تخمین‌ها حدود 200 هزار نفر از افراد چنین شرایطی داشتند و در بلاتکلیفی اسناد هویتی و تابعیتشان به سر می‌بردند که تنها 2 هزار نفر توانستند اسناد هویتی بگیرند.

قائید رحمت تصریح کرد: اگر اتباع بیگانه ازدواجشان بر اساس قانون باشد قادر به دریافت اسناد هویتی هستند و طرح دو فوریتی در خصوص اتباع بیگانه در مجلس مطرح شده است که در مورد این افراد، مجلس تعیین تکلیف می‌کند.

وی افزود: در زمینه اتباع بیگانه قوانین بین‌المللی نافذ است و پلیس بین‌الملل بر اساس قوانین بین‌المللی اعمال قانون می‌کند و در بسیاری از کشورها اتفاق می‌افتد که پناهندگان از کشورشان به دلیل جنگ به کشورهای دیگر مهاجرت و کشورها با آنها برخورد می‌کنند.

قائید رحمت بیان کرد: باید اقامتگاه‌هایی زیر نظر سازمان ملل تعبیه شود که تا مدتی افراد در آنها اقامت گزینند و سپس تعیین تکلیف شوند .

وی گفت: برخی در قاچاق اتباع بیگانه، جعل اسناد، صدور روادید غیرقانونی و افرادی که غیرقانونی وارد کشور می‌شوند سوء‌استفاده می‌کنند که این موارد جرم است و ضمن قدردانی از نیروی انتظامی در برخورد با این افراد در مرزها باید اقدامات جدی‌تری را در مرزهایی مثل افغانستان انجام دهد و با توجه به مشکلاتی که کشور دارد طبق قوانین، وزارت کشور و  نیروی انتظامی باید قاچاق افراد را کنترل کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار