آنچه در جلسه این هفته شورای شهر گذشت؛

از مبادله مواد مخدر در میدان شوش تا کاستی 3 هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان

در جلسه این هفته شورای شهر موضوعاتی از جمله مبادله مواد مخدر در میدان شوش ،ارائه گزارش تفضیلی 6 ماهه شهرداری به شورای شهر و کاستی 3 هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورا امروز (سه‌شنبه )در تالار ابریشم شهرک قائم به مناسبت افتتاح بخش شمالی خط 3 مترو برگزار می‌شود.

براین اساس یک فوریت طرح ساماندهی تابلوهای شهری لایحه دستورالعمل آموزش و فرهنگ سازی شهروندان در زمینه چگونگی ،جمع آوری و بازیافت زباله، لایحه برنامه جامع آموزش توانمندسازی و ساماندهی شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی لایحه دستورالعمل بهره‌برداری از اماکن میادین و غرف سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری، طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی و به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران و موسسات تابعه از جمله طرح‌هایی است که در تالار ابریشم به بررسی آن می‌پردازند.

*حافظی: بیش از هزار نفر در میدان شوش موادمخدر مبادله می‌کنند

 رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورا که امروز (سه‌شنبه) در تالار ابریشم شهرک قائم به مناسبت افتتاح بخش شمالی خط 3 مترو برگزار شد، در تذکر پیش از دستور خود و در واکنش به اظهارات سرخو اظهار کرد: وظیفه اصلی مقابله با موادمخدر برعهده وزارت رفاه است که شهرداری نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: در بازدیدی که با حجت الاسلام والمسلمین امرودی در چند روز گذشته از میدان شوش داشتیم محرز شد که بعد از 12 شب در میدان شوش بیش از هزار نفر به صورت علنی در حاشیه میدان موادمخدر مبادله می‌کنند.

حافظی ادامه داد: 200 تا 300 نفر تنها در کف پارک افتاده‌اند که البته مأموران نیروی انتظامی از مسئله آگاهی دارند و حتی ماشین نیروی انتظامی در آن محل مستقر بود با این حال باید پرسید که قوه قضاییه کجای کار است که باید به این مسائل رسیدگی کند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر بیان کرد: شهرداری از سه ماه گذشته شناسایی محله هرندی را شروع کرده که البته شناسایی گام اول در آسیب‌های اجتماعی است که البته همه دستگاه‌ها باید در این زمینه ورود کنند.

*دانشور: سه وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی به حالت اولیه بازگردند

 فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر با اشاره به تجمیع سه وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: متأسفانه در چند سال گذشته سه وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی تجمیع شده است و در حال حاضر مسائل اجتماعی زیر نظر یک معاونت  مورد بررسی قرار می‌گیرد که مدیریت آن نیز تحصیل کرده اقتصاد است و تمام وقت خود را صرف یارانه‌ها کرده است.

وی ادامه داد: هشدار می‌دهم که برای رسیدگی به موقع و به هنگام مسائل اجتماعی باید این وزارتخانه به حالت اول بازگردد و آسیب‌های اجتماعی باید زیر نظر یک وزارتخانه اداره شود.

دانشور گفت: وزارت رفاه و تأمین اجتماعی باید هر چه سریع‌تر به حالت اولیه بازگردد و این درخواست را داریم تا سه وزارتخانه به حالت اولیه بازگردد.

*سرخو: اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز معضل بزرگی را به وجود آورده است

 محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به صحنه ناهنجاری که توسط اتباع بیگانه در سر چهارراه‌ها به وقوع می‌پیوندد، اظهار کرد: متأسفانه در تهران و ام‌القرای اسلامی شاهد صحنه‌های بسیار ناهنجاری هستیم که بیشتر آن‌ها از سوی اتباع بیگانه در سر تقاطع‌ها، چهارراه‌ها ایجاد می‌شود.

سرخو ادامه داد: دستگاه‌هایی که متولی هستند در این مسئله ورود کنند و احساس مسئولیت داشته باشند،و شهرداری،‌ نیروی انتظامی باید به این مسئله ورود کنند تا از میزان شدت این آسیب‌ها کاسته شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه این گونه ناهنجاری‌ها و عدم رسیدگی به آن‌ها موجب شده باندهای مافیایی به وجود بیاید از این رو از مسئولان امر درخواست دارم تا کودکانی که ملعبه آن‌ها در سر چهارراه‌ها شدند، نباشیم.

سرخو با بیان این که سال‌ها معاون اجتماعی وزارت کار بودم ، تصریح کرد: بزرگ‌ترین معضل این اتباع اشتغال آن‌ها است که تخلفات بسیاری را رقم می‌زند که باید دستگاه‌ های انتظامی به این موضوع رسیدگی کنند.

*شاکری: پروژه‌های مناطق در اولویت طرح جامع قرار ندارد

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به پیگیری‌های ساماندهی میدان حضرت امام توسط رئیس شورا اظهار کرد: بررسی‌های لازم برای آن انجام شود اما باید توجه داشت که مردم با نمادهای مناطق ارتباط برقرار کرده‌اند و بازگشت آن‌ها به 80 سال پیش این ارتباط معنایی را برهم می‌زند.

وی افزود: بعضی از مناطق پروژه‌هایی را دستور کار خود قرار می‌دهند که در اولویت طرح جامع و اولویت پروژه‌ها قرار ندارد و برای توجیه این مسئله اعلام می‌کنند که پول آن را پرداخت می‌کنیم باید مناطق به این مسئله توجه داشته باشند که درآمد آن‌ها نیز در بودجه لحاظ شده و نمی‌توانند ادعایی داشته باشند.

شاکری گفت: قرار نبود پروژه جدیدی را آغاز کنیم و پروژه‌های جدید مناطق اولویت ندارد و باید جلو آن‌ها گرفته شود.

*پیرهادی: شهرداری گزارش تفصیلی 6 ماهه را به شورا ارائه کند

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت حقوقی شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به پروژه ملی افتتاح بخش شمالی خط 3 مترو اظهار کرد:افتتاح بخش شمالی خط 3 متروی تهران  افتتاح می‌شود که باید این پروژه را ملی بدانیم و خوشبختانه این پروژه در هفته دفاع مقدس به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پروژه 37 کیلومتر است از این رو جزء پروژه‌های ملی محسوب می‌شود.

پیرهادی گفت: از آقای امانی درخواست می‌کنیم که گزارش 6 ماهه ابتدای سال را به شورا ارائه کند و بهتر است که گزارش تفصیلی با کدپروژهپیشرفت فیزیکی باشد تا بهتر بتوانیم وضعیت پروژه‌ها را بر اساس کدپروژه‌ها بررسی کنیم چرا که کمیسیون نظارت حقوقی بتواند میزان نقدینگی گزارش را مورد بررسی قرار دهد.

*دوستی: کاستی 3 هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در ادامه جلسه علنی امروز (سه شنبه) با قدردانی از جانبازان و ایثارگران به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: از همه کسانی که در دوران دفاع مقدس برای ایران زحمت کشیدند، قدردانی می کنیم و یاد و خاطره آن‌ها همیشه، جاودانه خواهد ماند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در روز یکشنبه شهردار تهران و یکی از اعضای حمل و نقل عمومی گزارش را به شورا ارائه دهند چرا که قرار بود سالی هزار اتوبوس اضافه کنیم که متأسفانه  این کار انجام نشد و از برنامه عقب هستیم.

دوستی بیان کرد: امسال 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه می شود اما حداقل باید 10 هزار اتوبوس داشته باشیم که متأسفانه در حال حاضر ناوگان 7 هزار اتوبوس دارد که از این میان 500 تا 1000 دستگاه اتوبوس متوقف هستند از این رو درخواست می‌کنیم که گزارش مفصلی در خصوص حمل و نقل به شورا ارائه دهند.

*تقی پور: گرفتگی انبار دارو و طبقات پارکینگ چند بیمارستان در بارندگی اخیر

 رضا تقی‌پور عضو شورای شهر در ادامه جلسه علنی امروز (سه شنبه) با بیان این که بارندگی و سیل اخیر خسارت‌های زیادی داشته است اظهار کرد: بارندگی و سیل خسارت‌هایی را به وجود آورد و متاسفانه بیمارستانی در بالای میدان ونک و بیمارستان هاشمی نژاد و محب دچار آب گرفتگی در انبار دارو و طبقات پایین شدند.

وی افزود: معایب پل‌ها و گرفتگی های کوچک این خسارت بزرگ را رقم زده است که البته کسبه نیز با تغییراتی در پل‌ها موجبات این خسارت را به وجود آوردند که البته فیلم آن نیز در هفته آینده به شورا ارائه می‌دهم.

تقی‌پور تاکید کرد: ‌باید شهرداری مناطق این مسائل و مشکلات را مورد برسی قرار دهد.

*سالاری: تبادل تجربیات بین کلانشهرهای جهان به حل مشکلات شهرها کمک می‌کند

 محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در ارائه گزارش سفر به بوداپست اظهار کرد: تبادل تجربیات موفق بین کلانشهرهای جهان راهگشا بوده و می‌تواند به حل چالش‌ها و مشکلات مشترک شهرها کمک کند و این سفر که به دعوت اشتوان تارلوش شهردار بوداپست و به منظور آغاز فعالیت خواهرخواندگی تهران و بوداپست صورت گرفت.

سالاری افزود: پیمان خواهرخواندگی میان دو شهر نشانه از علاقمندی به ایجاد و گسترش روابط و پیوند های دوستانه به ویژه در ابعاد سیاسی فرهنگی میان دو شهر هست. در همین راستا مذاکرات و مراوداتی به منظور ایجاد بستر مناسب برای همکاری در حوزه‌های فرهنگی ، سیاسی و خدمات فنی انجام شد که در دو بخش همکاری‌های شهری و ملی دستاوردهای مفیدی را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به بازدید از شرکت و سیستم حمل و نقل عمومی بوداپست گفت: در این بازدید با برنامه راهبردی توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین جدیدترین اتوبوس‌ها و LRT و قطارهای جدید فعال در شبکه حمل و نقل بوداپست آَشنا شدیم و مذاکراتی در خصوص حمل و نقل شهری صورت گرفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر افزود: سیستم حمل و نقل شهری بوداپست بسیار پیشرفته است از آن جایی که حمل و نقل شهری تهران نیازمند توجه ویژه به حمل و نقل ریلی سبک است، از این رو همکاری دو کشور حائز اهمیت بوده و با توجه به تجربه‌ای که شهر بوداپست در حوزه حمل و نقل سبک (LRT) دارد، تمایل داریم تا با کارشناسان این شهر در مورد مسائل فنی و هزینه‌های تمام شده به کارگیری این سیستم مذاکره کنیم.

سالاری در ادامه گفت: با توجه به این دیدار و آمادگی ایجاد شده برای انتقال این تکنولوژی در کنار مطالعاتی که در سه سال گذشته برای بهره‌گیری از این سیستم در شهر تهران انجام شده امیدواریم امکان استفاده از این سیستم حمل و نقل شهری در شهر تهران در شورای اسلامی شهر تهران صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با بیان این که از مراکز فرهنگی مجارستان نیز بازدید داشتیم ، تصریح کرد: فرهنگستان علوم و کتابخانه شرقَ‌شناسی شهر از 150 هزار جلد کتاب شامل 16 هزار نسخه خطی تاریخی نگهداری می‌کند. همچنین 200 جلد کتاب و نسخه خطی و تاریخی به زبان فارسی از جمله کپی‌های نسخ خطی شاهنامه مربوط به قرن 15 و دوره قاجار در این کتابخانه موجود است و بر اساس قرارداد بین کتابخانه شرق‌شناسی شهر و وزارت امور خارجه کشورمان نسخ خطی کتابخانه اسکن و به وزارت امور خارجه ارسال تا به صورت دیجیتال در دسترس عموم قرار گیرد.

سالاری با اشاره به بازدید از شرکت آب و فاضلاب و تصفیه‌خانه مرکزی این شهر تصریح کرد: این شهر دارای سیستم تصفیه فاضلاب پیشرفته است که این سیستم تمام شهر را پوشش می‌دهد و تمام فاضلاب بوداپست تخلیه شده و پساب آن به رودخانه دانوب ریخته می‌شود.

وی گفت: بازدیدهایی از معماری بناها در شهر بوداپست داشتیم و بوداپست یکی از شهرهای قدیمی است که اقدامات شایسته‌ای از سوی شهرداری این شهر در حفظ بناهای قدیمی آن انجام شده که اجرای نماهای شهر از سوی شهرداری است و مردم، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی حق هیچ گونه مداخله در چگونگی ترکیب ساختمان ندارد زیرا معماری و نما در اختیار شهرداری است البته باید گفت در شهر تهران و در دوره چهارم تهران اقدامات خوبی در حوزه ساماندهی سیما و منظر و معماری ساختمان‌ها اجرا و عملیاتی شده تا در آینده نزدیک بتوانیم به اهداف کلیدی شهر دست یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار