جان کری: کار اجرای توافق هسته ای ایران تازه شروع شده است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: اکنون همه ما درخصوص اجرای توافق هسته ای ایران بسیار هوشیار هستیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز برای دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی اش به برلین رفت تا در مورد موضوع هایی از جمله حل بحران سوریه با هم رایزنی کنند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود ضمن تقدیر از همکاری های آلمان در گفتگو ها با ایران گفت: هر چند که مدت زمان بسیار زیادی را در این خصوص صرف کردیم، ولی نتایج آن بسیار برای جهان اهمیت دارد.

وی گفت: اکنون همه ما درخصوص اجرای (توافق) بسیار هوشیار هستیم و کسی قرار نیست با این تصور که کار انجام شده است، موضوع را نادیده بگیرد. کار هنوز تمام نشده است، کار از بسیاری از جهات، شروع شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: من نیز مانند رئیس جمهور اوباما، از شراکت با آلمان بسیار تقدیر و ابراز خرسندی می کنیم.

رهبری صدر اعظم آلمان در بسیاری از موارد، همه ما را قادر ساخته است در بحران های چند گانه ای که همه ما در آن واحد با آنها درگیر هستیم، پیشرفت داشته باشیم.

کری گفت: اطمینان ندارم که زمانی بوده باشد که چندین وزیر امور خارجه مدت زمانی را به صورت همزمان صرف موضوعی کنند و این نشان از تغییر در دنیاست، تغییر در فرصت ها، تغییر در مکان کاری، تغییر در رقابت میان کشورها، تغییر در رقابت روی بازارها، تغییر در سطوح جمعیت و متاسفانه شاهد فساد زیادی در بعضی کشورها و مناطق را می بینیم که باعث می شود عرضه این تغییرات برای مردم این کشور، دشوار شود.

وی افزود: از این رو می بینیم که نبود فرصت ها، باعث می شود جرقه انقلاب ها زده شود و در بسیاری مناطق، شاهد تغییرات باشیم.
 
چالش ها نیز حاکمیت قانون در این کشورهاست که مدت زمانی طولانی است که تلاش می کنند این حاکمیت را که مبنای کار ماست، به اجرا بگذارند تا بتوانند به سرعت تغییرات را در کشورهای ورشکسته و در حال ورشکستگی اجرایی کنند.

کری افزود: زمان چالش های بزرگ است و من از حضور گسترده وزیر خارجه آلمان در همه این چالش ها تقدیر می کنم.

ما در خصوص این موضوعات، بحث های صریحی داشتیم، ما صحبت هایی صریح درباره چالش سوریه و دیگر چالش ها داشتیم.
 
کشورهای ما مفتخرند که بگویند دوستانی خوب و نزدیک با همه هستند و اکنون می توانند خیلی سریع زمینه ای را برای نگرش سریع داشته باشند و اجازه ندهند موضوعات دیگر در نگرش دو جانبه و یافتن راه حل، اخلال ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در اوایل سفر خود، همچنین این فرصت را داشتم که با فیلیپ هموند، وزیر خارجه انگلیس و نیز عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات دیدار کنم.

در میان موضوعات، همانطور که اشتان مایر نیز اشاره کرد، بر لزوم همکاری با همدیگر برای اجرای برجام صحبت کردیم.
 
ما شرکای نزدیکی در این مذاکرات بودیم و همچنان در اجرای آن نیز شراکت می کنیم.

کری افزود: ما از دیدار با شماری از پناهندگان آلمانی می آییم که بسیاری از آنان به تازگی به آلمان رسیده اند و معدودی نیز مدت زمانی پیش، ولی همه آنها از ما و همه جهان می خواهند خیلی سریع برای یافتن راه حلی حرکت کنیم.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفت: ما باید ببینیم که آیا می توانیم آنچه را که برای منطقه خاورمیانه می خواهیم و آرزو می کنیم، ترسیم کنیم؟ باید بگویم که با توافق وین، چشم انداز جدیدی در این زمینه بوجود آمده است.

اکنون ما در مرحله ای هستیم که باید این توافق را راستی آزمایی کنیم و ببینیم که آیا تمامی طرفهای مذاکره کننده، بویژه ایران، تعهداتشان را انجام می دهند؟ اما امروز فقط ایران و توافقنامه اش نبوده اند که ما را به خود مشغول کردند چون وقتی به این منطقه نگاه می کنیم متوجه می شویم که همچنان خاورمیانه، جای کار دارد و آن مساله، سوریه است.

وی افزود: در مذاکرات امروز ما در مورد شماری از پناهجویان سوری که به کشور ما آمده اند نیز صحبت شد. تراژدی سوریه از آنچه که شهروندانش در این مدت تجربه کرده اند، آغاز شد.

راهی که آنها برای رسیدن به ما پیمودند، بسیار خطرآفرین بوده است و این خطرات را نمی توان به درستی بیان کرد.

ما در این مرحله احساس می کنیم که پس از تقریبا پنج سالی که از جنگ داخلی سوریه می گذرد، پنجاه هزار کشته ای که این جنگ داشته است و دوازده میلیون نفری که از کشورشان گریخته اند، نه تنها وظیفه سیاسی بلکه وظیفه اخلاقی داریم تا به کشتار و خونریزی در این کشور پایان دهیم.

اشتاین مایر در ادامه گفت: طبعا ما این برداشت مشترک را نیز داریم که هر چه سریعتر تلاشی جدید، مشترک، سیاسی و دیپلماتیک را برای پایان دادن به این جنگ داخلی به کار بندیم و نکته دوم اینکه تمامی تهدیدهای ناشی از این جنگ، بویژه از ناحیه گروه های تندرو از جمله گروه تروریستی داعش را جدی بگیریم و تنها منافع ملی نزدیک به خود را در این زمینه مطرح نکنیم. ما تنها زمانی در حل بحران سوریه موفق خواهیم بود که جامعه بین الملل واضح و آشکار در این مورد مشارکت کند.

کشورهایی از جمله ترکیه، عربستان سعودی، ایران و روسیه همه باید در این زمینه مشارکت کنند. اگر همه مشارکت کنند، موضع مشترکی نیز وجود خواهد داشت.

این هدف مشترک ما است که امروز نیز در موردش با هم صحبت کردیم. ما می خواهیم تمام توان خود را بکار بندیم تا ظرف روزها و هفته های آینده پیشرفت هایی در حل مساله سوریه داشته باشیم.

وی افزود: من بشدت از این موضع که از طریق گزارش های دریافتی از آلمان شنیده ام و به مشارکت چشمگیر نظامی روسیه در سوریه مربوط می شود، استقبال می کنم. ما در این باره با جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه مذاکره کرده ایم و حداقل اقدامی که این مذاکرات تاکنون داشته، تبادل اطلاعات بوده است.

در واقع بدون این تبادل اطلاعات نمی توان انتظار داشتن یک موضع مشترک را داشت. طبعا ما نیز همینک در آلمان، مناقشه سوریه را به عنوان یک وضعیت جدید می بینیم.

شمار زیادی از پناهجویان ظرف هفته ها و ماههای گذشته به اینجا (آلمان) آمده اند. فارغ از آنکه این پناهجویان سوری باشند یا به یکی از کشورهای خارومیانه تعلق داشته باشند یا اینکه پناهجویان سوری بطور موقت در اردوگاه های پناهندگی آلمان پذیرش شوند، ما در مورد وضع حقوق بشر پناهجویان اسکان یافته در اردوگاه های پناهندگان در لبنان، اردن و بویژه ترکیه نیز با هم گفتگو کردیم.

اوضاع انسانی در این اردوگاه ها چنان بد است که حالا صحبت از استقرار اردوگاه های جدید پناهندگان است. در این رابطه دو کشور آلمان و آمریکا سهم خود را ادا خواهند کرد.

اشتاین مایر افزود: تامین قابل توجه مالی از سوی کمیساریای عالی پناهندگان و برنامه جهانی غذای ملل متحد اگر نتوانند این وضعیت نامطلوب را بطور کل رفع کنند، لااقل می توانند تالمات این وضع را کاهش دهند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که در حال حاضر به دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار، اعتبار اضافی نیاز دارد.

به نظر می رسد که دستکم تا پایان سال نیز همچنان در این سطح به این کمک ها نیاز باشد.

ما در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل و نیز در چارچوب مذاکرات گروه هفت که با هم دیدار داریم برای کمک اعلام آمادگی کرده ایم تا اوضاع انسانی پناهجویان در تلاش مشترک با کمیساریای عالی پناهندگان را بهبود بخشیم.

وضع پناهجویان سوری امروز در اولویت مذاکرات ما قرار داشت و ما می دانیم تا بهبود اوضاع خاورمیانه بویژه سوریه راه طولانی در پیش داریم و این وظیفه همه ماست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار