جت های روسی تهدیدی برای نیروهای نظامی آمریکایی

اعزام هواپیمای تاکتیکی روسیه به سوریه موجب نگرانی آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتد پرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه گفت آمریکا نگران انتقال هواپیمای تاکتیکی روسیه به سوریه است و با بیان این مطلب اذعان کرد که جت های روسی می توانند تهدیدی برای نیروهای نظامی آمریکایی و متحدان آنها باشند.

مقامات آمریکایی می گویند روسیه روز جمعه تعدادی از جت های جنگنده خود را به پایگاهی در سوریه منتقل کرد. این اقدام روسیه چند ساعت پس از آن انجام شد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا با سرگئی شویگو همتای روس خود تلفنی گفتگو کرد.

این نخستین گفتگو بین وزیران دفاع آمریکا و روسیه طی بیش از یک سال گذشته به شمار می رود.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: کارتر و شویگو توافق کردند گفتگوهای بیشتری درباره ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از درگیری شدن نیروهای هوایی آمریکا و روسیه در جنگ علیه گروه تروریستی داعش در سوریه انجام دهند.

آخرین بار که وزرای دفاع آمریکا و روسیه گفتگو کرده بودند ماه اوت (مرداد-شهریور) سال 2014 بود و در آن زمان چاک هیگل، وزیر دفاع وقت آمریکا با شویگو گفتگو کرد.

کری پس از نشست با فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به پرسشی گفت: روشن است که حضور هواپیمایی با توانایی رزمی هوا به هوا و استقرار موشک های سطح به هوا پرسش هایی جدی را مطرح می کند.

یک مقام آمریکایی گفت: روس ها دست‌کم یک مورد از چنین سامانه ای را در سوریه مستقر کرده اند.

روسیه تاکید دارد هدف از تقویت حضور نظامی این کشور در سوریه مقابله با گروه تروریستی داعش است.
 
یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت: با توجه به اینکه داعش فاقد نیروی هوایی است، این هواپیمای روسی می تواند اهداف زمینی را هدف قرار دهد و پشتیبانی هوایی نزدیک برای نیروهای زمینی فراهم سازد.

وی افزود: انتقال تجهیزات و تدارکات نظامی روسیه به سوریه نخستین ارسال گسترده در این زمینه به خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق از زمان جنگ در افغانستان به شمار می رود.

کری تصریح کرد: هدف از مذاکرات مقامات نظامی روسیه و آمریکا اطمینان از این است که از هرگونه حادثه بین نیروهای آمریکایی و روسی جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه نیز گفت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا معتقد است مذاکرات نظامی با روسیه درباره سوریه گام مهم بعدی است و امیدوار است این مذاکرات خیلی زود برگزار شود.

وی تصریح کرد: تمرکز ما بر نابودی داعش و همچنین حل سیاسی بحران در سوریه است که معتقدیم نمی تواند با حضور طولانی مدت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه محقق شود.

در همین حال یک منبع نظامی اعلام کرد: ارتش سوریه اخیرا استفاده از انواع جدید سلاح های هوایی و زمینی را که روسیه در اختیار این کشور قرار داده، آغاز کرده است و این مسئله تاکیدی بر حمایت روزافزون مسکو از دمشق و هشداری برای آمریکا است.

وی تصریح کرد: ارتش سوریه طی چند ماه اخیر برای استفاده از این سلاح ها آموزش دیده و اکنون آنها را به کار گرفته است. این منبع نظامی به جزییات بیشتر در این زمینه و اینکه سلاح های جدید که روسیه در اختیار ارتش سوریه قرار داده از چه نوع سلاح هایی هستند، خودداری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار