نعمت الله سعیدی:

ادبیات انتقادی سینمای ما به ادبیات غربی وابسته است

ادبیات انتقادی سینمای ما مغایر با نوع نگا‌همان بوده و وابسته به ادبیات غربی است.

نعمت الله سعدی‌، نویسنده کتاب «دین در دام درام» در خصوص دلایل نگارش این کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: به هر حال در دنیای معاصر سینما و تلویزیون در عرصه فرهنگی حرف اول را می‌زند.

وی افزود: مشکل ما این است که علاوه بر مغایرت فیلم‌ها با نوع نگا‌همان‌، نوع نگر‌شمان به فیلم‌ها هم با آنچه که باید و شاید همخوانی نداشته و هرچند که با توجه به وابستگی ادبیات انتقادی سینما‌یان به ادبیات غرب توانمان را در تحلیل و نقد فیلم‌های تولید شده در سطح بین‌المللی افزایش داده اما کارایی چندانی در مورد سینمای خودمان ندارند.

این منتقد سینمایی اظهار داشت: سال‌ها قبل شهید آوینی مسأله دگردیسی نگاه به فیلم‌ها را مطرح کرد و البته  با شهادت وی طرح این مبحث نیز نیمه کاره رها شد.

سعیدی ادامه داد: من در خال حاضر با نگارش و انتشار کتاب‌هایی همچون « دین در دام درام» سعی در طرح دوباره مبحث دگردیسی نگاه به فیلم و مرور همه جشنواره‌های فیلم فجر و آثار تلویزیونی ساخته شده در چند دهه اخیر دارم.

وی در پایان به محدودیت موجود در کتاب « دین در دام درام» برای بررسی مبسوط مباحث مطرح شده در این کتاب اشاره کرده و گفت: هم اکنون در صدد ارائه کتابی با عنوان «‌فیلم، فیگور، فلسفه» هستم تا مبنی مطرح شده در کتاب «‌دین در دام درام» را به صورت مبسوط مطرح کرده و در دسترس مخاطبان قرار بدهم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار