در آستانه فرا رسیدن روز ملی صنعت چاپ؛

مشکلات مالی و اقتصادی مانع کار تولیدی می‌شوند

مشکلات مالی و اقتصادی با توجه به جدیت نگاه ناشران به این عرصه، مانع کار تولیدی می‌شود.

حسن علایی فعال، مدیر مسئول انتشارات روایت فتح در خصوص چگونگی فعالیت ناشران و میزان وابستگی آنها به وضعیت اقتصادی کشور به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: مشکلات مالی و اقتصادی مانع کار تولیدی می‌شوند و این امر به عنوان یکی از دلایل عمده بیکاری ناشران قابل توجه است.

وی افزود: هم‌اکنون ناشران علاوه بر توجه به فعالیت‌های فرهنگی خود نیم‌نگاهی جدی نیز به مسائل اقتصادی دارند و اگر این مسائل حل نشوند دچار رکود شده و در دام بحران‌های مطرح حوزه نشر گرفتار می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات روایت فتح با اشاره به این امر که این انتشارات هم مانند سایر انتشارات دچار کمبود پول و امکانات شده، اظهار داشت: البته صنعت چاپ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده و دستگاه‌هایی با استاندارد‌های بین‌المللی در چاپخانه‌ها قرارگرفته‌اند.

علایی فعال ادامه داد: وضعیت نشر به رغم پیشرفت صنعت چاپ برای ناشران مطلوب نبوده و از دلایل آن هم می‌توان به هزینه‌های بالای مرتبط با چاپ و کاغذ اشاره کرد.

وی گفت: همزمان با افزایش هزینه‌های مرتبط با چاپ و کاغذ توان مالی مخاطبان برای خرید کتاب دلخواهشان کاهش پیدا کرده و ناشر نیز به دلیل ضعف به وجود آمده در امر عرضه محصولاتشان نمی‌توانند کار جدیدی انجام بدهند.

مدیر مسئول انتشارات روایت فتح افزود: وضعیت نشر، وضعیت به سامانی نبوده و رکود اقتصادی عرصه‌های فعال کشور در این صنعت بیشتر دیده می‌شود.

علایی فعال با تأکید بر اینکه مردم کتاب را در سبد خرید خود به عنوان یک نیاز نمی‌بینند، خاطرنشان کرد: هر چند که صنعت نشر معمولاً حواشی مخصوص خود را دارد اما متن آن به اندازه کافی دچار مشکل است و نیازی به حاشیه‌پردازی ندارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار