عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث مطرح کرد:

درک آیات الهی توسط قاریان باعث افزایش اثرگذاری قرآن بر شنوندگان می‌شود

کریم دولتی گفت: هنگامی که قاری معنی و مفهوم آیات را موقع تلاوت بفهمد، متوجه زمان استفاده از گویش و لحن خاص آنها شده و بدین صورت باعث افزایش تأثیر قرآن بر شنوندگان می‌گردد.

کریم‌دولتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران با اشاره به لزوم فهم آیات قرآن توسط قاریان اظهار داشت: اگر قاری نداند که چه مطلبی را تلاوت می‌کند، چطور می‌تواند آن را به مستمعین منتقل کند؟ اگر کلامی که از زبان قاری جاری می‌شود، نامفهوم باشد حق اصلی آیات را در جای خود ارائه نخواهد داد.

کریم‌دولتی با بیان این که قاری لزوماً نباید تحصیلات حوزوی داشته باشد، گفت: اینکه قاری تحصیلات حوزوی نداشته باشد مشکلی را ایجاد نمی کند اما دانستن علم صرف و نحو و بلاغت باعث درک بهتر مفاهیم آیات می گردد.

وی افزود: لازم نیست قاری در رشته فلسفه و عرفان تبحر داشته باشد اما باید در تفسیر، توجیه و تدبر و مطالعه آیات قرآن و همچنین ارتباط و انس با قرآن متبحر بوده تا بر شنوندگان کلام الهی تأثیرگذار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و قرآن و حدیث تصریح کرد: هنگامی که قاری معنی و مفهوم آیات را موقع تلاوت بفهمد، متوجه زمان استفاده از گویش و لحن خاص آنها شده و بدین صورت باعث افزایش تأثیر قرآن بر شنوندگان می‌گردد.

کریم‌دولتی در پایان گفت: اگر قاری معنی و مفهوم آیات قرآن را بداند جملات سئوالی را به شکل خبری و استفهامی قرائت نمی کند و بر کنترل بالا یا پائین بودن لحن خود آگاهی کامل دارد.


انتهای پیام/
برچسب ها: قاری ، قرآن ، آیات ، تفسیر ، حوزوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار