رييس جمهور در شورای اداری آذربایجان شرقی؛

فرهنگ های بومی گلهای این سرزمین هستند

رئیس جمهور گفت: فرهنگهای مختلف گلهای این سرزمین هستند و درکنار افتخار به فرهنگ دینی خود به فرهنگ بومی نیز باید افتخار شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز؛ دکتر حسن روحانی امروز در شورای اداری آذربایجان شرقی بر تحقق وعده های دولت در سفرهای استانی تاکید کرد و گفت: تمام وعده هایی که در این سفرها داده می شود تا پایان دولت یازدهم محقق خواهد شد و علی رغم مشکلات زیاد در امر تامین بودجه سعی داریم تا وعده های داده شده به سرانجام برسد.

وی افزود: آذربایجان شرقی مشکلاتی دارد که بخشی توسط مردم و بخشی نیز توسط دولت باید حل شود که در این میان مشکل آب مشکل مشترک تمام استانها است که در زمینه های مختلف شرب و کشاورزی و صنعتی وجود دارد که در این زمینه باید چاره اندیشی شود.

رئیس جمهور تغییر در برنامه ریزی و الگو ها را یادآور شد و گفت: سرمایه و فناوری در کنار هم کارگشا خواهد بود والبته سرمایه فناوری های نوین را نیز موجب می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد سیستم های فاضلاب نوین و تصفیه خانه های جدید تاکید کرد و گفت: هر چند دولت نمی‌تواند به تنهایی در این زمینه وارد شود اما دولت همت خاصی براین امر دارد و در سفر به آذربایجان شرقی نیز کارهای مهمی انجام شد.

وی با اشاره به دو وعده دولت تدبیر و امید به مردم آذربایجان گفت: یکی از این وعده ها در زمینه دریاچه ارومیه بود که درابتدای راه قرار داریم اما شرایط دریاچه در حالت تثبیت قرار گرفته است و باید راه های مختلف بررسی شود ودولت بر سر وعده خود ایستاده است و نگرانی مردم باید مرتفع شود تا سلامت و زندگی و کشاورزی مردم به خطر نیافتد.

وی گفت: قول داده بودیم که مرکزی برای فرهنگ و هنر و ادب این استان و منطقه آذری  راه اندازی شود چرا که  گویشهای مختلف در کنار زبان رسمی کشور از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

روحانی با تشبیه فرهنگهای بومی به گلهای زیبا‌ ادامه داد: فرهنگهای مختلف گلهای این سرزمین هستند و درکنار افتخار به فرهنگ دینی خود به فرهنگ بومی نیز باید افتخار شود در سفر به آذربایجان این بنیاد در استان آغاز به کار کرد و دولت نیز بودجه آن را تامین می کند تا به کار خود ادامه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و یادآور شد: نفس مذاکرات به خودی خود کاری بزرگ و مهم است و متن مذاکرات هم در آینده منتشر خواهد شد و هرکس که به متن مذاکرات درآینده توجه کند از دیپلماتهای ما و مواضع آنان  احساس غرور و افتخار خواهد کرد و البته کار سخت و سنگینی در حال انجام است.

روحانی تاکید کرد: تحریم فشار غیر قانونی بر ملت ما است و مشکلات زیادی را وارد کرده است که در یک نمونه آن پروژه صنعت شیشه ای بود که امروز افتتاح شد و سالها برای تامین دستگاه ها در مشکل بود  و فشار بر صنعت و تولید وارد می‌شود وبخشی از این فشارها برداشته شده است و توافق موقت ادامه دارد و قدم دیگر توافق لوزان بود.

وی خاطر نشان کرد: قدم مهم دیگری لوزان برداشتیم و مذاکرات در قدم سوم مهمتر و حساستر است و ریزه کاریهای زیادی دارد ولی به ملت قول می دهیم که در هیچ مذاکره ای اجازه نخواهیم داد اسراری از کشور در جنبه های مختلف به دست بیگانگان بیافتد.

وی با اشاره به امضای پروتکل الحاقی توسط کشور های مختلف گفت: مقررات بین المللی مختلف و پروتکل هایی  وجود دارد که توسط اکثر کشورها امضا می شود و منافع مشترکی را به وجود می آورد و دردنیای امروز همه کشورها مقررات بین المللی را در یک چارچوب می پذیرند و 124 کشوری که پروتکل الحاقی را امضا کرده اند هیچگاه حاضر به خطر انداختن امنیت خود نمی شوند وما پروتکل الحاقی را دو سال در این کشور امضا کرده و امتحان کرده ایم.

رئیس جمهور بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری با تاکید در زمینه دقت بر اسرار نظامی‌ فرمودند باید رعایت و مورد توجه باشد و دسترسی ها باید مدیریت شده باشد و اصولی را مورد مراعات قرار دهیم و خط قرمزهای نظام که مورد تاکید رهبری هست رعایت شود.مذاکرات ما در چارچوب آن خطوط است.

وی تاکید کرد: غنی سازی هسته ای و ادامه تحقیقات فناوری هسته خط قرمز ما هستند و مذاکره کننده ها هم از این خطوط قرمز آگاه هستند و دولت هم در این زمینه تخصص های لازم را دارد و باید این مسیر را ادامه دهیم و در دنیای امروز باید روابط ما مبتنی بر حفظ اصول دینی و انقلابی باشد وکوتاهترین و کم خرج ترین راه را انتخاب کنیم.

حجت الاسلام روحانی عنوان کرد: ما اگر نتوانیم در منطقه با کشورهای دیگر رقابت کنیم و عقب بمانیم در برابر نسل آینده مسئول خواهیم بود و معنی تدبیر این است که به فکر آینده نیز باشیم و با همراهی مردم و ارشادات رهبری از این پیچها عبور خواهیم کرد.

وی گفت: منطقه ما توسط دشمنان ناامن شده است و وضعیت حساسی وجود دارد و امروز عراق وضعیت خوبی ندارد و آوارگی و کشتار مردم رخ می دهد و گروه های بسیار وحشی که به هیچ چیز و هیچ جا رحم نمی کند در منطقه حضور دارند و ناآمنی های گسترده در یمن و سوریه ولبنان و دیگر کشورها وجود دارد.

رئیس جمهور یادآور شد: اگر فجایعی مانند یمن در کشوری غربی رخ می داد سازمان ملل چه می کرد و متاسفانه در جهان امروز اخلاق و عدالتی وجود ندارد و باید توانمندی ما‌‌در عرصه های نظامی هر رور بیشتر شود و با تیز بینی رهبری و هوشیاری ملت نخواهیم گذاشت که آتش ناامنی به مرزهای ما برسد و همه دست در دست هم کشور را در مسیر توسعه و امنیت قرارخواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید آرامش و ثباتی برای سرمایه گذاری درجامعه ایجاد کنیم ، گفت: علامت موفقیت دولت در بخش اقتصاد این است که کارآفرینان با اطمینان سرمایه گذاری می کنند و اگر استقبال نکنند علامت خوبی نیست.

وی ادامه داد: اینکه ما می بینیم یک سرمایه گذار از کشور خارجی در این کشور سرمایه گذاری بلند مدت می کند و پروژه مهمی را که 5 هزار و 800 میلیارد تومان ارزش دارد اجرا می کند و آزاد راه تبریز تا بازرگان را انجام می دهد در واقع یک علامت درست به دولت می دهد که راه درستی را می رویم.

رئیس جمهور با تاکید بر جایگاه ویژه راه ها در امر سرمایه گذاری‌ افزود: باید سرمایه گذار خارجی و داخلی را جذب کنیم و پروژه بزرگ دیگری را نیز با همکاری سرمایه گذاری خارجی در دستور کار داریم که بخشی از آن به غرب کشور متصل می شود.

وی گفت: بیکاری امری دشوار برای خانواده ها است و من از شنیدن برخی تلفن ها و مشاهده نامه ها احساس بار سنگینی می کنم و همه ما باید در پیشگاه خداوند جوابگو باشیم و اگر جوانی به خاطر بیکاری منحرف و معتاد شود باید در پیشگاه خدا جوابگو باشیم.

 حجت الاسلام روحانی ادامه داد: حکومت اسلامی به همه باید خدمت کنند و همه باید احساس امنیت کنند و در صدر اسلام و حکومت نبوی نیز این امنیت برای همه وجود داشت و عظمت پیامبر تنها منحصر به معنویت نبود و پیامبر اقتصاد و امنیت و زندگی راحت را آورد وهمزیستی مسالمت آمیز میان همه به وجود آورد.

وی با اشاره به امنیت حاکم در شهرهای مختلف کشور گفت: امنیت موجب استقبال گردشگران می شود و گردشگری یکی از راه های صدور انقلاب است و این گردشگران در برگشت از کشور در واقع سفرای فرهنگی هستند که سرزمین ما را تبلیغ و معرفی می کنند، در شرایط امروز ما باید زمینه را برای جذب سرمایه فراهم کنیم.


انتهاي پيام/د 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.