در نشست کتاب «دا» بیان شد:

مردم خرمشهر تحمل صدای توپ و تانک را ندارند/ پایان تدوین سریال «دا»

مردم خرمشهر تحمل صدای توپ و تفنگ حاصل از تولید سریال «دا» را ندارند.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست کتاب «دا» که امروز در غرفه نمایشگاهی انتشارات سوره مهر برگزار شد، سید زهرا حسینی راوی کتاب گفت: اینکه برخی مواردی در کتاب «دا» ذکر نشده‌اند به طور حتم حالت امنیتی داشته‌اند و نباید گفته می‌شدند البته من همه سعیم را در چاپ و انتشار کامل خاطراتم کرده‌ام.

وی ادامه داد: اکثرا می‌گویند که دلیل پایان سریع کتاب فشارها و شرایط نگارش کتاب «دا» بر می‌گردد اما اگر موردی بوده که در کتاب «دا» نیامده و حالت امنیتی هم نداشته به طور حتم به حافظه من برمی‌گردد. 

راوی کتاب «دا» در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در خصوص تولید سریال «دا» گفت: من خیلی در جریان تولید این سریال نیستم اما گویا تدوین آن به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تجهیز مکانی شهرک گونه در تهران در برنامه کاری تولید کنندگان سریال «دا» قرار گرفته چرا که مردم خرمشهر دیگر تحمل صدای توپ و تانک را ندارند و این سریال هم نیازمند این صداهاست.

وی ادامه داد: در مورد فیلم سینمایی «دا» هم باید بگویم خیلی‌ها تا به امروز اعلام آمادگی کرده‌اند اما ما منتظر اتمام کار سریال هستیم.

حسینی در مورد کتاب‌های ارائه شده در سوره مهر نیز اظهار داشت: انتشارات سوره مهر کتاب‌های خوبی همچون بابا نظر نورالدین پسر ایران دارد اما برخی از آن‌ها متاسفانه ضعیف نوشته شده اند البته به نظر من خاطرات خانوم کاتبی که هم‌اکنون در مرحله نگارش قرار گرفته می‌تواند رکورد کتاب «دا» را بزند.

راوی کتاب «دا» تصریح کرد: از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب می‌توان به این اشاره کرد که این کتاب مطالبی در مورد آوارگی مردم جنگ‌زده آورده که تا به امروز در هیچ کتاب دیگر منتشر نشده بود.

حسین خاطرنشان کرد: امیدوارم که اگر خدایی نکرده جنگی در کشورمان رخ داد مسئولان به فکر جنگ‌زدگان باشند. 

همچنین علی‌الله‌سلیمی کارشناس کتاب‌های ادبیات جنگ در بخشی دیگری از این نشست گفت: به نظر کتاب دا به همان اندازه که در زمان انتشار توانست جریان‌ساز باشد و ادبیات دفاع مقدس را ادبیاتی پر مخاطب نشان دهد همواره حالت خط شکنی داشته و بعد از انتشار آن بر روی ادبیات مظلوم دفاع مقدس سرمایه گذاری شد.

وی ادامه داد: «دا» تصور مخاطبان را بر هم زد البته هر اثری در یک دوره مطرح می‌شود دا هم در زمان خود پر فروش بوده.

این کارشناس ادبیات جنگ و دفاع مقدس اظهار داشت: هنوز فکر می‌کنم آمادگی خواندن را دارند و کتاب«دا» در نسل ‌های آینده نیز مخاطبانی خواهد داشت البته این مخاطبان نسبت به روزها و سال‌های اولیه انتشار این کتاب کمتر می‌شوند.

سلیمی خواندن کتاب «دا» در تمامی نسل‌ها را ناشی از عادت خوانندگان ایرانی به خوانش کتاب دانست و تصریح کرد: قبل از کتاب دا ادبیات جنگ به نام مردها شناخته شده بود و انگار کلمه جنگ واژه‌ای مردانه بود البته در همه جهان هم به همین گونه است اما کتاب داد تصور قبلی را بر هم زد و نشان داد که همانگونه که مرد‌ها در جنگ سهیم هستند زنان هم در این واقعه سهمی دارند.

سلیمی ادامه داد: من فکر می‌کنم که سهم زنان در جنگ نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم می‌تواند مهم باشد.

این کارشناس ادبیات دفاع مقدس و جنگ گفت: بعد از کتاب دا کتاب دیگری به حضور زنان در جنگ نپرداخته و ماهیت این کتاب متفاوت است.

وی گفت: کتاب دا این اصل ثابت کرده که میتوان ادبیات جنگ را به شکلی نوشت که سهم زنان در آن مشخص باشد.

سلیمی تصریح کرد: سرمایه گذاری حوزه هنری بر روی خاطرات کار فکر شده‌ایست چون انسان‌ها به مرور زمان دچار فراموشی ‌می‌شوند، اما زمانی که خاطرات ثبت می‌شوند ماده‌ای خامی برای فیلمنامه‌ها خواهند بود.

وی تاکید کرد: کتاب دا ماده‌ خام گسترده‌ایست و این احتمال که در آینده آدم‌های زیادی از بخش‌هایی از این کتاب برداشت کنند زیاد است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار