نمایشگاه تخصصی سوغات ملی ایران افتتاح شد

نخستین همایش سراسر و نمایشگاه تخصصی سوغات ملی ایران با حضور معاونان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری عصر امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ نخستین همایش سراسر و نمایشگاه تخصصی سوغات ملی ایران با حضور سید علی آقازاده مدیر عامل شرکت توسعه  ایران گردی و جهانگردی، نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، درویش امیری معاون امورحقوقی سازمان میراث فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، دکتر شیرکوند معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری عصر امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. 

پس از تلاوت آیاتی از قران کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران سید علی آقازاده مدیر عامل شرکت توسعه ایران گردی و جهان گردی پس خیر مقدم به  حضار گفت: برگزاری این نوع همایش‌ها و نمایش‌ها می‌تواند آغازی برای قرار گرفتن در مسیر سخن مقام معظم رهبری که شعار ایشان ملت دولت و همدلی و هم زبانی است و قرار گرفتن در راستای اقتصاد مقاومتی نقش مهمی داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: این نمایشگاه به کمک فعالان میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری بخش خصوصی بویژه شرکت برگزار شده است و باید یاد آور شد که این دست ا ز نمایشگاهها می‌تواند تصویر خوبی بر اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار داشته باشد. 

آقازاده اظهار داشت: با توجه به پتانسیل‌های خوب کشورمان در خصوص جاذبه‌های گردشگری مذهبی و اقلیم و صنایع دستی که ریشه در فرهنگ و تمدن دارد نیازمند برنامه جامعی هستیم تا بتوان از این حرکت سر آغازی برا ی معرفی سوغات کشورمان به جهان باشد و همچنین در این 3 روز ما  چکیده‌ای از این سوغات را در اینجا به نمایش گذاشته‌ایم. 

وی پس از معرفی سوغات شهرهای مختلف کشور افزود: باشد که موفقیت نمایشگاه امسال بتواند سر آغازی برای برگزاری نمایشگاههای دیگر در شهرهایی که از لحاظ تاریخچه دارایسابقه زیادی هستند باشد. 

آقازاده در پایان از حمایت های  سلطانی فر معاون ریاست جمهور و معاونین وی و همه همکارانشان تشکر کرد. 

در ادامه مراسم پس از پخش کلیپ در این خصوص گروه دستان گویا که متشکل از افراد گنگ بود به جایگاه رفتند و با موسیقی متناسب هر شهر به معرفی آن پرداختند.
  
پس از آن بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به  جایگاه رفت و در ادامه گفت: بطور کلی کشور ما در خصوص انواع سوغات بسیار کم کار کرده است و فقر نظری در این حوزه مشهود است و اگر زدوده نشود فعالیت ما فعالیت تعریفی نخواهد بود. 

نامور مطلق در ادامه بیان کرد: ما باید بدانیم که نگرش ما راجع به سوغات چگونه است و تقسیم بندی آن به چه صورت است، بحث سوغات یک امر فرهنگی است که در این حوزه باید بازنگری شود و این نمایشگاه می‌تواند در این امر ما را یاری کند. 

وی اظهار داشت: صنعت سوغات متشکل از چند بخش است که از یک به بحث گردشگری و از طرف دیگر به صنایع دستی مرتبط می شود بنابراین اندیشیدن به این حوزه نیاز به تامل بین بخشی دارد.  ما فقط در کشور امریکا بیش از 17 میلیارد دلار گردش پول ملی ناشی از سوغاتی داریم و در اروپا  هم به همین شکل است. 

وی  در ادامه گفت:‌ اگر بخواهیم سوغات کشورمان را بصورت کلان تقسیم کنیم به دو دسته‌ی خاطره‌ای و هدیه‌ای تقسیم می‌شود که هدف گذاری‌های متفاوت دارد و باید این را در نظر بگیریم که اگر در بخش نظری اندیشه صورت  نگیرد در بخش عملی هم مشکل پیدا خواهیم  کرد. 

نامور مطلق تصریح کرد: سوغات خاطره‌ای برای به یاد آوردن تجربه گردش و خاطره یک سفر است و این نوع سوغات می‌توان گفت حافظه کمکی افراد هستند و همانند عکس گرفتن می‌ماند که افراد می‌خواهند خاطره‌ای را جاودانه کنند ولی سوغات هدیه‌ای را افراد می‌خرند تا بتوانند تجربه و خاطره سفر خود را با دیگران تقسیم کنند. 

وی افزود: در کشور فرانسه بیننده بسیار زیادی از مجسمه ایفل هستیم ولی وقتی به اصفهان می‌رویم یک شی خاطره انگیز از عمارت‌های آن نمی‌بینیم. 

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: امروزه اشیا اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و شی عنوان فعال دارد، در فضاهایی که ما زندگی می‌کنیم اشیا بر ما تاثیر گذار هستند و ما نیز بر آنها بطور مستقیم اثر می‌گذاریم. 

وی افزود: ما در اصفهان هنر تحریک خریدار را داریم خرید از نظر هدف دو دسته است یکی کاربردی و بر اثر نیاز و دیگر براساس میل است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات جدی کشور ما در بخش سوغات توزیع است ما در زمینه توزیع مشکل داریم و اگر بتوانیم شرکتهای توزیعی خوبی فراهم کنیم موفق خواهیم شد همچنین باید دقت خود را در این زمینه بالا ببریم  چراکه اگر موفق شویم خدمتی بزرگ به اقتصاد مقاومتی کشور کرده‌ایم. 


در ادامه مراسم  شیر کوند معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به جایگاه آمد و گفت: من به دلیل سابقه کاری و تجربه‌ام به همه چیز اقتصادی نگاه می‌کنم و این امر را هم از نظر اقتصادی آسیب‌شناسی می‌کنم. 

وی در ادامه گفت: اگر دقت کرده باشید می‌بینید که  کشور ما از سال 1353 یعنی حدود 40 سال قبل در راهی حرکت کرده است که هرچه به  جلو آمده ضررهای زیادی را به بخش‌های گوناگون زده است و نه تنها اقتصاد ما ملی نشد بخش‌های دیگر هم آسیب دیدند. 

وی در ادامه گفت: ما به دلیل آنکه در سال 53قیمت نفت از 3 دلار به 12 یا 13 دلار رسید یعنی تقریبا 4 برابر شد سال 53را مورد توجه قرار دادیم و  در ان زمان دولت وقت که صاحب نفت بود خزانه خود را از در آمدهای نفتی پر کرد و همین شد که اقتصاد ما بر دست درآمدهای نفتی قرار گرفت. 

شیر کوند اظهار داشت: از نظر صاحب نظران این حوزه برخی معتقدند که نفت نه  تنها به ما کمک نکرد بلکه آسیب زیادی به ما زد. از موارد دیگر که می‌توان گفت این است که مالیات در کشور اهمیت چندانی ندارد در صورتی که در کشورهای دیگر مالیات حرف اول را در اقتصاد می‌زند و ما تنها صورت بندی مالیات را داریم و اگر به مالیات خود اهمیت می‌دادیم بخش خصوصی را تقویت می کردیم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در همه کشورها گردشگری یک صنعت محسوب می‌شود ولی در کشور ما از حوزه صنعت در  آمده و تنها به یک نماد فرهنگی رسیده و باید شرکتهایی را پیدا کنیم که در این عرصه وارد شوند و محصولات خود را به دنیا معرفی کنند و این خود زمینه اشتغال یابی است. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار