کشف پی سوز سفالی در آرامگاه فردوسی

گمانه زنی باستان شناسی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی به مساحت حدود 7 هكتار به کشف پی سوز سفالی با لعاب فیروزه‌ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری انجامید.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حسین عباس زاده سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی این خبر را اعلام و تصریح کرد که این طرح با هدف بررسی علمی و باستان شناسی و لایه نگاری این منطقه انجام شد.

به گفته وی پس از گمانه زنی لایه‌های تاریخی و رسیدن به آثار معماری و اشیای تاریخی کار متوقف شد.

عباس زاده اظهار داشت: در این طرح 17گمانه ایجاد شد و در اغلب گمانه‌ها تا عمق 3.5 متری پیش رفتیم.

سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی تصریح کرد: به جز یکی دو مورد که به زباله برخوردیم طبق برنامه در گمانه‌هایی که به آثار تاریخی نرسیدیم تا خاک بکر پیش رفتیم.

وی خاطر نشان ساخت: با اتمام طرح گمانه زنی به هدف اولیه که یافتن لایه‌های تاریخی در محوطه بود رسیدیم و برایمان ثابت شد که در این منطقه آثار تاریخی وجود دارد.

عباس زاده تصریح کرد: در تمامی گمانه‌های ایجاد شده آثار و بقایای حضور انسان به چشم می خورد و در برخی از گمانه ها هم آثار معماری و اشیای سفالی مشاهده شد.

وی عمده ترین شی تاریخی حاصل از این طرح را پی سوز سفالی دارای لعاب فیروزه‌ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری اعلام کرد.

به گفته عباس زاده در بخش معماری نیز بقایای دیوار و کف پوش آجری مهمترین یافته گروه بود.

این باستان شناس در پایان یادآور شد: برای ادامه کار و انجام کاوش دراین محوطه تاریخی، گمانه‌ها باید وسیع تر شوند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار