حریری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

تاثیرات کوتاه مدت و بلندمدت توافقات هسته‌ای در اقتصاد ایران/ رونق بیشتر در تجارت فرامرزی

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به توافق ایران و کشورهای 1+5 گفت: این توافق هم اثرات کوتاه‌مدت و هم بلندمدت در اقتصاد کشور دارد که از جمله اثرات کوتاه‌مدت آن می‌توان به شوک و هیجانی اشاره کرد که توسط افراد عجول به بازار وارد می‌شود.

تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت توافقات هسته ای در اقتصادایران/رونق بیشتر در تجارت فرامرزیمجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به توافق انجام شده بین ایران و 1+5 اظهار داشت: مسلما این توافق و رفع تحریم به نفع اقتصاد ایران است که تأثیرات خود را به زودی نشان خواهد داد.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران افزود: این توافق هم اثرات کوتاه‌مدت و هم بلندمدت دارد که ازجمله اثرات کوتاه‌مدت آن می‌توان به شوک و هیجانی اشاره کرد که توسط افراد عجول به بازار وارد می‌شود که از جمله آن نگهدارندگان ارز در منزل هستند که این ارزها را به بازار سرازیر می‌کنند.

حریری گفت: همچنین نباید نگران کاهش قیمت دلار باشیم چرا که قیمت دلار به عقیده من به طور میانگین بین 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 300 تومان ثابت می‌ماند.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و چین تصریح کرد: با رفع تحریم‌ها 100 میلیارد دلار پول که در خارج از کشور برای ما غیرقابل دسترس بوده آزاد می‌شود این در حالی است که این رقم برای اقتصاد ما  که در چند سال گذشته با سالی 20 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را اداره می‌کردیم، رقمی نیست.

وی ادامه داد: باید یاد روزهایی باشیم که در بازه زمانی 84 تا 89، 100 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما با این وجود اقتصاد ما شاهد تغییر چشمگیری نبود.

به گفته حریری، دولت باید این 100 میلیارد دلار را تنها خرج واردات ماشین‌آلات و کالاهای سرمایه‌ای کند که به توسعه زیرساخت کشور کمک می نماید.

حریری افزود: در حال حاضر ما در کشور نیاز به هواپیما، کشتی‌ و نیز نوسازی ناوگان حمل‌‌ونقل مسافری و باری هستیم که با نوسازی این ناوگان اشتغال نیز ایجاد می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در این توافق انجام شده نکات مثبت زیادی وجود دارد گفت: در بخش تجارت فرامرزی با رفع تحریم بانک‌ها و با احتساب اینکه سالی 100 میلیارد دلار مجموع واردات و صادرات ما است با رفع تحریم شاهد رونق بیشتری در این بخش خواهیم بود.

حریری تصریح کرد: امروز مسئله اصلی واردات کالاهای ساخته شده نیست چرا که بازار اشباع از کالا است و باید به فکر خروج کامل از رکود باشیم.

وی ادامه داد: امروز نگرانی ما نباید واردات کالا باشد بلکه باید نگران این باشیم که قدرت خرید مردم کاهش یافته و در حال حاضر آن طور که باید از خرید کالا استقبال نمی‌کنند.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور ما توانایی بازسازی بالایی دارد گفت: همان طور که بعد از جنگ توانستیم اقتصاد کشور را بازسازی کنیم بعد از تحریم‌ها نیز می‌توانیم اقتصاد کشور را به بهترین نحو اداره نماییم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار