مدیر عامل شرکت عمران اندیشه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

نگاه مطلق خوابگاهی به شهرها، پویایی و سرزندگی را از شهر می‌گیرد

مدیر عامل شرکت عمران اندیشه گفت: برخی از شهرها صرفا با هدف اسکان سر زیر جمعیت احداث می‌شوند و حاکم شدن نگاه مطلق خوابگاهی به چنین مناطقی به رخوت و خمودگی و دور شدن شهر از پویایی و سر زندگی منتهی می‌شود.

محمد آیینی مدیر عامل شرکت عمران اندیشه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در تشریح ابعاد و زوایای سیاست‌های توسعه شهری اظهار کرد: اغلب اوقات ساخت و توسعه شهرها و به خصوص شهرهای جدید با توجیه اسکان و استقرار جمعیت بنا می‌شوند که این امر با توجه به به سیاست‌های اسکان جمعیتی در مولفه‌هایی همچون سیاست‌های توسعه شهری متصل (همجواری و چسبیده شدن شهری جدید به شهرهای مادر)، سیاست‌های توسعه درونی (با لحاظ نمودن تغییر کاربری‌ها، انتقال صنایع مزاحم، پادگان‌ها و...) و توسعه منفصل (احداث شهری جدید در حدفاصل شهر مادر با فاصله تقریبی 30 کیلومتری) عملیاتی می‌شوند.

وی در ادامه افزود: گاهی به منظور انتقال پایتخت و یا احداث شهری جدید با هدف استقرار سفارت‌ خانه‌های کشورهای مختلف در منطقه و محدوده‌ای مشخص بنا می‌شوند که به عنوان نمونه شهر ریاض از موارد چنین رویکردی محسوب می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: احداث شهرها در جوار مراکز صنعتی با هدف تسهیل در رفت و آمد کارکنان و نیروی انسانی فعال در مراکز صنعتی از دیگر سیاست‌های احداث شهرها محسوب می‌شود که فولاد شهر از نمونه‌ شهرهایی است که با این توجیه بنا شده‌اند.

آیینی در ادامه تصریح کرد: در کشور ایران شهرهای جدید اغلب با رویکرد و توجیه اسکان سر ریز جمعیت بر پا می‌شوند که البته نگاه صرف و مطلق به چنین شهرهایی با این رویکرد آن‌ها را به مناطقی خوابگاهی مبدل می‌کند که چنین امری قابل نقد است، زیرا نگاه مطلق گرایی و خوابگاهی به شهرها پوپایی و سرزندگی را از شهر می‌گیرد و آن را با خمودگی، جمود و رخوت مواجه می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: شهر جدید اندیشه از موفق ترین نمونه‌ها و تجربه‌های ساخت و توسعه شهرهای جدید محسوب می‌شود که از وضعیت قابل قبولی در حوزه‌های گوناگون اعم از سیمای شهری، نوع معماری، زیر ساخت‌های شهری، فضای سبز، فرهنگسراها، سرانه‌های ورزشی و... برخوردار است و امید آن داریم با همدلی و همگرایی که بین مسئولان شهرستان شهریار و شهر جدید اندیشه جاری و ساری است، روند توفیقات و شکوفایی این منطقه در آینده نیز با سرعت و شتاب فزاینده استمرار یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار