ماری هارف: آمريکا برای رسيدن به توافق عجله نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجهٔ آمریکا تاکید کرد:این کشور برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران عجله نمی‌کند و گواه این امر، دو بار تمدید طرح اقدام مشترک است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجهٔ آمریکا متن مربوط به کنفرانس خبری روز جمعهٔ ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجهٔ آمریکا را منتشر کرد.

در بخشی از این کنفرانس خبری یکی از خبرنگاران از ماری هارف پرسید: آمریکا برای اطمینان بخشی به همپیمانان خود در گروه ۱+۵، مبنی بر اینکه در مذاکرات با ایران برای رسیدن به توافق عجله نخواهد کرد و اینکه آمریکا قصد ندارد که توافق فقط بین آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها توافق صورت گیرد و دیگران در حاشیه بمانند، چه خواهد کرد؟

ماری هارف در پاسخ گفت:قطعا این طوری نیست. پنج بعلاوهٔ یک در مورد این موضوع همچنان متحد است. همهٔ ما درحال مذاکره با ایران هستیم. همهٔ این کشور‌ها نیز گفتگوهای دوجانبه با ایران دارند پس ما تنها کسانی نیستیم که این کار را می‌کنیم. ما مرتبا در مورد اینکه در مذاکرات دوجانبهٔ ما چه می‌گذرد به یکدیگر گزارش می‌دهیم؛اما بالاخره توافق بین پنج بعلاوهٔ یک و ایران خواهد بود و این مسئله روشن است. ما مرتبا در این باره با شرکای خود گفتگو می‌کنیم.

ماری هارف افزود: "این ایده که ما به نوعی به سمت یک توافق عجله می‌کنیم حقیقت ندارد. ما دو بار طرح اقدام مشترک را تمدید کردیم. ما در هر دو مورد می‌توانستیم یک توافق بد بکنیم؛اما این کار را نکردیم.ما می‌خواهیم تا با سپری شدن زمان این مسئله را حل کنیم. فکر می‌کنم که شما از رئیس جمهور و وزیر امور خارجهٔ آمریکا شنیده باشید که قرار نیست ما برای همیشه مذاکره کنیم و همچنین از این دو مقام شنیده‌اید که ایران باید در اینجا تصمیمات اساسی بگیرد و ما خواهیم دید که آیا آن‌ها می‌توانند این کار را بکنند یا خیر؟"

هارف،درباره نقش ایران در جنگ با گروه تروریستی داعش در عراق گفت آمریکا اوضاع عراق را تحت نظر دارد. 

خبرنگاری از وی درباره نقش ایران در جنگ با داعش در عراق پرسید و گفت آیا آمریکا از این مسئله و به ویژه درباره مشارکت "قاسم سلیمانی "فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این جنگ نگران نیست؟ 

ماری هارف در پاسخمدعی شد : "ما قطعا تحولات را تحت نظر داریم. همانطور که دو روز قبل گفتم، اگر ایران بخواهد به شیوه‌ای مشارکت کند که به تنش‌های فرقه‌ای دامن بزند، این کار به حیدر العبادی نخست وزیر عراق و عراقی‌هایی که می‌کوشند کار را به شیوه‌ای چند فرقه‌ای پیش ببرند، کمکی نخواهد کرد. در آن صورت این مسئله برای ما نگران کننده خواهد بود. من نمی‌خواهم هنوز در این باره قضاوتی بکنم. پس می‌توانم بگویم که ما اوضاع را تحت نظر داریم. من فکر می‌کنم این کار سازنده‌ای خواهد بود که بخواهیم بدانیم (در عراق) چه می‌گذرد."
 
خبرنگار پرسید آیا شما با ایرانی‌ها در تماس هستید؟ آیا این مسئله در مذاکرات دیروز مطرح شد؟ 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: "تا آنجا که من می‌دانم، خیر. و ما قطعا در این خصوص با ایرانی‌ها هماهنگی نمی‌کنیم."

خبرنگار در ادامه گفت فیلم‌هایی در عراق از ارتش و شبه نظامیان عراقی منتشر شده است که حقوق انسانی سنی‌ها را نقض می‌کنند. این کار در کنار مداخله ایرانی‌ها به تنش‌های فرقه‌ای دامن می‌زند. نظر شما در این باره چیست؟ 

ماری هارف گفت: «من این گزارش‌ها را مشاهده کرده‌ام. بدیهی است این مسئله بسیار نگران کننده است. ما دولت عراق را تشویق کرده‌ایم به صورت کامل درباره هرگونه نقض حقوق بشر تحقیق کند. قطعا این چیزی است که ما مایلیم انجام بگیرد. اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشد ما می‌خواهیم چنین کارهایی در آینده تکرار نشود.» 

خبرنگاری در ادامه گفت فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ریگا پایتخت لتونی گفت به اعتقاد وی چند پله تا رسیدن به یک چارچوب یا تفاهم درباره برنامه هسته‌ای باقی است اما وی همچنین گفت یک توافق خوب در دسترس است. آیا شما هم همین ارزیابی را دارید که یک توافق خوب در این مرحله در دسترس است؟ 

ماری هارف در پاسخ گفت: "من نیز این ارزیابی را دارم که یک توافق خوب امکان پذیر است. ما قصد نداریم یک توافق بد را بپذیریم. هنوز موانعی وجود دارد که ما می‌کوشیم بر آن‌ها فائق آییم. اما ما معتقدیم می‌توانیم تا پایان ماه مارس به آنجا برسیم." 

خبرنگار گفت موگرینی طوری حرف می‌زد که گویی توافق اساسا به دست آمده یا نزدیک است که به دست آید. 

ماری هارف گفت: "من با این تلقی موافق نیستم که توافق انجام گرفته است."


ماری هارف در خصوص اظهارات "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه که گفته بود تعهداتی که آن‌ها (از ایران) مشاهده کرده‌اند چندان کافی نبوده است و برای همین است که فردا (شنبه) نیز در پاریس مذاکره می‌شود، اعلام کرد: "قطعا ما به چیزی که باید برسیم هنوز نرسیده‌ایم چون هنوز به توافقی دست نیافته‌ایم. این حرف درست است. من فکر می‌کنم مذاکرات در پاریس مسائل مختلفی را شامل خواهد شد."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار