در مصاحبه با شبکه "ای بی سی" نیوز

کری: ما برنامه هسته‌ای ایران را کند کردیم و حتی به تعویق انداخته‌ایم

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد؛ نمی‌توان درباره دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی با ایران تعهد داد.

کری: ما برنامه هسته‌ای ایران را کند کردیم و حتی به تعویق انداخته‌ایمبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "جان کری" در مصاحبه با برنامه این هفته شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز شرکت کرد.

"کری"  در خصوص عملیات علیه داعش پاسخ داد : آنچه من گفتم این بود که ما در مسیر موفقیت قرار داریم. این موفقیت در عراق شروع می شود. بله من سر حرف خود هستم. ما در حال افزایش این توانایی هستیم. هربار که عراقی ها همراه با متحدان خود تاکنون به شکلی موفقیت آمیز عمل کرده اند ، ما داعشی ها را شکست داده ایم. حقیقت این است عراقی ها درصد ثابت و مهمی از منطقه ای را که داعشی ها در اختیار داشتند بازپس گرفته اند. اکنون سوریه موضوعی متفاوت است. سوریه چالشی بزرگتر است. ما به افراد حاضر در سوریه نیاز داریم. اینها نیروهای آمریکایی نخواهند بود ولی ما در حال بررسی در این باره هستیم. آموزش و تجهیز اپوزیسیون ، این ماه آغاز می شود. کشورهای عرب منطقه ، تلاش های خود را افزایش داده اند. من این هفته با همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدارهایی خواهم داشت. من با سلمان پادشاه عربستان دیدار می کنم. تلاش و انرژی زیادی صرف این موضوع می شود و من اطمینان دارم با گذشت زمان ، جنگجویان دولت اسلامی را شکست می دهیم. ما در واقع ، آنها را ضعیف می کنیم و در نهایت از بین می بریم.

کری ادامه داد: سرهای بیست و یک مسیحی قبطی در لیبی بریده ، یک نظامی سوزانده و یک خلبان نیز داخل قفس سوزانده شد و خبرنگاران آمریکایی نیز سرشان بریده شده است. من این را درک می کنم اما باز هم پای آنچه گفته ام هستم. صحبت من این است که در طولانی مدت در مقایسه با قرن گذشته ، در حقیقت افراد کمتری به سبب وضعیت جنگی ، خشونت ، مسائل بهداشتی و غیره می میرند. اما موضوع مهم این نیست. موضوع مهم ، اکنون آنچه کلاپر می گوید است. میزان فعالیتهای تروریستی و حوادث مشخصی که افراد در آنها کشته می شوند افزایش یافته است. این تهدید ، بسیار ، بسیار واقعی است. کسی برای به حداقل رساندن این تهدید تلاش نمی کند. پرزیدنت اوباما ائتلافی از کشورها را گردهم آورده است. ما نهایت تمرکز را معطوف این موضوع کرده ایم. ما بر نبرد در فضای سایبری نیز متمرکز شده ایم. ما مرکزی را در ابوظبی مستقر کرده ایم.

کری در خصوص عملیات موصل پاسخ داد : برخلاف آنچه در پیش از این در روزنامه ها نوشته شده است. احتمالا قصد نداریم از قبل درباره آنچه قرار است روی دهد و اقداماتی که در آینده انجام شود به تبلیغ بپردازیم. ما طرح های خود را اجرا خواهیم کرد با این حال قصد نداریم که درباره استراتژی خود در رسانه ها اطلاع رسانی کنیم و از قبل به تشریح طرح های خود بپردازیم. نیروهای عراقی به شدت در تلاش برای آماده کردن هرچه سریعتر خود هستند. آنها تلاش های زیادی را معطوف این مسئله کرده اند و زمانی که شرایط آماده باشد ما طرح های خود را عملیاتی خواهیم کرد و در آن زمان با سطح مطلوبی از اطمینان به اجرای طرح های خود می پردازیم.  فکر می کنم مطالب ضد و نقیضی در رسانه ها نوشته شده است. ما گزینه های زیادی داریم . بنابراین نمی توان براساس آنچه در رسانه ها نوشته می شود قضاوت دقیق داشته باشیم. عملیات موصل زمانی اجرایی می شود که ما به آمادگی برسیم و براساس برنامه نیروهای ائتلاف در این باره اقدام خواهد شد. این عملیات زمانی صورت خواهد گرفت که اطمینان داشته باشیم که موفق خواهیم شد. 

کری در خصوص سفر نتانیاهو به آمریکا پاسخ داد : نخست وزیر اسراییل هر زمان که بخواهد به آمریکا بیایید ما از وی استقبال می کنیم و وی می تواند در آمریکا سخنرانی کند و اکنون مناسبات با اسراییل از نظر امنیتی در مقایسه با هر زمان دیگری در تاریخ نزدیک تر است. من قبلا این آمار را ارائه کرده ام. ما به خاطر اسراییل طی دو سال گذشته وارد عملیات شده ایم و بیش از هفتصد بار برای دفاع از اسراییل عملیات صورت داده ایم. من به طور منظم با نخست وزیر اسراییل گفتگو می کنم. ما به هیچ وجه نمی خواهیم که این مسئله تبدیل به یک جنجال سیاسی شود. روشن است که اقدام رییس مجلس نمایندگان درباره دعوت از نتانیاهو اگر اقدامی منحصر به فرد نبود اقدامی عجیب بود چرا که این دعوت بدون اطلاع و هماهنگی با دولت صورت گرفت. با این حال دولت به هیچ وجه نمی خواهد که این مسئله تبدیل به جنجالی سیاسی شود. ما قصد داریم بر این مسئله متمرکز باشیم که هدف اصلی در اینجا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای(!) است و آمریکا و اسراییل درباره این مسئله توافق دارند. با این حال واقعیت این است که ما در حال حاضر یک توافق موقت داریم که اکنون نیز معتبر است و برهمین اساس ادامه خواهیم داد. اسراییل در حال حاضر به خاطر این توافق موقت که ما با ایران امضا کردیم امن تر است. 

وی افزود: میزان اورانیوم بیست درصد ایران در حال حاضر به صفر کاهش یافته است. ما تولید سانتریفیوژ در ایران را متوقف کرده ایم و در داخل تاسیسات آنها در حال بازرسی هستیم و فعالیت راکتور اراک را نیز متوقف کرده ایم. عراق در حال حاضر امن تر شده است و این معیاری است که ما در هرگونه توافقی که قصد دستیابی به آن را داریم رعایت خواهیم کرد. این معیار به این خاطر است که تضمین کنیم ایران نتواند به لطف تدابیری که ما اتخاذ می کنیم به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

کری ادامه داد: ما مناسبات امنیتی بی همتایی با اسراییل داریم و به این مناسبات ادامه خواهیم داد. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اقدامات زیادی برای تضمین امنیت اسراییل صورت داده است که از جمله آن استقرار سامانه ضد موشکی گنبد آهنین و توسعه تسلیحاتی بوده است که به طور مشخص طراحی و محاسبه شده است تا بتواند با مشکل تسلیحات هسته ای ایران برخورد کند و رییس جمهور نیز قول داده و متعهد شده است که ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت. حالا من به شما تضمین می دهم. ما بارها و بارها این تضمین را داده ایم که توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است و ما توافق بد نخواهیم کرد. با این حال به خاطر داشته باشید که افراد زیادی هستند که مخالف توافق موقت بودند و گفته بودند که این توافق بسیار بد و وحشتناک بود. واقعیت این است که توافق موقت اجرایی شده است و طرفها به آن پایبند بوده اند. ما این توافق را ارزیابی کردیم و اثبات کردیم که برنامه هسته ای ایران را کند و حتی به عقب بازگردانده ایم. ما اکنون قصد داریم قدم بعدی را برداریم تا ببینیم آیا می توانیم یا نه. با این حال من اکنون نمی توانم قول بدهم که می توانیم. با این حال ما خواهیم آزمود که آیا دیپلماسی می تواند از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کند یا خیر. 

وزیر خارجه آمریکا گفت با توجه به موفقیتی که در دستیابی به توافق موقت بدست آوردیم سزاوار امتحان کردن بخت خود برای توافق آتی درباره مسئله هسته ای ایران هستیم.

جان کری در ادامه مصاحبه گفت: با این حال ما خواهیم آزمود که آیا دیپلماسی می تواند از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کند یا خیر تا اینکه دیگر مجبور به اقدامات اضافی ازجمله احتمال رویارویی نظامی نباشیم. با توجه به موفقیتی که در توافق موقت به دست آوردیم من بر این باورم که ما از موقعیت بهتری در راستای امتحان کردن این گزینه برخورداریم و سزاواریم که امتحان کنیم آیا می توانیم در آینده به یک توافق خوب مشابه دست یابیم یا خیر. بهتر است که این کار را با دیپلماسی انجام دهیم تا با یک استراتژی نظامی. فکر می کنم همه موافقند که گزینه نظامی باید تنها پس از آن صورت گیرد که همه گزینه های دیپلماسی امتحان شده باشد. 

کری در خصوص قتل مخالف روس پاسخ داد : ما هیچ اطلاعاتی نداریم و در این باره اظهار نظر نخواهیم کرد. با این حال در حال حاضر اطلاعاتی هم نداریم. درنهایت امیدواریم که در این باره تحقیقات دقیق شفاف و واقعی صورت گیرد نه اینکه چه کسی گلوله را شلیک کرده است بلکه این که این قتل به دستور چه کسی صورت گرفته است و یا چه کسی در پشت آن بوده است. چهار مرد از یک خودرو به سرعت پیاده می شوند ، فکر می کنم چهار نفر، در وسط مسکو آن هم در وسط روز، این به نظر یک حادثه عادی نمی رسد. ما واقعا با مردم روسیه ابراز همدردی می کنیم. فردی که کشته شد فردی بود که به شدت متعهد به مناسباتی بهتر با جهان بود. وی به عنوان معاون نخست وزیر تلاش زیادی برای بهبود مناسبات با آمریکا صورت داد. وی به یک فعال معروف است و در این کار فعالیت کرده و فعالیت می کرد و ما به شدت از شنیدن خبر قتل وی متاسف شدیم و امیدواریم مسئولان روسیه تحقیقات شفاف و معتبری برای یافتن عامل قتل و افرادی که در پشت آن قرار دارند صورت دهد.



انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار