دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو؛

20 اثر ایران در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار دارد

تاکنون 35 اثر تاریخی و هنری ایران در حوزه های میراث ملموس، ناملموس و حافظه جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و 20 اثر نیز در فهرست ثبت قرار دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، محمدرضا سعیدآبادی افزود: تاکنون 17 اثر ملموس از ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده که آخرین آنها گنبد کاووس و کاخ گلستان است.
 
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 10 اثر ناملموس از جمله آیین نوروز، قالی شویی اردهال، مهارت فرش بافی کاشان و فارس، آیین به آب انداختن لنج در خلیج فارس و تعزیه از ایران ثبت جهانی شده است.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: حدود 20 اثر نیز از ایران در فهرست ثبت جهانی قرار دارد که آیین باران خواهی و طب سنتی از آن جمله است.
 
وی میراث ملموس را شامل یک اثر معماری زیبا، قدیمی و اصیل همچون نقش جهان اصفهان ، بیستون کرمانشاه، قره کلیسا آذربایجان غربی و ارگ بم که در آنها هم زیبایی و هم هنر وجود دارد، عنوان کرد.
 
سعیدآبادی ادامه داد: میراث ناملموس شامل آیین ها، سنت ها، مهارت ها، زبان و لهجه ها، موسیقی و هرآنچه هویت و ریشه و سنت را نشان می دهد، است که در گام نخست باید ثبت ملی شود و بعد به ثبت جهانی برسد.
 
وی گفت: نظام بین المللی به گونه ای است که هر سال هر کشوری فقط می تواند یک اثر را در هر یک از حوزه های ملموس ، ناملموس و حافظه جهانی برای ثبت جهانی پیشنهاد دهد.
 
وی افزود: برنامه حافظه جهانی یونسکو نیز آثار مکتوبی که ایده و فکر آن در قالب کتاب قدیمی و نسخه اصلی باشد، به ثبت می رساند.
 
سعیدآبادی با اشاره به اینکه کلیات مثنوی معنوی مولوی برای سال جاری میلادی آماده ثبت شده است، گفت: تاکنون خمسه نظامی، نقشه های دوره صفویه در آستان قدس رضوی، وقف نامه ربع رشیدی یک اثر ماندگار در حوزه وقف و کتاب مسالک الممالک، شاهنامه ای به نام نسخه باسمان قلی فردوسی در حافظه جهانی به ثبت رسیده است.
 
وی یادآور شد: همچنین مجموعه اسنادی که تحت عنوان اسناد مربوط به خلیج فارس در وزارت امور خارجه وجود دارند، ثبت جهانی رسیده اند.
 
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: ایران در حوزه ثبت حافظه جهانی و آثار مکتوب یونسکو در آسیا و اقیانوسیه به ترتیب رتبه دوم و سوم و در حوزه میراث ملموس، رتبه دوازهم را دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: با این که در زمان جنگ تحمیلی هیچ آثاری از ایران ثبت نشده، به دلیل غنای فرهنگی این کشور، ایران از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است که امید می رود این جایگاه هر سال ارتقا یابد.
 
وی به داشته های فرهنگی گیلان اشاره و اضافه کرد: با توجه به غنای فرهنگی در استان گیلان در میراث ناملموس و تنوع فرهنگی، در صورتی که آثار ناملموس آن زودتر به مرحله آماده سازی برسد؛ در سال جاری در یونسکو ثبت می شود.
 
سعیدآبادی گیلان را در حوزه های خوراک شناسی، موسیقی و صنایع دستی دارای جایگاه خواند و گفت: هم اکنون چندین شهر در ایران نظیر اصفهان در حوزه صنایع دستی، شیراز در ادبیات و گیلان در حوزه خوراک شناسی پرونده هایی برای ثبت جهانی دارند.
 
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به منظور شرکت در دو همایش با موضوع توسعه پایدار به استان گیلان سفر کرد.

انتهای پیام/ز
برچسب ها: دبیرکل ، یونسکو ، ملموس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.