کرمان؛

مرمت ارگ بم همت مسولان را می طلبد

مدیر پایگاه میراث جهانی در شهرستان بم گفت : سال 83ارگ بم در فهرست میراث در خطر ، ثبت شد و اقدامات حفاظتی ما از دید کمیته میراث جهانی یونسکو مثبت اعلام شد و بعد از 10سال در سال 93 ارگ بم از فهرست آثار در خطر میراث جهانی خارج شد که این موضوع مهمترین دستاورد پایگاه میراث جهانی در بم بود .

افشین ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ِکرمان با اشاره به اینکه طبق این ضوابط زلزله بخشی از تاریخ محوطه ارگ بم است کهنمیتوان آثار آن را محو کرد افزود :کسی که وارد ارگ می شود باید هم چهره معماری قبل از زلزله و هم آثار و شواهد زلزله را ببیند به همین خاطر بحث بازسازی کل ارگ بم و رسیدن به شکل قبلی آن منتفی است .

وی با اعلام اینکه سال 83ارگ بم در فهرست میراث در خطر ثبت شدگفت : اقدامات حفاظتی مااز دید کمیته میراث جهانی یونسکو مثبت اعلام شد و بعد از 10سال در سال 93 ارگ بم از فهرست آثار در خطر میراث جهانی خارج شد که این موضوع مهمترین دستاورد پایگاه میراث جهانی در بم بود .

ابراهیمی افزود :بعد از زلزله همکاری های بین المللی ما آغاز شد که این همکاری ها همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد : در این راستا ایتالیایی ها در برج شمالی ارگ بم کارهای مرمتی انجام دادند، فرانسوی ها در راه اندازی آزمایشگاه خشت و گل همکاری دارند.

ابراهیمی در ادامه گفت: همچنین ژاپنی ها هم در پایگاه همکاری تحقیقاتی داشته اند ، آلمانی نیزدر پروژه مقاوم سازی خانه سیستانی ارگ بم و مراکز دانشگاهی کشورهم با ما همکاری داشته و دارند .

انتهای پیام/س

برچسب ها: آثار ، زلزله ، چهره ، ارگ بم ، پاک ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.