رشت؛

ضرورت توسعه پایدار روستاها در کنار توسعه شهری

باید در کنار توسعه شهری ، توسعه پایدار در روستاها نیز در برنامه ریزی‌های کلان و خرد به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت، معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان در همایش چشم انداز توسعه پایدار که با حضور جمعی از مدیران استان و مدیران ایرانی و منطقه ای سازمان یونسکو در رشت برگزار شد گفت: با توجه به نقش تاثیر گذار روستاییان در توسعه و پیشرفت استان باید در کنار توسعه پایدار در شهرها ، توسعه روستاها نیز مد نظر قرار گیرد.

محمد احمدی پور با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون و حضور همه اقشار جامعه امکان پذیر نخواهد بود افزود: باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های همراه با نیازها و کمبودهای استان شناسایی شود تا برای پیشرفت استان در بخش‌های مختلف بهتر برنامه ریزی شود.

وی بر لزوم بهره‌گیری بیشتر از سرمایه‌های طبیعی از توانمندی نیروی انسانی بومی ماهر و تحصیلکرده برای توسعه استان تاکید کرد.

غلامعلی جعفرزاده یکی از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش توسعه امکانات بر اساس عدالت اجتماعی، احیای محیط زیست و پیشگیری از مشکلات زیست محیطی‌، تقویت ساختارهای اجتماعی و خانوادگی را از مهم ترین اهداف توسعه پایدار برشمرد و گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است جامع و کامل است و اجرای درست آن توسعه پایدار را برای کشور و استان به همراه خواهد داشت.

وی از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای رفع خلاء‌های قانونی خبر داد و افزود: موارد مربوط به نقص یا خلاء قانونی در قالب پیشنهادهای مدون و مشخص برای تصویب قوانین مناسب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران نیز در این همایش تلاش برای ایجاد اجماع جهانی برای حمایت از توسعه فرهنگی و آموزشی را یکی از اهداف مهم یونسکو برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌ای دقیق و کاربردی در یونسکو برای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار وجود دارد که بسیاری از آنها در استان گیلان و رشت قابل اجراست.

استرکیش لاروش از اجرای برنامه مدیریت آب توسط سازمان یونسکو خبر داد و تصریح کرد: مدیریت آب‌های شهری، قنات‌ها و تاسیس مراکز اقیانوس شناسی اقدامات مهم یونسکو برای مقابله با بحران کم آبی است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این همایش با اشاره به اینکه آموزش و حفظ محیط زیست از ارکان توسعه پایدار است، گفت: توسعه پایدار باید مبتنی بر توسعه اقتصادی ، فرهنگی و استفاده از توانمندی‌های بومی باشد.

محمد رضا سعید آبادی معرفی شهر رشت به عنوان شهر خلاق در زمینه خوراک و تلاش برای معرفی مشاهیر و مفاخر گیلان به مردم جهان را از برنامه‌های مهم این سازمان برای رشت اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا نام شهر رشت را در شبکه شهرهای میراث معنوی جهان ثبت شود.

عباس صابر ؛ رییس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این همایش توسعه روابط با سازمان های بین المللی را برای معرفی فرهنگ غنی و زبان مردم گیلان تاثیر گذار دانست و خاطر نشان کرد: باید از توانمندی سازمان یونسکو برای توسعه پایدار در گیلان بیش از پیش بهره گرفت .

انتهای پیام / زا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.