مشروح/امیری در نشست خبری مطرح کرد

کشف باند ضد انقلاب در سیستان و بلوچستان/سفر وزیر کشور تاجیکستان به ایران با دعوت رحمانی‌فضلی

سخنگوی وزارت کشور گفت: یکی از مهمترین برکات دهه فجر کشف یک باند ضد انقلاب در سیستان و بلوچستان بود که با همکاری نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات از بین رفت.

کشف یک باند ضد انقلاب در سیستان و بلوچستان/ رونمایی از 4700 ماشین خدمات شهری در دهه فجربه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز چهارشنبه 29 بهمن در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان این که ایام دهه فجر یادآور فداکاری‌های ملت ایران است اظهار داشت: مردم خودجوش با همه سلیقه‌های مختلف در راهپیمایی 22 بهمن حضور داشتند و این حضور پرشور بیش از پیش مسئولیت کارگزاران جمهوری اسلامی را سنگین‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: مردم وقتی که بدانند باید از ارزش‌های اسلامی دفاع کنند در عرصه میدان حضور میِ‌یابند و حمایت خود را از آرمان‌های امام و رهبری اعلام می‌کنند.

سخنگوی وزارت کشور ضمن قدردانی از تمامی استانداران سراسر کشور که برنامه‌هایی را در دهه فجر سامان دادند اظهار داشت: در این ایام هیچ گونه گزارش سو امنیتی از هیچ جای کشور در مرزها و چه در داخل کشور به ما نرسید و این امر شایسته حکایت از امنیت صددرصدی در کشور است.

امیری تاکید کرد: از برکات دهه فجر کشف یک باند ضد انقلاب در استان سیستان و بلوچستان بود که با همکاری نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات رخ داد و وزیر اطلاعات در نشست خبری خود جزییاتش را به سمع و نظر مردم رساند.

قائم مقام وزیر کشور اضافه کرد: شورای تامین سیستان و بلوچستان در یک اقدام هماهنگ مقدار زیادی مواد انفجاری بمب آماده انفجار تعداد زیادی نارنجک و اسلحه را کشف کرد و خوشبختانه قاتلین و عواملین ترورهای چند ساله اخیر که معلمان بودند و یا در پاسگاه‌ها درگیر می‌شدند و موجبات ناامنی در سیستان و بلوچستان بودند خوشبختانه دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: این کار از جهت امنیتی و اطلاعاتی با ارزش است و هم چنین یکی از عوامل پیشگیری از اقدامات خرابکارانه بود که به لطف خداوند کشف و دستگیر شدند و تحقیقات از آن‌ها همچنان ادامه دارد و این را باید دانست هر جا همکاری، اخلاص و صفای باطن باشد دست خداوند یاری‌گر است و اقدامات قابل توجهی انجام شود. اگر تیم تروریستی کشف نمی‌شد معلوم نبود که چه خسارت جبران ناپذیری در کشور به وجود می‌آمد یکی از دلایلی که هیچ گونه مشکل امنیتی در دهه فجر نداشتیم کشف این عوامل تروریست در سیستان و بلوچستان بود.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: ما در ایام الله دهه فجر از 4 هزار و 700 ماشین خدمات شهری توسط ریاست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رونمایی شد و این اقدام در شش سال گذشته بی‌نظیر است که از عمده وسایل خدمات شهری ماشین حمل زباله لودر و کامیون بود که بیشتر در محصولات داخلی بوده و در دل مناطق محروم و کمتر توسعه یافته توزیع شد.

امیری اضافه کرد: از روز شنبه 12 اسفند چهارمین نمایشگاه جامع مدیریت روستایی برگزار خواهد شد که شرکت کنندگان آن دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و تعاونی‌ها هستند.

امیری در ادامه افزود: وزیر محترم کشور تاجیکستان قرار است امروز در راس یک هیئت به دعوت رحمانی‌فضلی به ایران سفر کند ما با تاجیکستان منافع مشترک زیادی داریم منافع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و در این سفر قرار است موافقت نامه امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی رحمانی فضلی و وزیر کشور تاجیکستان نهایی شود که این موافقت نامه در سفر شهریور ماه گذشته رحمانی فضلی مورد توجه قرار گرفته بود.
 
وی افزود: برنامه‌های این سفر در جهت بررسی زمینه‌های همکاری بیشتر بین دو کشور، ملاقات با سردار احمدی‌مقدم، بازدید از دانشگاه پلیس و برخی مراکز انتظامی است.
 
سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: در سوم و چهارم اسفند ماه نشست مشترک دو روزه‌ای برگزار خواهد شد که با تاکید بر نقش استانداران، سفرای کشورهای همسایه و روسای اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد که ان‌شالله همکاری‌های لازم بین ما و همسایگان به بحث گذاشته خواهد شد.  
 
قائم مقام وزارت کشور هم چنین به حادثه ترور رئیس دادگستری شهرستان روانسر استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: آقای قنبری از قضات خوب و شریف کشور در این حادثه به شهادت رسید و بررسی‌ها نشان داد که موضوع امنیتی و سیاسی نیست و ضارب یک شرور است.
 
امیری افزود: استقبال مردم از تشییع جنازه این قاضی خدمتگذار حکایت از این دارد که هر جا مردم مسئولی را به ویژه در دستگاه قضایی دلسوز بیابند قدرشناسی خواهند کرد.  
 
وی اذعان داشت: در حوزه امور زنان به همت خانم فرهمندپور مشاور محترم وزیر کشور در امور زنان پیش‌نویس سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی تهیه شده است که موضوع ماده 227 برنامه پنجم توسعه بوده که به شورای فرهنگی امور زنان ارسال شده و پس از بررسی برخواهد گشت که وزیر کشور این سند را تقدیم دولت کند.
 
سخنگوی وزارت کشور در ادامه به یکی از کارهای دولت تدبیر و امید که جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرهاست اشاره کرد و گفت: حاشیه نشینی یکی از معضلاتی است که گریبانگیر شهرهای بزرگ شده در حال حاضر حاشیه یک و دو کلانشهر مورد بازدید دکتر رحمانی‌فضلی و مدیران وزارت کشور قرار گرفته است.
 
قائم مقام وزارت کشور در ادامه به ضرورت‌های جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز پرداخت و گفت: نظارت جدی با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام خواهد گرفت دستگاه قضایی همکاری خوبی در این زمینه دارد که در همین راستا در شهر تهران و استان‌های مختلف آزادسازی اراضی تصرفی صورت گرفته و ساخت و سازهایی که در حریم غیرمجاز اتفاق افتاده جلوگیری و تخریب خواهند شد.
 
امیری تصریح کرد: حساسیت خاصی در این زمینه در تهران جاری است که از شش ماه سال 92 تا آذر سال 93 تعداد 2 هزار و 616 حکم تخریب ساخت و ساز غیرمجاز و بیش از هزار و 100 هکتار از اراضی ملی و زراعی آزاد شده که در این زمینه از ریاست دادگستری کل استان تهران، دادستان کشور و قضاتی که در این زمینه همکاری می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
وی گفت: در هفته گذشته شاهد بروز ریزگردها به استان کرمانشاه، کردستان، ایلام و بخشی از استان بوشهر بودیم موضوع ریزگردها موضوعی است که در یک بستر زمانی 10 الی 15 ساله صورت گرفته و منشا داخلی و بین‌المللی دارد. بخشی از این مسئله مربوط به کشورهایی چون سوریه و بادهایی که از عربستان سعودی می‌وزد است که همه این مسائل دست به دست هم داده و شرایط را به وضعیت هشدار و جدی رسانده است.
 
سخنگوی وزارت کشور گفت: در یک پدیده نادر این ریزگردها باعث قطع برق در استان ایلام شده بود که با تلاش‌های استاندار محترم و اکیپ‌های بررسی این موضوع حل شد در خوزستان شاهد حضور تعدادی از شهروندان بودیم که با توضیحات و مدیریت خوب استانداری محترم قانع شدند که البته خواسته آن‌ها به حق است و آنچه که در خوزستان دیده می‌شود حادثه تلخی است و مردمی که نقش زیادی در دفاع مقدس داشتند اکنون با این پدیده طبیعی مواجه هستند. وزیر کشور، مهندس نجار را به عنوان مسئول مدیریت بحران مامور کردند به خوزستان برود و با به کارگیری همه امکانات جلسه مدیریت بحران را تشکیل دهند.
 
قائم مقام وزارت کشور افزود: سازمان مدیریت بحران صرفا گزارش تهیه می‌کند و بودجه مرتفعی برای هزینه بلافاصله ندارد و گزارش ارائه شده به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده می‌شود تا براساس آن هزینه لازم را تامین کنند.
 
امیری تصریح کرد: مقام معظم رهبری دولت و همه از این وضع نگرانیم و امیدواریم با همکاری بیشتر دستگاه‌های مختلف بتوانیم موضوع ریزگردها را حل بکنیم که قرار است از ظرفیت‌ها و امکانات وزارت کشور با نهایت سخاوتمندی برای حل این موضوع استفاده شود.
 
وی گفت: اما بدانید باید با موضوع ریزگردها واقع‌بینانه و منطقی برخورد کنیم و این یک مسئله طبیعی است و نباید از آن استفاده سیاسی شود. کسانی که تریبون دارند باید مردم را روشن کنند و بدانند که مسئولین جدی در حال پیگیری هستند و بخشی از این مسئله به همکاری کشورهای دیگر بستگی دارد که در این زمینه وزارت محترم خارجه هم قول انجام تلاش‌هایی را داده‌اند.
 
امیری با اشاره به برگزاری همایش استانداران روز گذشته در وزارت کشور گفت: در این جلسه وزیر نیرو حضور داشتند موضوع مصرف آب و مدیریت آن در کشور که یک امر حیاتی است مورد بررسی قرار گرفت متاسفانه آب‌های زیرزمینی سطح آن‌ها پایین آمده و چاه‌های آب عمیق‌تر شده است که این نشان از به وجود آمدن بحران آب در آینده دارد.
 
سخنگوی وزیر کشور اضافه کرد: وزیر نیرو در جهت مصرف آب شرب و هم چنین مصرف آب کشاورزی هشدار داد و گفت باید در مصرف آب فرهنگسازی شود و مردم بدانند که ما در منطقه پرباران نیستیم و امسال با بارش کم مواجه بودیم الگوی کشت در بخش کشاورزی و مصرف بهینه از آب شرب باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.  
 
قائم مقام وزیر کشور هم چنین با اشاره به این که در جلسه دیروز جزینی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزیر کشور نشست داشت اظهار داشت: قائم مقام این ستاد گزارشی از اقدامات انجام گرفته از این سازمان را ارائه داد و وزیر کشور اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را مطرح کرد که شاهد دستاوردهای خوبی در این زمینه بودیم.
 
وی تاکید کرد: جزینی سومین تهدید حیات بشری را مواد مخدر دانست و دومین عامل مرگ و میر در کشور را نیز استفاده از این مواد اعلام کرد و براین امر تاکید داشت که 70 درصد تریاک از افغانستان وارد می‌شود که متاسفانه شاهد هستیم که جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی از این مواد استفاده می‌کنند که لازم است خانواده‌ها مراقبت لازم را از فرزندانشان داشته باشند.
 
امیری تصریح کرد: در این جلسه استاندار سیستان و بلوچستان در ارتباط با کشف یک باند ضد انقلاب در استان تابعه اشاره کرد و گفت در این اقدام 100 نفر شهید شده و 70 نفر مجروح شدند و از سال 86 تاکنون هر عملیات تروریستی که در این استان بوده توسط این گروهک انجام شده است. هم چنین رحمانی فضلی در جلسه روز گذشته به بی‌طرفی وزارت کشور در انتخابات آینده اشاره کرد و اظهار داشت آن چیزی که برای وزارت کشور مهم است برگزاری انتخابات باشکوه، شفاف و روشن است و این وزارتخانه نگاه مساوی به گروه‌های سیاسی دارد و هیچ نگاه جانبداری از سلیقه‌ها و جناح‌های سیاسی ندارد و همه مردم باید گفتگوی صادقانه داشته باشند.
 
در ادامه این نشست سخنگوی وزیر کشور پاسخگوی سوالات خبرنگار شد
 
سخنگوی وزیر کشور درباره همزمانی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: سال آینده شاهد انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی هستیم و براساس قانون هیئت‌های نظارت اجرایی شکل می‌گیرد و این نظارت برعهده شورای نگهبان است و بخش مربوط به وزارت کشور هیئت اجرایی است که در قانون شیوه تشکیل آن‌ها مشخص شده است.
 
قائم مقام وزیر کشور تاکید کرد: وزارت کشور صرفا مجری انتخابات خبرگان است و این انتخابات یک جدول برنامه‌ای دارد و باید با دستگاه ناظر به توافق برسیم و براساس جدول روزانه انتخابات تهیه می‌شود.
 
وی درباره تاریخ پیشنهادی برگزاری انتخابات آتی اظهار داشت: تاریخ 7.12.94 و 14.12.94 پیشنهاد شده که البته این تاریخ باید در جلسه رسمی شورای نگهبان مطرح شود و در وهله اول بحث کارشناسی صورت گیرد.

امیری افزود: پس از به اجماع رسیدن شورای نگهبان و وزارت کشور درباره تاریخ پیشنهادی انتخابات برگزار می‌شود اما تا حال حاضر تاریخ انتخابات در سال 94 قطعی نشده است و پس از قطعی شدن به اصحاب رسانه اعلام می‌شود.
 
هم چنین سخنگوی وزیر کشور درباره سفر وزیر کشور به عراق درباره ریزگردها گفت: رحمانی فضلی سفری به عراق ندارد معاون اول رئیس‌جمهور با تعدادی از وزرا در عراق هستند و درباره موضوع ریزگردها متولی تنها وزارت کشور نیست و سازمان مدیریت بحران آن را برعهده دارد که وابسته به وزارت کشور است و بودجه آن در دست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.
 
قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران با توان خود به حمایت از مردم خوزستان می‌آید و در سطح بالاتر از سازمان‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد و در هفته آتی رحمانی‌فضلی جلسه اصلی با مدیریت بحران را تشکیل می‌دهد.  
 
وی درباره استعفای مدیران داخلی وزارت کشور برای کاندیداتوری شدن برای انتخابات آینده اظهار داشت: این تصمیم برای استعفا فقط شامل مدیران داخلی وزارت کشور می‌شود و شامل شهرداران نیست چرا که شهرداران توسط شورای شهر و با یک فرآیند قانونی متفاوت منصوب می‌شوند.  
 
امیری درباره کشف باند گروهک تروریستی ضد انقلاب در سیستان و بلوچستان گفت: این باند ریشه خارجی نداشته و هنوز در مرحله تحقیق است و همان طور که گفتم از سال 86 عامل ناامنی در سیستان و بلوچستان این افراد بودند که تحقیق باید دقیق صورت بگیرد تا به تدریج نتایج نهایی اعلام شود.
 
سخنگوی وزیر کشور درباره تهیه پیش‌نویس لایحه احزاب نیز گفت: در کمیسیون تخصصی دولت این موضوع بررسی شده لایحه فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی مهم است و نسبت به قانون فعلی نوآوری قابل توجهی دارد و از دولت تقاضا کردیم که خارج از نوبت این موضوع مطرح شود.
 
قائم مقام وزیر کشور اضافه کرد: اخیرا این قانون می‌تواند تبعات سیاسی و اجتماعی داشته باشد و برای اظهارنظر دولت باید به یک جمع‌بندی برسد و در این راستا ما همکاری خوبی با مجلس داریم هم چنین رئیس‌مجلس و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی خانه ملت بر این امر حسن نظر دارند و علاقه‌ای نداریم دو کار موازی انجام شود و در حال حاضر به یک مسیری برویم که تسهیلات فراهم شود البته هنوز قابل پیش‌بینی نیست.

امیری اظهار داشت: بنده و وزیر محترم کشور در کمیسیون شوراهای مجلس حضور داشتیم در مجلس دو کمیسیون تخصصی مربوط به وزارت کشور است که یکی از آن‌ها کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و دیگری کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس است. این حضور به دلیل تشریح بودجه انجام شد که در حاشیه آن جلسه مسائل مربوط به کمیسیون شوراها نیز مطرح شد که یکی از مسائل بحث احزاب بود و قرار شد کارشناسان وزارت کشور و جناب رحمانی همکاری‌های لازم را انجام دهند.
 
سخنگوی وزیر کشور گفت: کمیسیون ماده 10 احزاب را مدتی بنده اداره می‌کردم اما پس از انتصاب جناب مقیمی به عنوان معاونت سیاسی این وظیفه به ایشان محول شد که با وجود انبوه کارهای محوله تلاش برای تشکیل جلسه با اعضای کمیسیون مجلس صورت گرفت اما در نهایت این جلسه به دلایلی تشکیل نشد اما جناب مقیمی مصر است که جلسه به موقع تشکیل شود و پرونده‌ها تعیین تکلیف شوند.
 
قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: از زمان تشکیل دولت تدبیر و امید 21 پرونده و مجوز تاسیس برای احزاب صادر شده 19 مورد برگزاری مجمع عمومی سالیانه احزاب را داشتیم و هم چنین بررسی بیش از 35 مورد تقاضای تاسیس حزب داریم که در حوزه تشکل‌های سیاسی است.
 
وی اذعان داشت: کمیسیون ماده 10 احزاب تشریح کرده که احزاب با تسهیلات مناسبتری تاسیس شوند و بنده بر این باورم که تعداد و کمیت احزاب نباید معیار و ملاک قرار بگیرد رویکردها باید به نحوی باشد که ما در کشور شاهد ایجاد احزاب قوی و تاثیرگذار در شرایط سیاسی کشور و تربیت نیروی انسانی مناسب و مطلوب صورت گیرد لذا کار رسانه‌ها باید در این جهت باشد که معیار اثربخشی احزاب حل مشکلات کشور باشد نه تعداد.
 
امیری در رابطه با صدور مجوز برای تجمع معلمین گفت: صدور این مجوزها به استانداری‌ها واگذار شده است.
 
سخنگوی وزیر کشور تصریح کرد: نظام جامع انتخابات به عنوان یک کار مجلس از سوی مقام عالی ریاست ابلاغ شد و کارهای مطالعاتی لازم صورت گرفته و پیشنهادی هم تهیه شده اما بحث به گونه‌ای است که این‌ها باید در قالب یک سیاست کلی صورت گیرد و پیشنهاد ما به مقام عالی کشور ارائه شده است.
 
قائم مقام وزیر کشور راجع به سیاست‌های کلی انتخاباتی گفت: کار مطالعات قبل از این که سیاست‌های انتخابات در دستور کار مجلس قرار گیرد صورت گرفته اما باید سلسله مراتبی و برمبنای ترتیبات موجود باشد قانون اساسی و سپس سیاست‌های کلی نظام و در مرتبه بعد قوانین عمومی قرار دارد.
 
وی بیان کرد: به این دلیل که خود سیاست‌های کلی با توجه به ماده 110 جایگاه قانون اساسی پیدا می‌کند سیاست‌های کلی بین قانون اساسی و عادی قرار می‌گیرد بنابراین قوانین عادی باید با توجه به قوانین اساسی مورد بررسی قرار گیرد.  
 
امیری گفت: در این زمینه کار درست این بود که سیاست‌های کلی تصویب شود به تایید مقام معظم رهبری برسد و سپس قانونگذاری در این حیطه صورت گیرد.  
 
سخنگوی وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در مورد هتل آریانا کمیسیون شهرداری که از نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شده این مسئله را بررسی کردند و نتیجه آن شد که مجوز تخریب سه طبقه از این هتل صادر شد که حکم سنگینی است.
 
قائم مقام وزیر کشور هم چنین در رابطه با روستاهای مازیچات، اجت و محمودیه گفت: ما در وزارت کشور این مسئله را از بخش‌های مختلف بررسی کردیم و با توجه به سوابق و حدود و ثغور آن‌ها در یک جمع‌بندی کلی به نماینده پیگیری کننده اعلام کردیم.   
 
وی بیان کرد: استاندار استان مرکزی نیز تا این لحظه منصوب نشده و این استانداری توسط سرپرست اداره می‌شود و هنوز در مرحله بررسی هستیم.
 
امیری در پایان خاطر نشان کرد: موضوع احزاب را در جلسات متعدد و هم چنین کمیسیون سیاسی و دفاعی مورد توجه قرار دادیم و با توجه به تعریف جایگاه مناسب برای احزاب و دفاع احزاب از کاندیداهایشان پیشنهاد شد که حتی برخی از صندلی‌های مجلس به احزاب تعلق گیرد و ما معتقدیم که خیلی از هزینه‌های که حاکمیت راجع به انتخابات می‌دهد اگر ما یک نظام انتخاباتی حزبی داشتیم این هزینه‌ها با احزاب بود و حضور فعالیت‌های حزبی در انتخابات برای کشور مفید است و می‌تواند از خیلی از مفسده‌ها جلوگیری کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار