حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی خبر داد

تشکیل کارگروه ویژه برای بازپروری زنان و کودکان معتاد

معاون فرهنگی قوه قضاییه از تشکیل کارگروه ویژه برای بازپروری زنان و کودکان معتاد خبرداد.

تشکیل کارگروه ویژه برای بازپروری زنان و کودکان معتاد
 به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین «هادی صادقی» در حاشیه نشست هم اندیشی مدیران دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت:  یکی از محورهای این نشست شان و جایگاه حمایت از کودکان و زنان در دادگستری‌های سراسر کشور بود، این دفاتر هم دارای بعد فرهنگی و هم حالت مددکاری‌ و مشاوره دارند و هم کار معاضدت قضایی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: محور اصلی این نشست مربوط به زنان و کودکان است اما گاهی اوقات نیز از مردان هم حمایت می‌شود و نوع فعالیت‌ آنها مورد بحث قرار می‌گیرد.

تشکیل کارگروه ویژه برای بازپروری زنان و کودکان معتاد

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی درباره اینکه چه مسائلی در نشست هم اندیشی مدیران دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری‌های سراسر کشور مورد بحث قرار گرفت، گفت: مساله بازپروری زنان و کودکان‌ معتاد موضوع مهمی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت و بنا شد در این زمینه کارگروهی تشکیل شود تا ترک آنها بهتر و راحت تر انجام شود و همچنین قرار شد برنامه‌هایی مانند تشکیل انجمن‌هایی برای ترک معتادان صورت گیرد و زنان و کودکان متهم ویا افراد آسیب دیده به صورت رایگان تحت مراقبت قرار گیرند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: محور دیگری که در این نشست مورد بحث قرار گرفت موضوع مهم خانواده، پایداری خانواده و معضلاتی مانند طلاق بود که بنا شد طرح‌هایی که بر استان‌ها تشکیل شده آسیب شناسی شود و از میان آنها بهترین طرح انتخاب شود.

اجرای طرح خانواده پایدار در تهران


وی ادامه داد: همچنین بناست در شهر تهران طرح خانواده پایدار با حمایت شهرداری، استانداری، وزارت ورزشو بهزیستی پیگیری شودکه این طرح با محوریت و معاونت فرهنگی و دادگستری‌ها قرار است دنبال شود تا ما شاهد کاهش طلاق در کشور باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی اظهارداشت: مقدمات طرح خانواده پایدار از سال 87 آغاز شده و در سال‌های 89 و 91 به خوبی در استان خراسان‌ اجرا شده است و اکنون طرح آماده اجرا در سایر استان‌های کشور است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه‌ در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا تفاهم نامه میان معاونت پیشگیری قوه قضاییه با بهزیستی موازی کاری محسوب نمی‌شود گفت: معاونت فرهنگی قوه قضاییه نیز تفاهم‌ نامه‌ای با بهزیستی دارد ممکن است این موازی کاری باشد اما ما هم در این زمینه‌ تفاهم‌نامه‌ای داریم و دفاتر حمایت از کودکان و زنان در معاونت فرهنگی از سال 81 تشکیل شده و پیش از معاونت پیشگیری در معاونت فرهنگی تشکیل شده بود.

وی  درباره کارگروه بازپروری معتادان افزود: بخش مقدماتی امروز تشکیل شده است و مسئول دفاتر و استان‌ها مشخص شده و بناست هر کدام از این مسئولان در استان‌ها کارگروه اصلی را تشکیل دهند.

با ترک اجباری اعتیاد موافق نیستیم

حجت‌الاسلام صادقی اظهارداشت: کار مهم دفاتر حمایت معرفی کسانی است که اعتیاد دارند و باید آنها را به مراکز بازپروری معرفی کنند، ما با ترک اجباری اعتیاد موافق نیستیم زیرا این مسئله‌ بی معناست و معتقدیم که باید فرد در جایی نگه داشته شود، البته ما در این زمینه در ابتدای راه هستیم و به کمک بهزیستی و مراکز دیگر در صدد‌ انجام اقدامات لازم در این زمینه هستیم و می‌خواهیم دفاتر حمایت را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود یک سوم از استان‌ها یعنی حدود دوازده استان این مراکز را دارند در صورتی که باید در سایر استان‌ها نیز داشته باشیم.

مراجعان به دادگستری از اختلافات خانوادگی تا سرقت از سوی کودکان

حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: بیشترین مراجعان درباره اختلافات زنان و کودکان به اختلافات خانوادگی‌ مربوط می‌شود و بخش دیگر نیز از سوی کودکان مانند دزدی و قاچاق مواد مخدر است البته در بعضی از استان‌ها جرائم زنان زیاد است مانند استان سیستان و بلوچستان و به دلیل حضور اتباع خارجی ازدواج غیر قانونی با زنان نیز در این استان نیز زیاد است که گاهی پنجاه درصد از این ازدواج‌ها ثبت نمی‌شود و کار دفاتر حمایت از زنان و کودکان این است که این پنجاه درصد را به سی درصد کاهش دهند.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه دفاتر حمایت از زنان و کودکان مربوط به معاونت فرهنگی قوه قضاییه است گفت: این دفاتر سعی دارند در صورت امکان، مجوز‌های قانونی را برای ازدواج‌های غیر قانونی بگیرند و اگر این امر میسر نیست زنان را تحت پوشش قرار دهند و به مراکز حمایتی معرفی کنند.

شناسایی دختران فراری و کودکان بدون شناسنامه

وی درباره اقدامات معاونت فرهنگی برای شناسایی دختران فراری و کودکان بدون شناسنامه، افزود: یکی از کارهای حمایتی دفاتر حمایت، موضوع کودک آزاری است و این دفاتر کودکان را تحت پوشش قرار می‌دهند و اگر آنها سرپرست نامناسبی نداشته باشند رد صلاحیت آنها  در دادگاه‌ تایید می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقی در مورد حمایت از برخی دیگر از مجرمان تصریح کرد: باید دفاتر حمایتی از آنها مطلع شوند و موضوع را پیگیری کنند و همچنین در مورد موضوع دختران فراری باید یادآور شوم که تعداد زیادی از آنها به دادگستری‌ها ارجاع نمی‌شوند زیرا  به عنوان جرم مشهود اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: برای کارهای مددکاری سعی داریم آنها را به بهزیستی ارجاع دهیم و یا با مشاوره خانواده دختران را اصلاح کنیم.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه در پایان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از کارهای دفاتر حمایت، بحث صلح و سازش است که پنج مورد از قصاص‌ها در تهران توسط دفاتر حمایت به سازش منتهی شده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار