مجری طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی خبر داد

صادرات ٩,٣ میلیون بشکه میعانات گازی فاز ١٢

مجری طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با اشاره به صادرات هشتمین محموله میعانات گازی این فاز به حجم ٨٥٠ هزار بشکه، گفت: تاکنون بیش از ٩ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات گازی از این فاز صادر شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، رسول فلاح نژاد از تولید روزانه ٦٨ میلیون متر مکعب گاز شیرین در پالایشگاه این فاز خبر داد و گفت: هم اکنون این پالایشگاه ١٠ تا ١٥ میلیون متر مکعب گاز ترش و خشک از خط لوله پنجم سراسری دریافت و پس از شیرین سازی دوباره به خط لوله سراسری تزریق می کند.
 
مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با تاکید بر این که با راه اندازی ششمین ردیف شیرین سازی گاز ظرفیت فرآورش پالایشگاه این فاز پارس جنوبی به ٧٥ میلیون متر مکعب رسیده است، گفت: هم اکنون روزانه بیش از ٥٠ میلیون متر مکعب گاز ترش از سکوهای A، B و C این فاز در دریا تولید می شود.
 
وی از صادرات نخستین محموله گوگرد فاز ١٢ خبر داد و گفت: دومین واحد گوگرد زدایی این فاز تا پایان بهمن ماه راه اندازی می شود.
 
به گزارش شانا، فاز ١٢ پارس جنوبی به تنهایی حدود چهار درصد از کل گاز میدان پارس جنوبی و کمی کمتر از یک درصد از کل گاز جهان را در خود جای داده است، این پروژه در ابعاد نیروی انسانی، سرمایه گذاری، میزان سودآوری برای کشور و ... بزرگترین پروژه تاریخ صنعت کشور است.
 
ارزش محصولات تولید شده فاز ١٢، ماهانه بیش از ٣٢٧ میلیون دلار است، هم‌اکنون از سه سکوی A ، B و C فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی بیش از ٢,٢ میلیارد فوت مکعب گاز ترش تولید می‌شود؛ هم‌اکنون حدود ٢,٥ میلیارد فوت معکب گاز از این فاز تولید می‌شود که با راه‌اندازی آخرین ردیف؛ این میزان به نزدیک ٣ میلیارد فوت مکعب گاز شیرین می رسد.
 
هم‌اکنون واحد نخست تصفیه گوگرد فاز ١٢ میدان پارس جنوبی در مدار تولید قرار دارد و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته واحد دوم نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.
 
با بهره‌برداری کامل از فاز ١٢ روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٧٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود. فاز ١٢ پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه‌گذاری و تولید، بزرگترین فاز منطقه گازی و نفتی پارس جنوبی است و شرکت پتروپارس مسئولیت ساخت و راه‌اندازی این فاز را برعهده دارد.
 
بر پایه این گزارش، محل احداث تاسیسات خشکی فاز ١٢، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده‌سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار