حسینی مطرح کرد

افزایش یک میلیون بشکه نفت خام ظرف سه سال آینده/ هیچ فاز پارس جنوبی تعطیل نشده است

معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت با اشاره با اینکه دوره افتتاح نمایشی و صوری پروژه ها در صنعت نفت به پایان رسیده است گفت: با توسعه میادین نفت و به ویژه میادین مشترک غرب کارون، تا سه سال آینده بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه نفت خام به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سیدعماد حسینی معاون وزیر نفت در امور مهندسی نفت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: د رراستای اسناد بالادستی وزارت نفت قدمهای مثبتی را برداشته بطوری که همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده این وزارتخانه در دو نگاه کوتاه مدت و بلند مدت پروژه‌های کلیدی را دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در طی یک سال ونیم اخیر اکثر برنامه‌ها معطوف شده به رفع موانع و نگرانیها د رحوزه وزارت نفت که در گذشته مطح بوده است.

حسینی با تشریح گزارشی از صنعت نفت در سالیان گذشته، گفت: تورم نیروهای غیرمتخصص، بی اعتمادی و سرخوردگی کارشناسان، تفاوت معنادار میان هزینه تمام شده پروژه ها با قیمت مصوب ابتدایی، تاخیر در اجرای پروژه ها، شفاف نبودن قراردادها، طولانی شدن فهرست شرکت های ممنوع المعامله، اجرای گسترده ترک تشریفات، واگذاری طرح ها به پیمانکاران کم تجربه و بی توجهی به اجرای درست اصل 44 ازجمله مشکلات و معضلات صنعت نفت بوده است.

معاون امور مهندسی وزیر نفت اضافه کرد: معضل عمده دیگری که در صنعت نفت وجود داشته، غلبه رویکرد سیاسی بر فنی در صنعت نفت بوده که باعث اجرا و کلنگ زنی غیرکارشناسی برخی پروژه ها شد.

حسینی اظهار داشت: کلنگ زنی فازهای موسوم به 35 در پارس جنوبی از مصادیق فقدان رویکرد فنی در صنعت نفت است که انتقادات زیادی نسبت به آن مطرح شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تشریح اقدامات انجام شده در معاونت امور مهندسی وزارت نفت، گفت: ایجاد دبیرخانه فنی و راه اندازی سامانه الکترونیکی خرید کالا از جمله مهم ترین اقدامات صورت گرفته است.

معاون امور مهندسی وزیر نفت، افزود: با راه اندازی سامانه الکترونیکی کالا، مناقصات یک و دو مرحله ای از طریق این سامانه برگزار می شود.
 
حسینی ادامه داد: همچنین با تهیه وندور لیست واحد (فهرست) در نظر داشته ایم که وندور لیست های پراکنده در صنعت نفت را جمع آوری کرده و خطا و دخالت عامل انسانی در این بخش را به حداقل برسانیم.

وی گفت: با ابلاغ شیوه نامه حمایت از ساخت داخل نیز قیمت کالاهای داخلی و خارجی را همسنگ و شرایط شرکت در مناقصات را برای شرکت های ایرانی و خارجی یکسان کردیم.

معاون امور مهندسی وزیر نفت اضافه کرد: با ابلاغ این شیوه نامه، قیمت کالاهای خارجی را پس از پرداخت نرخ کرایه و حمل و نقل و پرداخت عوارض، محاسبه می کنیم تا بدین طریق توان رقابت کالاهای داخلی افزایش یابد.

 معاون وزیر نفت در امور مهندسی نفت همچنین تصریح کرد: شفاف نبودن فرایند مهندسی پروژه‌ها، واگذاری سلیقه‌ای در فضای غیر رقابتی و بی توجهی به قوانین بالادستی قانون بهبود فضای کسب و کار را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: در این زمینه وزارت نفت آسیب شناسی جدی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد : آسیب شناسی در مورد طرحهای گذشته به ویژه طرحهای 35 ماهه انجام شده که چرا این طرحها 35 ماهه تعریف شده است. همچنین ناآگاهی از ظرفیت های فنی و مهندسی پروژه‌ها باعث شده که هزینه‌های زیادی برای اجرا آنها صرف شود.

حسینی افزود: آسیب شناسی در حوزه مدیریت حقوقی و مالی، برنامه‌ریزی و اولویت بندی شدن پروژه‌ها و کنترل آنها صورت گرفته است چرا که بحث حقوقی یکی از مشکلات عدیده‌ای بود که در حوزه وزارت نفت مطرح بوده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی در خصوص راهکار اندیشیده شده در این حوزه گفت: در صنعت نفت با آن همه درآمدزایی و اتفاقات توسعه کارنامه درخشانی به ثبت نرسیده متاسفانه درآمدهای نفتی صرف پروژه‌های غیرنفتی شده است.

در طول 1.5 سال گذشته تلاش شده نگرانی هایی را که از گذشته در صنعت نفت وجود داشت، برطرف کنیم.
 
معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت: در روزهای اخیر حملات فراوانی علیه صنعت نفت شکل گرفته و توهین ها و ادعاهایی مطرح می شود که واقعیت ندارد.

حسینی با اشاره به راه اندازی و افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، خاطرنشان کرد: دوره افتتاح نمایشی و صوری پروژه ها در صنعت نفت به پایان رسیده و از این پس افتتاح های نفت، به صورت نمایشی نخواهد بود.
 
معاون امور مهندسی وزیر نفت، اظهار داشت: تا زمانی که مطمئن نشویم یک پروژه توان شروع به کار را ندارد، آن را افتتاح نمی کنیم.

حسینی افزود: دستاوردهای عظیم صنعت نفت در یک و نیم سال اخیر در حالی رخ داده که با شدیدترین تحریم ها مواجه بوده و قیمت نفت نیز به طور بی سابقه ای کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مدیریت جدید وزارت نفت تلاش کرد که با اتخاذ نگاه فنی در اجرا، پروژه ها را اولویت بندی کند و براین اساس توسعه میدان گازی پارس جنوبی و میادین مشترک مورد توجه قرار گرفت.

معاون امور مهندسی وزیر نفت، افزود: در حال حاضر، جلسات هفتگی در وزارت نفت با حضور بیژن نامدار زنگنه برای بررسی آخرین وضعیت توسعه میادین مشترک و اولویت دار تشکیل می شود.

حسینی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد افتتاح همزمان 5 فاز پارس جنوبی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، روزانه 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان اینکه هیچ فاز پارس جنوبی تعطیل نشده است، اظهار داشت: برای سال آینده، فازهای جدید پارس جنوبی اولویت بندی خواهد شد.
 
حسینی با خاطرنشان کردن این موضوع که تا پایان سال 96 توسعه بخش عمده فازهای پارس جنوبی به پایان خواهد رسید، گفت: رفع شدن یا نشدن تحریم ها تاثیری در توسعه و بهره برداری از فازهای پارس جنوبی نخواهد داشت.
 
وی در خصوص توسعه میادین مشترک نفتی نیز، گفت: با توسعه میادین نفت و به ویژه میادین مشترک غرب کارون، تا سه سال آینده بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه نفت خام به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.
 
حسینی افزود: در سال های گذشته، درآمدهای هنگفت نفتی به جای توسعه، صرف اجرای طرح های غیر صنعتی شد که آثار سویی را برای کشور به دنبال داشته است.

وی با اشاره به این که در روزهای اخیر شائبه های مختلفی درباره صنعت نفت و عملکرد آن مطرح شده است که درست نیست، اظهار کرد: در روزهای آینده شاهد گشایش فاز ١٢ پارس جنوبی هستیم که بر خلاف افتتاحیه دولت گذشته نمایشی نخواهد بود.
 
وی با بیان این که اجرای کار در پارس جنوبی در شدید ترین دوران تحریم و در مقطعی که قیمت نفت کاهش یافته، اتفاق افتاده است، افزود: وزارت نفت تا زمانی که از پایان کار یک پروژه مطمئن نشود به یقین آن را افتتاح نمی کند.
 
عماد حسینی در واکنش به برخی منتقدان درباره این که  توسعه برخی از فازهای  پارس جنوبی به دلیل اولویت بندی متوقف شده است، افزود: هم اکنون هیچ فاز پارس جنوبی تعطیل نشده است و کماکان کارشان را ادامه می دهند؛ براین  اساس وزارت نفت سال آینده نیز طرحهای که دارای بالاترین پیشرفت هستند را در اولویت کاری خود قرار می دهد.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به این که پرونده پروژه پارس جنوبی تا سال ١٣٩٦ بسته می شود، تصریح کرد: برداشت و توسعه میدانهای مشترک اهمیت ویژه ای برای وزیر نفت دارد و هم اکنون وی با حضور پیمانکاران این پروژه هفته ای سه تا چهار ساعت همه جزئیات توسعه این میدان بویژه فازهای اولویت نخست را بررسی می کند.
 
حسینی با بیان این که ما قصد سیاه نمایی نداریم و از دیگران نیز درخواست داریم این کار را نکنند، درپاسخ به سوالی درباره این که مصداقی درباره ضعف مدیریتی در دولت گذشته عنوان کنید، افزود: اجرای فازهای ٣٥ ماهه مصداق عینی سوء مدیریت در سالهای گذشته بوده است که انتقادهای زیادی در این زمینه در آن مقطع انجام شده؛ ضمن این نگاه های مهندسی در اجرای این فازها در سالهای اخیر دیده نشده است.
 
معاون وزیر نفت درباره این که شما در دولت گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بوده اید، اما چرا در آن مقطع با این اجرای فازهای ٣٥ ماهه مخالفت نکردید، تصریح کرد: همه این مسائلی که هم اکنون گفته می شود در آن مقطع نیز عنوان شد اما با شدیدترین لحن و صدور بیانیه ای از سوی وزارت نفت دولت گذشته بر علیه من همراه شد.
 
وی با اشاره به این که این روزها با عناوین مختلف و در قالب برخی از الفاظ ناشایست، وزارت نفت را مورد شدیدترین انتقادها قرار داده اند، اظهار کرد: وزارت نفت به دور از حاشیه ها تلاش می کند تا پروژه های صنعت نفت به بهترین نحو اجرا شوند
 
معاون وزیر نفت افزود: وزارت نفت هم اکنون بر مدار عقلانیت حرکت می کند و با کمک مجلس می تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار