در جلسه‌ی پرسش و پاسخ فیلم «دوران عاشقی» مطرح شد؛

ترس رئیسیان از اکران نشدن فیلمش/ دفاع لیلا حاتمی از نقش بیتا / محقق: اگر وزارت ارشاد اجازه دهد بیتا در پایان فیلم شوهرش را ترک می‌کند!

کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» گفت: با وجود شرایط کنونی می‌ترسم فیلم «دوران عاشقی» اکران نشود. امیدوارم سینماگران بهتر از وضعیت حال حاضر مسائل را در فیلم‌هایش انعکاس دهند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست پرسش و پاسخ فیلم «دوران عاشقی» با حضور علیرضا رئیسیان کارگردان، رویا محقق نویسنده، لیلا حاتمی، فرهاد اصلانی و مینا وحید بازیگران، ستار اورکی آهنگساز و هایده صفی‌یاری تدوینگر این اثر در ساعت 12:12 در حالی در برج میلاد شروع شد که مشکل میکروفن‌های سالن نشست همچنان برطرف نشده بود.
 
علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم «دوران عاشقی» گفت: اولین باری است که به سالن همایش‌های برج میلاد می‌آیم و اگر آداب و رسوم رفتار کردن در اینجا را بلد نیستم، بر من خرده نگیرید. جای شهاب حسینی، عباس رستگار پور و تعدادی از دوستان دیگر به شدت خالی است و امیدوارم که شهاب هرچه سریعتر به سینما برگردد.
 
وی در ادامه افزود: فیلم «دوران عاشقی» به گونه‌ای بود که باید مخاطب حس می‌کرد که به روش دوربین روی دست فیلمبرداری شده است. اولین باری بود که در سینمای ایران حس سیال بودن را انتخاب کردیم. این فیلم نمی‌توانست تصاویر کلاسیک یا شتاب زده‌ی مطلق داشته باشد،‌ به همین دلیل با استفاده از دوربین روی سه پایه‌های مخصوص فیلمبرداری این فیلم را انجام دادیم.
 
کارگردان «چهل سالگی» اظهار داشت: هیچ دیالوگ تکراری در فیلم نداریم و از زمان ساخت فیلم «ریحانه» تا به امروز به دنبال تفکیک جنسیتی در فیلم‌هایم نبوده‌ام. این فیلم موضعی خنثی نداشت ولی بی طرف بود. محوریت فیلم زن‌ها بودند و من در تمام فیلم‌هایم سعی می‌کنم این محوریت را داشته باشم.
 
وی ادامه داد: خودم هم پایان فیلم‌هایم را نمی‌دانم. در این فیلم خیانت مورد بررسی قرار نگرفته و در یکی از پلان‌ها نیز بیتا شوهرش را خطاکار می‌داند،‌ نه خیانت کار. تم اصلی «دوران عاشقی» بحران روبرو شدن افراد در مقابل مشکلات را بررسی می‌کند. فیلم از هیچکس دفاع نمی‌کند و به نوعی تعادل را میان شخصیت‌ها حفظ کرده و قضاوت نهایی را بر عهده‌ی مخاطب گذاشته است.
 
رئیسیان با خنده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، گفت: با وجود شرایط کنونی می‌ترسم فیلم «دوران عاشقی» اکران نشود. امیدوارم سینماگران بهتر از وضعیت حال حاضر مسائل را در فیلم‌هایش انعکاس دهند.
 
رئیسیان در پایان خاطرنشان کرد: من همیشه در فیلم‌هایم مسائل اجتماعی را انعکاس می‌دهم و امیدوارم مخاطبان از چنین فیلم‌هایی خوششان بیاید. از تدوین گر و تصویر بردار «دوران عاشقی» تشکر ویژه می‌کنم، زیرا این دو بخش، شاخص ترین امتیازهای فیلم به حساب می‌آیند.
 
رویا محقق نویسنده فیلم «دوران عاشقی» گفت: با رئیسیان صحبت‌ها و نشست‌های طولانی در خصوص دیالوگ‌های فیلم داشتیم و او حساسیت زیادی روی این موضوع دارد. پدر بیتا یک شخصیت قدیمی بود که باید به گونه‌ای صحبت می‌کرد که نشان دهنده‌ی افکار غیر مدرن و سنتی‌اش باشد، به همین دلیل دیالوگ‌های او با ذهن مخاطب آشنا بود.
 
وی در خصوص تکراری بودن موضوع فیلمنامه اظهار داشت: تا زمانی که مردان اقدام به ازدواج دوم کنند، ما چنین فیلم‌هایی را می‌سازیم. در سینما باید حقیقت‌های جامعه مطرح شود و ما سعی می‌کنیم وظیفه‌ی خود را به بهترین نحو انجام دهیم.
 
این نویسنده با کنایه عنوان کرد: اگر وزارت ارشاد اجازه دهد بیتا در پایان فیلم شوهرش را ترک می‌کند.

لیلا حاتمی بازیگر فیلم «دوران عاشقی» گفت: زمانی که بیتا را می‌دیدم، لیلا در فیلم «لیلا» داریوش مهرجویی جلوی چشمانم آمد. به نظرم بیتا و لیلا از نظر ساختار فیزیکی و لحن صحبت کردن شباهت‌های زیادی داشتند اما مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها تفاوت فراوانی داشت. حتی زمانیکه بیتا به پایان خط رسیده بود، دست از غرور و خودخواهی خود بر نداشت،‌ در حالی که لیلا مدام تظاهر به مظلوم نمایی می‌کرد.
 
وی در ادامه افزود:‌ مسئله‌ی اصلی فیلم گذشت نبود، توجه به میل در انسان موضوعی است که کمتر در سینما مورد توجه قرار گرفته و مضمون اصلی فیلم «دوران عاشقی» همین کلمه بود، به همین دلیل من آن را متفاوت با سایر فیلم‌ها دیدم.
 
لیلا حاتمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم مخاطبان ارتباط خوبی با فیلم «دوران عاشقی» برقرار کنند.
 
فرهاد اصلانی، بازیگر فیلم «دوران عاشقی» گفت: فیلمی که امروز دیدیم، یک رونمایی از فیلم «دوران عاشقی» بود و من که برای دومین بار این فیلم را می‌دیدم، به جزئیات و جذابیت‌های زیاد آن پی می‌بردم.
 
وی در خصوص نقش زندی اظهار داشت: تمام تحقیقات مورد نیاز این نقش را رئیسیان کرده بود و من تنها آن را ایفا می‌کردم و اگر پیشنهاد یا نقطه نظری از سوی من بود، رئیسیان برای باور پذیرتر شدن نقش آن را می‌پذیرفت.
 
ستار اورکی آهنگساز فیلم دوران عاشقی گفت: من و رئیسیان در کنار پیانو می‌نشستیم و برای ساختن موسیقی که روی فیلم بنشیند، تلاش می‌کردیم.
 
وی در ادامه افزود: سعی کردم به یک موسیقی مینیمال برسم که با بازی بازیگران فیلم همسو شده و بتواند حس ویرانی  بازیگر اصلی فیلم در لحظات پایانی را به مخاطب انتقال دهد.
 
برازنده، تصویر بردار فیلم «دوران عاشقی» گفت: رئیسیان یک دید راجع به فیلم «دوران عاشقی» به من داد و او می‌دانست که از من چه می‌خواهد. سه عامل کنترل صحنه‌ها، سیال بودن فیلم و حس پرسوناژ سبب شد که از روش دوربین روی سه پایه برای فیلم برداری فیلم استفاده کنیم. من کاملا در اختیار رئیسیان بودم و به توصیه‌های او عمل می‌کردم.
 
مینا وحید بازیگر فیلم دوران «دوران عاشقی» گفت: آمدن فرزند در زندگی همسر دوم حمید و یتیم بودن وی سبب شد او به راحتی بتواند حمید را فراموش کنید. از سویی زمانیکه این کاراکتر همسر اول حمید را دید، از ادامه‌ی زندگی با وی منصرف شد و ایران را ترک کرد.
 
صفی یاری تدوین گر فیلم «دوران عاشقی» گفت: رئیسیان از کارگردانانی است که به خوبی می‌داند قرار است چه فیلمی بسازد. در مونتاژ فیلم نیز مرتبا به لحن‌ها، احساسات و بازی بازیگران و همچنین تغییراتی که در آن‌ها ایجاد می‌شد، توجه داشتیم و به دلیل آشنایی رئیسیان با مونتاژ، کات زدن پلان‌ها و حرکت دادن به آن‌ها کار سختی نبود.
 
علیرضا رئیسیان در پایان این نشست گفت: جا دارد از تمام عوامل این فیلم تشکر کنم و خوب بودن آن‌ها سبب شد من به فکر ساختن یک فیلم دیگر بیفتم.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار