شافعی در همایش بازرگانان ایران و ترکیه عنوان کرد

دستیابی به بازار اروپا از طریق ترکیه/ امضای 21 موافقتنامه میان ایران و ترکیه

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در طول سه سال گذشته 29 هیئت تجاری از ایران به ترکیه و 30 هیئت از ترکیه به ایران آمدند و 21 موافقتنامه و تفاهمنامه میان دو کشور امضا شد که این امر نشاندهنده علاقه و توجه دو کشور به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی است.

خبرتلفنی//دست یابی به بازار اروپا در طریق ترکیه / امضا 21 موافقتنامه میان ایران و ترکیهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش بازرگانان ایران و ترکیه اظهار داشت: ایران و ترکیه از مشترکات فراوانی برخورداری هستند و روابط طولانی با یکدیگر دارند.

وی افزود: در طول سه سال گذشته 29 هیئت تجاری از ایران به ترکیه 30 هیئت از ترکیه به ایران آمدند و 21 موافقتنامه و تفاهم‌نامه امضا شدو که این امر نشاندهنده علاقه و توجه دوکشور به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی است.

شافعی تصریح کرد: در دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه رقم 30 میلیارد دلار به عنوان مبادلات تجاری دو کشور هدفگذاری شد که در این مدت کوتاه روند حرکت دو کشور بسیار امیدوار کننده بوده است.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: حضور ایران و ترکیه در منطقه و به خصوص کشورهای عضو اکو به عنوان دو محور بسیار تعیین کننده و بااهمیت است اما نکته مهم این است که در کشورهای عضو اکو حجم مبادلات درون گروهی بسیار پایین است که باید این رقم افزایش بیابد.

شافعی با تاکید بر این که به لحاظ جغرافیایی ترکیه برای ایران دارای اهمیت بالایی است گفت: با همکاری با کشور ترکیه می‌توانیم دستیابی به بازارهای اروپا را سهل‌تر کنیم و ایران نیز می‌تواند به ترکیه در جهت دستیابی به بازارهای اسیا مرکزی و افغانستان و هند و چین کمک کند.

وی در ادامه گفت: ترکیه با زمینه گردشگری دارای تجربه بسیاری است که ایران می‌تواند از این تجربه استفاده کند.

شافعی تاکید کرد: مبادله کالا به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده پایداری روابط اقتصادی دو کشور باشد و باید سرمایه‌گذاریهای مشترک نیز انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ایران و ترکیه باید جهت تسهیلات ویژه گمرکی و مالیاتی در کشورهای عضو اکو و نیز تسهیل رفت و آمد تجار در منطقه اثرگذاری خود را بیشتر کنند تا حجم روابط بهبود یابد.

شافعی در ادامه گفت: با رویکرد متفاوت دولت یازدهم آینده ایران در تعامل با اقتصاد دنیا بسیار روشن است که ایران و ترکیه باید از این فرصت استفاده کنند.

شافعی همچنین به برگزار پوشاک ترک در ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم ایران نیز بتواند با برگزار چنین نمایشگاهی در کشور ترکیه توانمندیهای خود را به تجار این کشور عرضه کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بازار ، ترکیه ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار